تنور فوتبال سرخابی می‌شود

عصر امروز ایران دوباره غرق دریک هیاهوی فوتبالی می‌شود. جنس این هیاهو با تمام دیگر رقابت‌های دخلی و حتی خارجی کاملاً متفاوت است، چراکه هواداران ایرانی را به دو قسمت کاملاً مجزا تقسیم می‌کند. بخشی عاشق و واله پیراهن قرمز و پرسپولیس و بخش دیگر شیفته رنگ آبی و استقلالی تیره‌ای.

امیر حسین احتشامی- اصفهان امروز : عصر امروز ایران دوباره غرق دریک هیاهوی فوتبالی می‌شود. جنس این هیاهو با تمام دیگر رقابت‌های دخلی و حتی خارجی کاملاً متفاوت است، چراکه هواداران ایرانی را به دو قسمت کاملاً مجزا تقسیم می‌کند. بخشی عاشق و واله پیراهن قرمز و پرسپولیس و بخش دیگر شیفته رنگ آبی و استقلالی تیره‌ای. این دو طیف رنگی از جنس فوتبالی دوباره چشم به صفحه جادویی خواهند دوخت تا هماورد پرطرفدارترین تیم‌های فوتبالی کشور را نظاره‌گر شوند. تیم‌هایی که از نخستین سال‌های دهه پنجاه رقیب هم شدند و در تمام 46 سال بعد برای یکدیگر شاخ‌وشانه کشیدند. عصر امروز نوبت زورآزمایی هشتاد وپنجم است تا سرخابی‌ها یک‌بار دیگر پنجه در پنجه شوند و به شور و اشتیاق هواداران ایرانی برای سیراب شدن از هیجانی تازه پایان دهند. این دیدار فارغ از بعد تاریخی و هیجانی ویژگی های خودش را دارد که به‌اختصار مورداشاره قرار می‌گیرد.

مربیان کُروات و آلمانی در دربی 85

دربی 85 تهران که عصر امروز در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود از یک‌جهت دربی ویژه ای به شمار می‌رود. این بازی نخستین شهرآورد تهران بعد از 41 سال است که روی نیمکت دو تیم، سرمربی خارجی نشسته است. آخرین مرتبه‌ای که روی نیمکت پرسپولیس و استقلال در دربی تهران دو سرمربی خارجی نشسته بودند به سال 55 مربوط است. در آن روز که بازی هم با نتیجه یک‌بریک به پایان رسید، کونوکوف اهل شوروی پرسپولیس را هدایت می‌کرد و رایکوف که او هم از اتحاد جماهیر شوروی به فوتبال ایران آمده بود ‌روی نیمکت استقلال قرار داشت. البته رایکوف منشا خدمات بسیاری به فوتبال ایران شد و هنوز هم از او به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران نوین فوتبال ایران و باشگاه استقلال یاد می‌شود؛ اما جذاب‌ترین جدال مربیان خارجی بین سال‌های 50 تا 53 شمسی اتفاق افتاد. جایی که آلن راجرز به‌عنوان سرمربی پرسپولیس و رایکوف به‌عنوان سرمربی استقلال 11 مرتبه مقابل هم صف‌آرایی کردند. حاصل این 11 بازی، پنج پیروزی برای استقلال، چهار پیروزی برای پرسپولیس و دو مساوی بود. نکته مهم این جدال سه‌ساله ثبت پرگل‌ترین و خاطر انگیزه‌ترین دربی‌ها برای پرسپولیس بود. در این فاصله پرسپولیس توانست یک‌بار با نتیجه 4 بر یک و یک‌بار هم با نتیجه 6 بر صفر استقلال را شکست بدهد. در دربی امروز هم دو مربی از کرواسی و آلمان هم بروی نیمکت پرسپولیس و استقلال قرار دارند. برانکو کاملاً چهره‌ای شناخته‌شده محسوب می‌شود، او برای هواداران ایرانی غریبه نیست درحالی‌که وینفرد شفر آلمانی هندوانه دربسته‌ای است که باگذشت ماه‌ها شاید بتوان قضاوت نصف و نیمه‌ای از توانایی‌هایش ارائه داد. به‌هرحال و برحسب‌تصادف شفر خیلی زود به حساس‌ترین بازی فصل استقلالی‌ها رسید و برای تثبیت جایگاه خودش باید برانکو را شکست دهد. مأموریتی بسیار دشوار دریکی از بدترین مقاطع فصل یعنی زمانی که آبی‌ها هنوز از شوک اخراج منصوریان و بازی‌های دور از انتظاری که تا پایان هفته دهم نمایش داده‌اند، خارج نشده‌اند.

دربی 85 با غایبان بزرگ

بدون هیچ تردیدی بزرگترین و سرشناس‌ترین غایب دربی عصر امروز مهدی طارمی است. آقای گل دو فصل متوالی لیگ برتر با محرومیت چهارماهه باید تا اواسط زمستان از مدافع عنوان قهرمانی دور بماند. طارمی که این فصل هم پنج باز برای پرسپولیس گلزنی کرده بود سابقه گلزنی به استقلال را در کارنامه داد و حریف از این شانس برخوردار است که بهترین گلزن چند فصل اخیر رقیب غایب است. دیگر غایب مشهور بازی امروز پژمان منتظری مدافع ملی‌پوش استقلال است. منتظری به‌عنوان پرسروصداترین خرید تابستانی استقلال و منصوریان، با بدشانسی از ناحیه شانه آسیب دید و برای ماه‌ها خانه‌نشین شد تا حالا شفر به‌عنوان خریدی جدید برای زمستان روی او حساب کند. این بازیکن اهوازی می‌توانست به خط دفاعی متزلزل آبی‌ها استحکام دوباره‌ای ببخشد و حداقل خیال سرمربی آلمانی را تا حدودی راحت کند اما همین مصدومیت بی‌موقع برنامه‌های استقلالی‌ها را کاملاً به هم‌ریخت.

سورپرایزهایی که دیگر نیستند

آخرین دربی پایتخت سورپرایزهای زیادی در دل خود داشت که برای استقلالی‌ها درخشش امید نورافکن دربرد 3 بر دو در دربی 84 هنوز نقطه امیدی برای کشف پدیده‌ای جدید در تیم بود. امید نورافکن جوان که روزهای رویایی را سپری می‌کرد، در نبرد با پرسپولیس جنگید، پاس گل داد تا درمجموع روز رویایی را در کنار استقلالی‌ها تجربه کند. این بازیکن که در لیگ هفدهم تحت‌الشعاع بحران‌های استقلال از روزهای اوج فاصله گرفت، با بدشانسی مصدوم شد تا غایب دیگر آبی‌ها لقب بگیرد. غیبت او در میانه میدان قطعاً به چشم خواهد آمد چون او در آخرین مصاف دو تیم همچون نگینی در این منطقه از زمین برای استقلالی‌ها درخشیده بود. همین وضعیت را فرشاد احمدزاده در اردوی پرسپولیس دارد، رقیب مستقیم نورافکن در دربی 84 که جنگ‌های فیزیکی آنها جزو صحنه‌های پربازدید این دیدار بود. او زودتر از هافبک استقلال اسیر مصدومیت و عمل جراحی شد تا برانکو برای پر کردن جای خالی این بازیکن با مشکلات دوچندانی روبه‌رو شود.

تساوی آماری در دربی‌ها آبان ماه

دو تیم استقلال و پرسپولیس تاکنون در دربی‌های برگزارشده در آبان ماه هرکدام دو بار موفق به شکست یکدیگر شده اند و سه مسابقه بین آنها نیز به‌تساوی انجامیده است. دربی‌های برگزارشده در آبان ماه‌نشان می‌دهد سرخابی‌ها در همه بازی‌های صورت گرفته در ماه آبان باهم مساوی هستند. پرسپولیس در دربی‌های آبان ماه دو بار موفق به شکست استقلال شده و از سوی دیگر آبی پوشان هم در دربی‌های آبانی دو بار حریف سنتی خود را شکست دادند. سه مسابقه هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده که هشتمین دربی دو تیم در روز ۴ آبان می‌تواند سرنوشت دربی‌های آبان دو تیم را تغییر دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار