روش های خانگی برای درمان اسهال

ابتلا به اسهال می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد. حتی می تواند روز شما را خراب کند. اسهال موجب از دست دادن آب بدن می شود. برخی افراد برای درمان اسهال از دارو استفاده می کنند، اما ما راه حل هایی را برای شما پیشنهاد می دهیم که بدون دارو، اسهال را در خانه درمان کنید.

ابتلا به اسهال می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد. حتی می تواند روز شما را خراب کند. اسهال موجب از دست دادن آب بدن می شود. برخی افراد برای درمان اسهال از دارو استفاده می کنند، اما ما راه حل هایی را برای شما پیشنهاد می دهیم که بدون دارو، اسهال را در خانه درمان کنید.

1.غذاهای مایع بخورید
وقتی مبتلا به اسهال می شوید،مهمترین چیزی که اهمیت دارد از فشار آوردن به سیستم گوارشی خود، خودداری کنید. گفته می شود که بیماران مبتلا به اسهال باید به جای خوردن غذاهای جامد، غذاهای مایع را انتخاب کنند. با این وجود، بهتر است مصرف غذاهای مایع در حد کمی باشد.
رژیم غذایی شما باید به سه وعده اصلی غذایی و به دو میان وعده تقسیم شده باشد. این تعداد وعده غذایی به سیستم گوارشی شما کمک خواهد کرد تا بهتر غذا را هضم کند. در طول روز هم به صورت جرعه جرعه آب بنوشید. اگر میخواهید از شر اسهال راحت شوید، حداقل دو لیتر در روز باید آب بنوشید. اگر نمیتوانید آب زیاد بنوشید، می توانید از آب سبزیجات و یا آب میوه طبیعی هم استفاده کنید.

2. رژیم BRAT
اگر به دنبال روش های درمان اسهال هستید، توصیه می شود از رژیم BRAT استفاده کنید. این رژیم شامل غذاهایی مانند برنج، موز، نان تست، سیب زمینی و چای استفاده کنید. در نتیجه خوردن این مواد غذایی، اسهال شما برطرف خواهد شد.

3. ماست بخورید
خوردن ماست روش خوبی برای درمان اسهال است. پروبیوتیک های موجود در ماست به حفظ سلامت روده کمک می کنند. دلیل ممکن این می باشد که این پروبیوتیک ها نوعی باکتری زنده می باشند که به تقویت سلامتی دستگاه گوارش کمک می کند. خوردن ماست به زنده ماندن باکتری های خوب در روده کمک می کند و در نتیجه اسهال برطرف می شود. توصیه می شود تا زمان بهبودی کامل روزی دو الی سه فنجان ماست بخورید.

4. به قدر کافی استراحت کنید
درست مانند تمام بیماری ها، اسهال نیز به استراحت نیاز دارد. اگر مبتلا به اسهال هستید، استراحت کردن یکی از بهترین راه حل ها برای درمان شماست. استراحت کردن باعث می شود تا بدن شما بتواند در مقابل هر گونه باکتری که موجب اسهال می شود ، مبارزه کند.
با این وجود، بیشتر موارد اسهال به خاطر اضطراب و استرس است. در چنین مواردی نیز باید استراحت کنید و آرامش داشته باشید تا علائم بیماری کم کم کاهش پیدا کند.

5. حذف کافئین
مصرف کافئین در برخی افراد موجب درد شکمی و گاز می شود. با این وجود، می تواند موجب کم شدن آب بدن نیز شود. اگر مبتلا به اسهال هستید، نباید قهوه و یا نوشیدنی های کافئین دار بنوشید. شکلات هم اسهال را بدتر می کند.

6. از نوشیدن مایعاتی که موجب بدتر شدن اسهال می شود خودداری کنید
اگر می خواهید به فرایند درمان اسهال سرعت ببخشید، باید از نوشیدن مایعاتی که حاوی شکر، لبنیات، کافئین و کربنات می باشند خودداری کنید.
خودداری از نوشیدن نوشابه، قهوه، شکلات، و چای کافئین دار بسیار حائز اهمیت می باشد. نوشیدن مایعات قندی، الکل و دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین خطر کم آب شدن بدن را افزایش می دهد. اگر به لاکتوز حساسیت دارید که در شیر و محصولات لبنیاتی یافت می شود، باید از خوردن اینگونه مایعات پرهیز کنید.

7. زنجبیل
زنجبیل یکی از مشهورترین درمان های خانگی برای اسهال محسوب می شود. بنابراین، اگر می خواهید در خانه خودتان را درمان کنید، نباید زنجبیل را نادیده بگیرید. خوردن زنجبیل و عسل در کنار هم می تواند موجب بهبود دستگاه گوارش شود.
توصیه می شود تا زمان بهبودی کامل مخلوط عسل و زنجبیل را میل کنید. می توانید چای زنجبیل را هم امتحان کنید تا هر چه سریعتر بهبود یابید. اگر می خواهید به نتایج مطلبوی دست پیدا کنید، بهتر است این روش را تکرار کنید. می توانید از پودر زنجبیل هم استفاده کنید.

8. دانه شنبیله
دانه شنبلیله یکی از بهترین و سریع ترین درمان های خانگی برای اسهال محسوب می شود. فقط کافیست یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت دو روز تا زمان بهبودی کامل ادامه دهید.

9. روش استفاده از موز برای بهبودی کامل اسهال
موز حاوی هیچ گونه چربی، سدیم یا کلسترول نیست، اما غنی از فیبر، ویتامین ب6، ویتامین ث، فولات، کربوهیدرات های پیچیده و پتاسیم است. هضم موز راحت است و از این رو کودکان هم به راحتی می توانند آن را بخورند. موز برای درمان اسید معده و سوزش سر دل گزینه بسیار خوبی است. اگر مبتلا به اسهال هستید، کافیست یک عدد موز رسیده بخورید تا اثرات شگفت انگیز آن را مشاهده کنید. موز غنی از پکتین است که قابل حل در آب است و باعث کاهش علائم اسهال می شود. با این وجود، پتاسیم موجود در موز به عنوان یک الکترولیت در نظر گرفته می شود که باعث می شود بدن کارکرد مناسبی داشته باشد. موز الکترولیت لازم را به بدن میرساند که باعث می شود اسهال فرد درمان شود. همچنین موز دارای کربوهیدرات های قابل هضم است که به سوزاندن سریع کالری ها کمک می کند.

10. چای بابونه
خواص ضد اسپاسم در چای بابونه باعث شده است تا گزینه خوبی برای درمان اسهال باشد. همچنین، نوشیدن چای بابونه به تسکین التهاب روده کمک می کند.
- یک قاشق چایخوری برگ نعناع و یک قاشق چایخوری گل های بابونه را در یک لیوان آب در حال جوش بریزید.
-اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد.
- تا بهبودی کامل هر روز سه الی 4 لیوان از این چای بنوشید.

حتی اگر مبتلا به اسهال نباشید، بهتر است چای بابونه را وارد رژیم غذایی خود کنید، چون موجب تقویت دستگاه گوارشی می شود.
چای سبز بهترین گزینه برای جایگزین کردن با چای بابونه است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار