کتاب آنلاین ایرج چاپ شد

در تلاشی دوساله، علی‌محمد خورشید‌دوست و امیراعلا عدیلی کتابی جامع در مورد هنر و زندگی ایرج را به چاپ رسانده‌اند. این کتاب چاپی همچنین حاوی کد‌های QR است که ضمن تحلیل آثار، امکان دسترسی به فایل‌های صوتی آن آوازها و تصنیف‌ها را نیز فراهم می‌کند.

اصفهان امروز: كتاب «ايرج نابغه آواز ايران» مروری به زندگی و آثار خواننده محبوب دهه‌های متمادی اصفهان، حسین خواجه امیری(ایرج) است که با مشارکت تعداد زیادی از چهره‏های موسیقی و هنر ایران توسط انتشارات طراحان هنر و چهار حوض اصفهان به چاپ رسيده است.

اين اثر به اهتمام علي‌محمد خورشيددوست و اميراعلا عديلي به نگارش در آمده است.

نویسندگان جزئیات این کتاب را چنین بیان می‌کنند: «این کتاب سه فصل دارد. فصل نخست در پنج بخش به زندگی و کار، همکاری ایرج با اساتید موسیقی، توانمندی‌های وی، خاطره‌های او و نیز مقاله‌هایی از فعالان و بزرگان موسیقی ایران درباره ایرج اختصاص دارد. فصل دوم شامل گفتگوهایی با دوستان و نزدیکان ایشان مثل احسان خواجه امیری، اکبر گلپایگانی و علی جهاندار است و فصل سوم به تحلیل آوازها و اجراهای برنامه‌های رادیویی وی و یک فهرست‌نگاری از تصنیف‌ها و آوازهای ایرج اختصاص دارد.»

«در کنار هر یک از این تصنیف‌ها و آثار ایرج، یک کد QR در کتاب قرار دارد که خواننده کتاب با اسکن آن توسط گوشی همراه می‌تواند همزمان با دسترسی به لینک‌های آثار در اینترنت آنها را همزمان با خواندن تحلیلشان بشنود.»

«در این کتاب ازجمله امیراسماعیل آذر در باب مکتب موسیقی اصفهان مقاله مبسوطی ارائه کرده و نیز بهنام خواجوي در تحليل‌هاي رديفي با نویسندگان همکاری داشته و نیز امير احسان فدايي، خواننده و از شاگردان محبوب استاد در مراحل مختلف به نویسندگان مشاوره داده است.»

نویسندگان اثر که هر دو از علاقه‌مندان به صدای ایرج بوده‌اند معتقدند: «ایرج آوازخواني است که چنان کارنامه درخشاني از خود به‌جا گذاشته که تا ساليان دراز قابل تکرار نخواهد بود. صاحب‌صدایی که هرگز در تاريخ موسيقي ايران مانندي نخواهد يافت.»

«از مدت‌ها قبل مترصد نوشتن مطلب و کتاب درباره ايرج بودم. اين کار را از هنگامي آغاز کردم که اينترنت در ايران کم‌کم رو به سروسامان يافتن آورد. قبل‌تر، چنين امکاني فراهم نبود و فقط غبطه مي‌خوردم که چرا نمي‌توانم از ايرج بگويم. بعدها كه شبکه‌هاي اجتماعي اينترنتي شکل گرفت از همان سال‌هاي نخست شروع كردم به نوشتن مطالبي پراکنده در مورد ايرج. آن روزها نوشتن از ايرج بسيار دشوار بود و دشواري‌ها متعدد؛ دشوار ازاین‌جهت که متأسفانه ايرج براي جوانان امروزي ناشناخته مانده بود.»

«ما بر اين مسئله واقف بودیم که وظيفه و امر بسيار دشواري را در تألیف این کتاب پيش رو داشتیم. از یک‌طرف سيل بی‌وقفه خوانندگان غربي که باب روز مي‌خوانند و از طرف ديگر القا و جا انداختن اين نظر که دوره ايرج و ايرج‌ها سپری‌شده و به‌ویژه ناديده گرفتن هنر و سبک آوازخواني او در محيط‌هاي موسيقايي و آموزشي و استفاده انحصاري از برخی سبک‌های رایج و مجاز در مجامع هنري، بار بر دوش ما سنگين و سنگين‌تر مي‌كرد.»

به گفته نویسندگان، انتشار کتاب‌هاي متعدد در وصف و مدح خوانندگان دیگر، بیش‌ازپیش به انزواي ايرج دامن مي‌زد. حتي کار به‌جایی رسيد که در محافل هنري نام بردن از ايرج با نوعي حقارت همراه بود و بلافاصله بحث به بيراهه و به سمت‌وسوی چگونگي آوازخواني ايرج در فيلم‌هاي فردين کشانده و منحرف مي‌شد.

نویسندگان این کتاب معتقدند: «مشکلات يکي دو تا نبود، درواقع از شماره خارج بود؛ نخست مي‌بايست ايرج را از نو تعريف کنيم، بعد جايگاه او را نشان دهيم و تازه پس‌ازآن کم‌کم و با طمأنينه ثابت کنيم که ايرج در موسيقي ايران همتا ندارد. اين وظايف بر سختي و ناهمواري اين راه مي‌افزود، راهي که براي ما انتها ندارد و هميشه باز است.»

نویسندگان می‌گویند: «به‌تدريج همين نوشتن‌هاي پراکنده درباره ايرج در سايت گل‌هاي آواز ايران با اسامي قبلي ايرج مانند شاه‌بیت آواز ايران، گل‌هاي ايراني و نوشته‌هاي پراکنده ديگر دوستداران صداي ايرج که به‌تدريج پديدار مي‌شدند منجر به بازشناسي او شد، به‌ويژه براي جوانان امروزي که شايد فقط نامي از ايرج شنيده بودند و همچون فوج دست‌اندرکاران از جايگاه واقعي وي در عرصه موسيقي ايران مطلع نبودند.»

در باب نویسندگان کتاب گفتنی است؛ علي‌محمد خورشيددوست، متولد 1339 در کرمانشاه، دارای دکتری تخصصی محیط‌زیست از دانشگاه مک کواری استرالیاست و تاکنون بیش از 100 مقاله علمی بین‌المللی و نیز 70 مقاله ادبی را منتشر ساخته است.

همچنین اميراعلا عديلي، متولد 1360 در اصفهان، کارشناس ارشد معماری از دانشگاه آزاد اصفهان است و تاکنون بیش از 25 عنوان کتاب که برخی کتب مرجع آموزشس دانشگاهی است در حوزه معماری تألیف و ترجمه کرده است. وی به سبب دوستی هوشنگ عدیلی، پدرش با ایرج از کودکی با وی آشنا بوده و تعلق خاطرش به موسیقی ایرانی انگیزه نوشتن و تألیف این کتاب بوده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار