مردودی اصفهانی‌ها در ثلت اول

لیگ برتر از این هفته وارد یک‌سوم انتهایی نیمه فصل نخست خواهد شد. لیگی که از پنج‌شنبه پنجم مردادماه آغاز شد و قرار است جمعه هفت اردیبهشت‌ماه سال آینده به پایان برسد.

امیر حسین احتشامی- اصفهان امروز : لیگ برتر از این هفته وارد یک‌سوم انتهایی نیمه فصل نخست خواهد شد. لیگی که از پنج‌شنبه پنجم مردادماه آغاز شد و قرار است جمعه هفت اردیبهشت‌ماه سال آینده به پایان برسد. ماراتن 30 هفته‌ای لیگ در پایان قرار است قهرمان، سهمیه آسیایی و تیم‌های سقوط کرده به لیگ دسته یک را مشخص کند. اما در 10 هفته‌ای که از لیگ هفدهم سپری‌شده است تیم اصفهانی حاضر در این رقابت‌ها توفیق چندانی در جمع‌آوری امتیاز به دست نیاورده‌اند و تنها 23 امتیاز کاسب شده‌اند. این بیلان ضعیف با توجه به 60 امتیاز موجود برای دو تیم تفسیر و ارزیابی می‌شود و با این شرایط از دست رفتن 37 امتیاز در هفته‌های طلایی لیگ، سپاهان و ذوب‌آهن را به جایگاهی که هواداران این دو تیم انتظار دارند، نمی‌رساند. معدل امتیاز گیری طلایی پوشان و سبزقباها هم از عدد میانگین یعنی 15 کمتر است و درمجموع می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که تیم‌های اصفهانی در یک‌سوم ابتدایی لیگ نمره قبولی دریافت نمی‌کنند. برای روشن‌تر شدن شرایط نه‌چندان مطلوب از انتظار سپاهان و ذوب‌آهن بررسی عملکرد جداگانه دو تیم هم می‌تواند جالب‌توجه باشد.

کرانچار و سپاهان؛ اندر خم کوچه‌ها

تیم فوتبال سپاهان با سرمربیگری زلاتکو کرانچار وارد لیگ شانزدهم شد. زردها در حالی سرمربی کروات خودشان را حفظ کردند که از هفته بیست و چهارم لیگ شانزدهم اختیار تیمشان را به دست این مربی امتحان پس داده، سپرده بودند. کسب 13 امتیاز در 6 بازی برای مسئولان باشگاه و هواداران تااندازه‌ای خوشحال‌کننده بود که آن‌ها هیچ تردیدی در تمدید قرارداد کرانچار برای یک‌فصل دیگر به خود راه ندادند. کرانچار هم از این‌که فرصتی دوباره برای عرض‌اندام در فوتبال ایران را پیداکرده است، همان ابتدا قول داد تیم قلدری برای لیگ هفدهم خواهد بست. جذب پنج بازیکن مطرح دیگر تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات هم تا حدودی زیادی هواداران را به نمایش‌های دل‌انگیز تیم اصفهانی در لیگ فصل جاری خوش‌بین کرد. به‌طور مثال ساسان انصاری دومین گلزن برتر لیگ فصل پیش یکی از شاه‌ماهی‌هایی بود که طلایی پوشان به دام انداختند. آن‌ها فصل قبل از داشتن یک مهاجم شش‌دانگ لطمه‌هایی شدیدی خوردند با این خرید به برطرف شدن این نقطه‌ضعف بزرگ چشم امید فراوانی دوخته بودند. شروع زودهنگام تمرینات و برگزاری مرحله‌به‌مرحله اردوهای آمادگی هم بخش دیگری از برنامه‌های کرانچار برای تیمش به شمار می‌رفت تا سپاهانی‌ها لیگ هفدهم را با آمادگی کامل آغاز کنند. با این اوصاف زنگ شروع لیگ به صدا درآمد و همه هواداران با شوق زیادی به تماشای بازی‌های تیمشان نشستند. اما حالا که یک‌سوم ابتدایی لیگ پشت سر گذاشته‌شده است می‌توان چنین گفت که کرانچار توفیقی در برآورده کردن خواسته‌های هواداران و باشگاه به دست نیاورده و همان‌گونه که پیش‌تر هم شاره شد سپاهان 10 هفته ابتدایی لیگ نمرده قبولی نمی‌گیرد. تیمی که رتبه‌ای بهتر از دوازدهمی جدول را در اختیار ندارد و بعید به نظر می‌رسد در نیم‌فصل اول در میان پنجم تیم نخست جایی داشته باشد.

ذوب‌آهن با قلعه‌نویی؛ افتان‌وخیزان

تیم فوتبال سپاهان فصل جدید لیگ برتر را با پرافتخارترین مربی لیگ کلید زد. سبزها که چند فصلی را به یحیی گل محمدی به دو جام قهرمانی حذفی رسیده بود همان هفته‌های ابتدایی لیگ شانزدهم با یحیی به مشکل خوردند تا مجتبی حسینی دستیار گل محمدی تیم را تا پایان فصل هدایت کند. نتایجی هم که ذوبی‌ها با حسینی به دست آوردند تااندازه‌ای قابل دفاع بود که این مربی جوان یک‌فصل دیگر فرصت عرض‌اندام و خودنمایی پیدا کند. سبزپوشان اصفهانی در پایان فصل رتبه چهارم جدول را صاحب شدند و البته در نیمه نهای جام حذفی گوی رقابت را به تراکتورسازی که امیر قلعه‌نویی را بروی نیمکت خود داشت، واگذار کردند. از همان زمان زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که مدیران باشگاه برای فصل بعد بروی قلعه‌نویی نظر دارند و حسینی هر نتیجه‌ای هم‌کسب کند فصل بعد بروی نیمکت ذوب‌آهن نخواهد بود. گمانه‌زنی که درست هم از آب درآمد چراکه حسینی در هیئت‌مدیره باشگاه تنها حمایت سعید آذری را پشت سر خودش می‌دید و مدیرعامل باشگاه هم یک‌تنه نمی‌توانست کاری از پیش ببرد. البته آذری تا جایی که توانست از حسینی پشتیبانی کرد و محکم پاس این مربی جوان ایستاد اما چون یک رأی بیشتر نداشت مجبور شد تا به خواسته هیئت‌مدیره تن دهد و با قلعه‌نویی سر میز مذاکره بنشیند. توافق قلعه‌نویی با ذوب‌آهن خیلی زود حاصل شد این مربی کهنه‌کار پس از برگزاری مراسم معارفه تمرینات تیم اصفهانی را زیر نظر گرفت. در فصل نقل و انتقالات هم ذوبی‌ها با کمترین خرید پیش رفتند و سیاست باشگاه بر حفظ نیروهای موجود تنظیم شد. با برگزاری یک اردوی یک‌هفته‌ای در ترکیه و چند بازی دوستانه ذوبی وارد لیگ هفدهم شدند اما آنچه در یک‌سوم ابتدایی لیگ به آن رسیده‌اند کارنامه‌ای پر از تساوی است تا مشخص شود ستاره اقبال قلعه‌نویی هم در فوتبال ایران دیگ آن رخشندگی سابق را ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار