۳۵ نهاد مسئولیت احیای بافت های فرسوده را بر عهده دارند

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اعلام کرد: احیای بافت های فرسوده اقدامی بین بخشی است و ۳۵ نهاد دولتی و خصوصی در این راستا مسؤلیت دارند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اعلام کرد: احیای بافت های فرسوده اقدامی بین بخشی است و ۳۵ نهاد دولتی و خصوصی در این راستا مسؤلیت دارند.

حسین جعفری در گفتگو با ایمنا تصریح کرد: در ۱۵ منطقه شهر اصفهان بالغ بر ۲۳۰ لکه بافت فرسوده وجود دارد که به لحاظ گونه های بافت، بیشترین بافت تاریخی در مناطق ۱، ۳، ۴ و ۵ مشاهده می شود.

وی با اشاره به اینکه شهر اصفهان دارای بخش زیادی بافت فرسوده یا بافت ناکارآمد شهری است، گفت: در شهر اصفهان حدود ۲۳۰۰ هکتار بافت ناکارآمد مصوب وجود داردکه با توجه به شاخص های ۳ گانه، به تایید شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به موانع موجود بر سر بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری، اظهارکرد: متأسفانه در شهرهای بزرگ بافت های سنتی به دلیل تمرکز در هسته مرکزی شهر، مانع مهمی بر سر راه توسعه کمی و کیفی شهر ها می شوند و بی شک برای رفع این مشکل باید تدابیر ویژه و راهگشا اندیشیده شود.

وی ادامه داد: بافت های شهری به خصوص بافت های فرسوده به عنوان بخشی از بدنه شهرها دچار عارضه های زیادی شده اند که ناکارآمدی بافت ها بازدهی نامطلوبی دارند و از مشکلات کالبدی، اجتماعی و فرهنگی رنج می برند.

جعفری با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه قرار است بازآفرینی بافت های ناکارآمد در دستور کار قرار بگیرد، گفت: مقرر شده تسهیلاتی در اختیار مردم قرار گیرد و برای تامین زیرساخت ها در بافت های ناکارآمد نیز اعتباراتی در طول برنامه ششم پیش بینی شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان موانع جدی که امروزه در بافت های فرسوده وجود دارد را شامل مشکلات کالبدی دانست و افزود: طرح های ویژه بهسازی به صورت موردی و موضعی باید برای هر کدام از بافت ها تعریف شود و این طرح ها در میراث فرهنگی و کمیسیون ماده ۵ به تصویب برسد.

وی با اشاره به اینکه احیای بافت های فرسوده اقدامی بین بخشی است و ۳۵ نهاد دولتی و خصوصی در این راستا مسؤلیت دارند، ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد املاک واقع شده در بافت های فرسوده فاقد سند مالکیت هستند و این بدان معناست که نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند؛ بنابراین اولین دغدغه ما سند دار شدن این خانه ها است که در قانون حمایت از نوسازی و بهسازی مصوب مجلس شورای اسلامی قرار شده کمیسیون ویژه ای در ثبت اسناد و املاک تشکیل شود.

جعفری خاطر نشان کرد: این کمیسیون در اصفهان تشکیل شده تا به متقاضیان سند مالکیت در بافت های فرسوده خارج از نوبت پاسخگویی شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار