بیکاری، از مهم‌ترین علل مهاجرت روستاییان شهرضا

بیکاری از مهم‌ترین علل مهاجرت روستاییان شهرضا به شهرها است، این معضل که درنتیجه عوامل مختلف ایجاد می‌شود، باعث بروز مشکلات بسیاری در شهر و روستاها می‌شود. روستاهای مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار در مناطق مختلف هستند زیرا این مناطق از سویی به‌عنوان پشتوانه‌ای مهم در تولید محصولات غذایی و تأمین امنیت غذایی محسوب می‌شوند و از سوی دیگر امکان مناسبی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا نیازهای اقتصادی، امنیتی، مرزبانی و سیاسی کشور را تأمین کنند. شهرستان شهرضا در جنوب استان اصفهان قرار دارد، این شهرستان دارای ۲۳ روستای دارای سکنه است که هریک از آن‌ها امتیازات قابل‌توجهی در حوزه‌های مختلف دارند؛ لازم است مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های این مناطق شناسایی و در برنامه‌ریزی‌های آینده مورداستفاده قرار گیرد.

بیکاری از مهم‌ترین علل مهاجرت روستاییان شهرضا به شهرها است، این معضل که درنتیجه عوامل مختلف ایجاد می‌شود، باعث بروز مشکلات بسیاری در شهر و روستاها می‌شود. روستاهای مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار در مناطق مختلف هستند زیرا این مناطق از سویی به‌عنوان پشتوانه‌ای مهم در تولید محصولات غذایی و تأمین امنیت غذایی محسوب می‌شوند و از سوی دیگر امکان مناسبی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا نیازهای اقتصادی، امنیتی، مرزبانی و سیاسی کشور را تأمین کنند. شهرستان شهرضا در جنوب استان اصفهان قرار دارد، این شهرستان دارای ۲۳ روستای دارای سکنه است که هریک از آن‌ها امتیازات قابل‌توجهی در حوزه‌های مختلف دارند؛ لازم است مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های این مناطق شناسایی و در برنامه‌ریزی‌های آینده مورداستفاده قرار گیرد. محسن یونسی - بخشدار شهرضا در گفت‌وگویی با اشاره به نام‌گذاری روز ملی روستا و عشایر در تقویم رسمی کشور، عنوان کرد: روز ملی روستا باهدف ارج نهادن به تلاش‌های روستاییان در بخش‌های مختلف در تقویم رسمی کشور پیش‌بینی‌شده است. وی ادامه داد: روستاها از گذشته تاکنون به‌عنوان مهم‌ترین مرکز کارآفرینی، توسعه و صیانت از فرهنگ اصیل ایرانی بوده و در دوران پس از انقلاب نیز هیچ‌گاه از تلاش و کوشش برای پیشبرد اهداف انقلاب کوتاهی نکرده‌اند. وی یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی را توجه ویژه به جامعه روستایی و محرومیت‌زدایی از این مناطق برشمرد و افزود: سیاست دولت در توسعه متوازن امکانات و ایجاد بستر مناسب برای رونق اقتصادی در همه مناطق در قوانین مختلف ازجمله برنامه ششم توسعه موردتوجه قرارگرفته است.

ارتقا جایگاه سیاسی روستاها به شهر

یونسی با اشاره به تلاش برخی از اعضای شوراهای اسلامی برای ارتقا جایگاه سیاسی روستاها به شهر، بیان کرد: این مسئله هرگز تضمین‌کننده پیشرفت مناطق روستایی نیست، باید با توسعه امکانات در روستاها موقعیتی را فراهم کنیم که با حفظ بافت روستایی زمینه پیشرفت آن‌ها فراهم شود. وی با اشاره به نقش مؤثر روستاها در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: وضعیت جغرافیایی روستاها موقعیتی را فراهم کرده است که امکان رشد و توسعه همه‌جانبه با تکیه‌بر باروهای عمیق ایرانی - اسلامی در آن فراهم باشد. بخشدار شهرضا، با اشاره به سخنان مسئولان در چهارمین همایش ملی روستا و عشایر، بیکاری، کم‌آبی و بحران‌های زیست‌محیطی را سه معضل مهم مناطق روستایی برشمرد و افزود: باوجودآنکه زیرساخت‌های فراوانی در مناطق روستایی ایجادشده اما همچنان شاهد افزایش آهنگ مهاجرت از روستا به شهر هستیم که مهم‌ترین علت آن بیکاری جوانان و افراد جویای کار است. یونسی، با اشاره به نقش سازنده شوراهای اسلامی در عمران و توسعه مناطقِ روستایی، تأکید کرد: در حال حاضر در شهرستان شهرضا ۲۳ روستای دارای سکنه وجود دارد که همه این مناطق دارای شورای اسلامی هستند. وی ادامه داد: شوراهای اسلامی روستایی با شناخت دقیقی که از موقعیت جغرافیایی محل سکونت خوددارند می‌توانند مشکلات را با همکاری مدیران اجرایی شهرستان برطرف و مزیت‌های منطقه‌ای خود را تقویت کنند.

زوال روستاها

مهرداد ابراهیمی رئیس شورای اسلامی بخش و شهرستان شهرضا نیز عنوان کرد: زندگی روستایی و عشایری با واژگانی چون سلحشوری، قناعت، ایمان، تلاش و تولید هم‌معنی شده است، اما گاهی شاید به دلایل مختلف به این مناطق بی‌توجهی شده است. وی ادامه داد: متأسفانه در شرایط فعلی روستاها یا نقش خود را ازدست‌داده‌اند یا در زمینه کارکردهای خود به‌شدت ضعیف شده‌اند. رئیس شورای اسلامی شهرستان شهرضا اذعان کرد: روستاها به تفرجگاه‌های آخر هفته افراد تبدیل‌شده‌اند و اگر فکری برای وضعیت آن‌ها نشود باید منتظر روزهای بدتری برای این مناطق مهم و حساس در تولید و اقتصاد کشور باشیم.

افزایش آمار مهاجرت از روستاها

ابراهیمی با اشاره به افزایش آمار مهاجرت از روستاها به شهرها، تصریح کرد: سیاست‌های غلط در حالی روستاییان تولیدکننده را به جامعه مصرف‌گرای شهری اضافه کرده است که این افراد نه جایی در زندگی شهری دارند و نه آموزشی در این زمینه دیده‌اند. وی اذعان کرد: در حالی روستاییان را به شهرنشینانی سردرگم و بی‌هویت تبدیل کرده‌ایم که این افراد ازآنچه می‌دانند بازمانده‌اند و ازآنچه با آن مواجه هستند بی‌اطلاع هستند. رئیس شورای اسلامی شهرستان شهرضا تأکید کرد: روستاییان در خدمت به کشور کم‌فروشی نکرده‌اند، شهیدان خانواده‌های روستایی سند زنده‌ای برای صداقت روستاییان در این زمینه هستند. ابراهیمی بیان کرد: بخشی از مشکلات مناطق روستایی مربوط به ساکنان این مناطق است، هنوز بسیاری از روستاییان به بحران کم‌آبی توجه ندارند و همین عامل باعث تشدید بحران‌ها در این زمینه شده است. وی اظهار کرد: ترس از تغییر بین برخی از روستاییان مانع از ایجاد تحولات گسترده شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار