صلواتی : اصفهان ظرفیت افزایش خودروهای شخصی را ندارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان معتقد است که اولویت پهنه خیابان ها با حمل و نقل عمومی شهر است زیرا وقتی یک دستگاه اتوبوس با ۱۰۰ نفر مسافر حرکت می کند باید اولویت بیشتری نسبت به خودروهای تک سرنشین داشته باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان معتقد است که اولویت پهنه خیابان ها با حمل و نقل عمومی شهر است زیرا وقتی یک دستگاه اتوبوس با ۱۰۰ نفر مسافر حرکت می کند باید اولویت بیشتری نسبت به خودروهای تک سرنشین داشته باشد.

به گزارش ایمنا، BRT مخفف bus rapid Transit است، یعنی اتوبوس پرسرعت حمل و نقل که به عنوان پدیده ای نو ظهور در سیستم حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران و اصفهان برای شتاب در عبور و مرور و کاهش زمان سفر طراحی و در مسیرهای پر تردد رفت و آمد می کنند.

BRT بر خلاف نامش، حکایت از موضوع ناشناخته‌ و پیچیده‌ای برای شهروندان کلانشهرهای گوناگون کشورمان ندارد، زیرا از فرط رواج، کافی است نام آن را بگویی تا همان اتوبوس‌هایی در ذهن تداعی شوند که تنها تفاوت کوچکی با نسل قدیمی خود دارند؛ اتوبوس‌هایی با گنجایش بیشتر که چپ‌در هستند، جایگزین اتوبوس‌های قدیمی شده‌اند و البته در مسیر انحصاری می‌رانند.

در شرایطی که افزایش شمار خودروهای جاری در شریان‌های شهرهای گوناگون به مدد افزایش جمعیت و البته ثابت ماندن عرض گذرگاه‌ها مشهود است، روز به روز بر گره کور ترافیک در شهرها و کلانشهرها، افزوده شده است.

در هر خیابانی که خطوط این طرح گسترانده شده، با اختصاص یک خط (لاین) عبوری به این سامانه، عملا از عرض خیابان ها کاسته شده و به تناسب آن، بار ترافیک دیگر خطوط به شدت افزایش داشته است تا جایی که‌ گاه در برخی مسیرها، عبور و مرور سریع‌تر مسافران BRT به نرخ کاهش شدید سرعت سایر خودروهای عبوری از آن محور تمام شده و موجب افزایش زمان حمل و نقل برای استفاده کنندگان از خودروهای شخصی و عمومی مانند تاکسی شده است.

به عبارت بهتر، به‌کارگیری خطوط جداگانه برای عبور اتوبوس‌ها، حکم آن را داشته که اولویت استفاده از معابر بیشتر در اختیار اتوبوس‌ها قرار گرفته تا خودروهای سواری که ظرفیت به مراتب کمتری از رقیب دارند، در سایه تقویت حمل و نقل عمومیِ کلان، حمل و نقل عمومی خرد با نوعی اجحاف روبه‌رو شود؛ هرچند شاید این اجحاف، تنها راهکار قابل اتکای در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود بوده و در راستای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی، مفید هم به نظر برسد.

کاسته شدن عرض خیابان ها یکی از نقاط ضعف سامانه BRT

اشغال یک خط از خطوط خیابان برای تردد اتوبوس‌های تندروی شهری یکی از انتقادهای وارد شده نسبت به راه‌اندازی خطوط BRT در اصفهان بوده است چرا که در گذشته این خط مسیری برای تردد وسایل نقلیه شخصی بوده است و با اشغال این خط توسط اتوبوس‌های تندروی شهری امکان تردد وسایل نقلیه شخصی در این خط وجود ندارد.

یکی از شهروندان اصفهانی تاکید می کند: عارضه کاسته شدن عرض خیابان ها یکی از نقاط ضعف سامانه حمل و نقل BRT به شمارمی رود، عجیب این که مسئولان مربوطه نه تنها تلاشی برای رفع این عارضه انجام نداده اند بلکه با گسترش خطوط بی. ‌آر. ‌تی مانورهای خبری پیرامون اجرای موفق آن می دهند.

احمد قریشی می افزاید: تأکید بر توسعه خطوط BRT که در قالب قدرتمندترین راهکار حل ترافیک رخنمون یافته، در حقیقت اصرار بر تجویز مسکن برای درد ترافیک کلان شهر اصفهان بوده تا دیگر کسی به فکر آن نباشد که " اگرروزی که مزایای نسبی این طرح تمام شد، چه باید کرد!؟ "


وی تاکید می کند: راه‌اندازی این خطوط در خیابان‌ها در کوتاه‌مدت سبب کاهش ترافیک می‌شود، اما در بلندمدت افزایش بار ترافیکی را به دنبال دارد، در واقع خطوط BRT پس از مدتی اشباع می‌شوند و بار ترافیکی شهر را افزایش می‌دهند .

یکی از رانندگان تاکسی شهر اصفهان هم با انتقاد از راه اندازی خط ۲ مسیر BRT حدفاصل میدان قدس تا میدان جمهوری اظهار می کند: مدت ها بود از میدان قدس که وراد خیابان مدرس می شدیم به قدری ترافیک سنگین بود که امکان رفت و آمد به آسانی فراهم نبود، حال با راه اندازی مسیر اتوبوس های ویژه در این خیابان گره ترافیکی در این نقطه کور شده است.

اکبر رضایی ادامه می دهد: بیمارستان فیض یکی از مکان های پر تردد در خیاابن فیض به شمار می رود اما اکنون دیگر مردم قادر به سوار یا پیاده کردن بیماران خود از مقابل این بیمارستان نیستند.

وی با اشاره به نصب موانع ترافیکی توسط شهرداری اصفهان در این مسیر، می افزاید: «به دلیل ترافیک بالا در خیابان مدرس تقریبا همه موانع ترافیکی نصب شده توسط خودروها له شده اند و از بین رفته اند، به راستی نمی دانم مسئولان شهرداری چه فکری می کنند که هر روز برای افزایش ترافیک در یک خیابان تصمیم گیری می کنند.»

شهرداری سیستم اولویت دهی به اتوبوس را دنبال می کند

پس از شنیدن انتقادهای مردم به سراغ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردایر اصفهان رفتیم تا توضیحات ایشان را در این باره و در پاسخ به انتقاد تعدادی از شهروندان جویا شویم.

علیرضا صلواتی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: وقتی برای یک شهر چشم انداز کلی تعریف می شود این طرح جنبه های مختلفی همچون مباحث حمل و نقل عمومی و هم مباحث ترافیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه در چشم انداز حمل ونقل عمومی شهر اصفهان غیر از خطوط مترو و تراموا، ۱۲ خط BRT پیش بینی شده تا بتواند ۴۰ درصد سهم سفرهای شهری را به دوش کشد، تاکید می کند: قرار است شبکه BRT در بخش های مختلف شهر اصفهان اجرا و مناطق مختلفی را پوشش دهد زیرا نمی توان فقط بخشی از شهر را به این سامانه تجهیز کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه طراحی خطوط تندرو بستگی به عرض خیابان ها متفاوت است، ادامه می دهد: در محدوده میدان قدس تا چهاراه باهنر برای خطوط BRT نرده کشی انجام نشده بلکه موانعی نصب شده اند تا اتوبوس ها به راحتی امکان رفت و آمد داشته باشند.

وی تاکید می کند: شهرداری سیستم اولویت دهی به اتوبوس را دنبال می کند تا مسیر اتوبوس ها باز باشد؛ البته ممکن است در مواقع ضروری و اورژانسی خودروهای امداد رسان هم از این مسیرها استفاده کنند.

صلواتی معتقد است که اولویت پهنه خیابان ها با حمل و نقل عمومی شهر است زیرا وقتی یک دستگاه اتوبوس با ۱۰۰ نفر مسافر حرکت می کند باید اولویت بیشتری نسبت به خودروهای تک سرنشین داشته باشد؛ البته در کنار آن نمی شود هم خط ویژه اتوبوس، هم خط ویژه برای تردد دوچرخه سواران و هم خیابان های عریض برای تردد خودروها را با هم بخواهیم.

وی یادآور می شود: هرچه عرض خیابان را زیاد کنیم تقاضا هم بیشتر می شود، این در حالی است که تعریض و توسعه معابر در دنیای امروز را ه حل نیست، بلکه ما باید به سمت جذابیت بیشتر حمل و نقل عمومی حرکت کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در دنیا اولویت با حمل و نقل پاک و حمل و نقل عمومی است، می گوید: راهی که طی سالهای گذشته پیموده ایم راه درستی نبوده و تجربه ثابت کرده هر چه تعداد خیابان ها بیشتر باشد به معنای رفاه بیشتر نیست بلکه به معنای آلودگی و تصادف بیشتر است.

وی ادامه می دهد: سیاستی که در کشورهای پیشرفته دنیا دنبال می شود، توسعه معابر نیست بلکه در راستای گسترش حمل و نقل پاک و عمومی است، به این صورت که محدوده مرکزی شهر را به پیاده راه تبدیل، عرض معابر را کم، اولویت را به عابران پیاده می دهند و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا می دهند.


اصفهان ظرفیت افزایش خودروهای شخصی را ندارد

صلواتی تصریح می کند: هر چه تسهیلات برای خودروهای شخصی بیشتر شود به معنای افزایش آلودگی، ترافیک و تصادفات و مصرف سوخت بیشتر است.

وی یادآور می شود: در همه جای دنیا خودرو، وسیله ای برای انجام کارها و نیازهای ضروری است، در حالی که از خودرو در ایران برای هر کاری حتی برای تفریح استفاده می شود و این به خاطر ضعف حمل و نقل عمومی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار می کند: در خیابان مدرس علایم مسیر اتوبوس های تندرو را نصب و در مقابل بیمارستان فیض پارک را ممنوع کرده ایم نه توقف لحظه ای را، زیرا پارک دوبل و غیر ضروری تخلف محسوب می شود.

وی اضافه می کند: در خیابان شمس آبادی هم تسهیلات برای پیاده و سوار کردن بیماران در نظر گرفته شده و تنها اتفاقی که افتاده این است که امکان توقف های طولانی مدت و پارک های دوبله را حذف کرده ایم.

صلواتی با تاکید بر اینکه اصفهان ظرفیت افزایش خودروهای شخصی را ندارد، تصریح می کند: مردم به جای استفاده از خوردوهای شخصی باید اولویت را به حمل و نقل عمومی بدهیم

وی خاطرنشان می کند: سال های زیادی است که در کشورهای مختلف روش های متفاوتی برای افزایش کیفیت و سرعت خدمات اتوبوس ها استفاده می شود و می توان گفت که BRT تلفیق همه روش‌هایی است که تاکنون در اتوبوسرانی تجربه شده تا بتواند به افزایش سرعت در تردد اتوبوس ها کمک کند.

مسئولان شهر معتقدند مردم با دیدن ترافیک انبوه در خیابان های شهر باید راهکار مناسب را در استفاده از حمل و نقل عمومی بدانند اما هنگامی این خواسته محقق می شود که زیرساخت های حمل و نقل عمومی شهر اصفهان فراهم و در سرویس دهی ناوگان به شهروندان مشکلی وجود نداشته باشد.

به اعتقاد کارشناسان ترافیک، خطوط سریع السیر اتوبوسرانی BRT ، مدیریت زمان و تحولی نوین در رفاه و جابجایی مسافران را در بسیاری از شهرهای دنیا به دنبال داشته که در اصفهان نیز تا حد زیادی راه گشا بوده است اما باید برای مشکلات موجود چاره ای اساسی اندیشیده شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار