پرتوی از امپرسیونیسم شرقی

گالری سایان تا 10 آبان ماه میزبان آثار ارغوان خرامش با عنوان «بیان خط و تخیل در نور» است. خرامش متولد یزد، ساکن اصفهان و دانش‌آموخته کارشناسی حسابداری بازرگانی است. او آشنا به تکنیک پاستل و رنگ و روغن است و بیشتر آنچه را آموخته از تجربه‌های دیداری و شنیداری و مطالعه می‌داند.

سعید آقایی- اصفهان امروز : گالری سایان تا 10 آبان ماه میزبان آثار ارغوان خرامش با عنوان «بیان خط و تخیل در نور» است. خرامش متولد یزد، ساکن اصفهان و دانش‌آموخته کارشناسی حسابداری بازرگانی است. او آشنا به تکنیک پاستل و رنگ و روغن است و بیشتر آنچه را آموخته از تجربه‌های دیداری و شنیداری و مطالعه می‌داند.

خرامش درباره این نمایش آثار می‌گوید: «احساسات درونی و تخیلات ذهنی در نور را که قابل‌دیدن نیستند و ایجاد این تصور که چرخاندن تابلو به هر سمتی مفهوم و حسی تازه و نویی به مخاطب القا کند را با خطوط بیان کردم. در حدود 10 الی 12 سال بر روی ایده‌ام مراقبه کرده‌ام تا آنچه امروز مشاهده می‌کنید برآورده شود. بی‌تردید ابتدای راه را می‌پیمایم و نگاه هنرمندان و استادان بزرگوار می‌تواند که نوری شود در پس این را.»

وی درباره انتخاب گالری سایان و آینده نمایش این آثار نیز می‌گوید: «فضای سایان را به دليل نزديك بودن به احساساتم دوست داشتم. خدا را شکر تا حالا مخاطب‌ها باکارها ارتباط برقرار کرده‌اند. قطعا در شهرهای دیگر آثار را به شکل‌های مختلف به نمایش خواهم گذاشت. پروژه اصلی من بحث نور بود که به آن چیزی که خواستم رسیدم چراکه به گفته دیگران و شواهد نشان داده که در گالری‌ها تمام نورپردازی روی تابلو صورت می‌گیرد.»

موسیقی‌ای که در این نمایشگاه و حین نمایش آثار پخش می‌شود توسط امیرمحمد طاهری برای این نمایشگاه ساخته‌شده ‌است. طاهری درباره این موسیقی می‌گوید: «موسیقی گالری، تجربه‌ای است به چالش نشسته از دریافت میان موسیقی. چالشی به در انتظار پیدایش تا آهنگساز را به درک از روابط موسیقیایی نقش‌ها بکشاند. در اینکه آیا وجود موسیقی در گالری‌ها ضروری است هنرمندان تجسمی باید پاسخ دهند. بی‌تردید هدف تکمیل یک هنر با هنر دیگر نیست بلکه تعبیر یکی با دیگری ست که در این تعبیر همیشه واقعیت تازه‌ای نهفته است. به تصور من آنچه در ذهن هنرمند نقاش از موسیقی است آنی است که در نگاه من آهنگساز همیشه دریافتی تازه است. نقاش به موسیقی خودانگیخته با رنگ، خط، بافت و فرم و ... پرداخته است و آهنگساز با ابزار و بیان خویش سعی در برآورده ساختن نگاه هنرمند نقاش در ترجمان هموارتر مخاطب از تماشای آثار. موسیقی متن گالری بیان خط و تخیل در نور آثار ارغوان خرامش تجربه دیگر من در برآورده ساختن نگاه موسیقایی آثار تجسمی است، تجربه‌ای که در آن بیشتر روایتگری بیان موسیقایی را با خود داشت، پرتوی از امپرسیونیسم شرقی، بازگشتی به خاطره‌ای در اعماق ذهن که هیچ‌وقت نبوده و نخواهد بود و ما می‌خواهیم که باوری را زنجیر کنیم که هست، نوری در پس تاریکی، نوری در پس تکرار، واقعیتی از نو به نور تجلی‌یافته.»

خرامش نیز درباره حضور موسیقی در این نمایشگاه می‌گوید: «موسیقی متن به تصور من ارتباط برقرار کردن مخاطب با آثار را ملموس‌تر کرده و به مخاطب کمک می‌کند تا در فضای گالری با شنیدن موسیقی احساسات به‌کاررفته در آثار را بهتر درک کند. درواقع به فهم مخاطب در درک احساسات کمک می‌کند. بهتر است که آثار با یک موسیقی که به احساس هنرمند نزدیکتر است در آن فضا به نمایش گذاشته شود، چون مخاطب راحت‌تر با آثار و تخیلات و احساسات ارتباط برقرار می‌کند و حتی تمرکز بیشتری روی آثار دارد.»

در کارهای این نقاش می‌توان بخش‌های مختلف طبیعت به‌خصوص درختان، برگ‌ها، خورشید و نقوش هندسی را دید و از ترکیب نوری آنها لذت برد، کارهایی که باید آن را با دیده تأمل دید. وی درباره نمادین بودن کارهایش نیز می‌گوید که هرکدام از عناصر به‌کاررفته در آثار، نماد مربوط به خود را دارند. حضور خورشید و ماه کهکشان در تمامی آثار دیده می‌شود و هرکدام نیز نمادهای متفاوتی دارند، مثلا خورشید که مظهر کمال زیبایی، امنیت، گرما و قدرت و گردی آن مفهوم روح و روان و ابدیت و طلایی بودن، رنگ آن سمبل آخرت، شگفتی، پادشاهی و سلطنت است. همچنین درخت نماد عشق ایرانی را می‌توان در لابه‌لای کارها پیدا کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار