واهمه مردم از تکرار تجربه انتقال آب به یزد

فعالان سیاسی استان، مهر علیزاده از بسیاری جهات شبیه استاندار دوره سازندگی اصفهان، یعنی اسحاق جهانگیری بوده و همین امر مردم این استان را بیش از پیش نگران کرده است.

فعالان سیاسی استان، مهر علیزاده از بسیاری جهات شبیه استاندار دوره سازندگی اصفهان، یعنی اسحاق جهانگیری بوده و همین امر مردم این استان را بیش از پیش نگران کرده است.

به گزارش فارس ، خبر انتصاب مدیران غیربومی در استان اصفهان اتفاق جدیدی است که در دولت دوازدهم شدت بیشتری به خود گرفته و البته موجب اعتراض مردم اصفهان نیز شده است و تجمع چند هفته پیش کشاورزان در واکنش به انتصاب مدیر غیر اصفهانی سازمان محیط یکی از این موارد بود.

*ریاست استان به غیر اصفهانی‌ها رسید

با این حال، خبر انتخاب محسن مهر علیزاده به استانداری اصفهان تا حد زیادی غیرمنتظره بود و افکار عمومی استان را بهت زده کرد. مهر علیزاده در حالی جانشین رسول زرگرپور شد که سکان‌داری این سمت در همه این سال‌ها هر گاه به افراد غیربومی سپرده شده با حواشی زیادی همراه بوده و البته ضرر اصلی این حواشی به استان اصفهان و مردم آن وارد شده است.

بررسی نظرات مردم در فضای مجازی در طی این دو روز نشان می‌دهد از دید فعالان سیاسی استان، مهر علیزاده از بسیاری جهات شبیه استاندار دوره سازندگی اصفهان، یعنی اسحاق جهانگیری بوده و همین امر مردم این استان را بیش از پیش نگران کرده است. این تشبیه البته بی‌دلیل نیست و مصادیق بسیاری می‌توان برای آن بر شمرد.

*شباهت‌های قابل توجه دو استاندار

فعالیت پررنگ در دولت‌های سازندگی و اصلاحات، سابقه فعالیت پر سابقه در وزارت صنایع، خط مشی سیاسی، رویکرد تکنوکراسی و مهم‌تر از همه غیربومی بودن این افراد از جمله مواردی است که شباهت جهانگیری و مهرعلیزاده را هرچه بیشتر می‌کند.

بر همین اساس، اصفهانی‌ها که هنوز از زمان استانداری جهانگیری و انجام انتقال آب اصفهان به یزد دل پری دارند انتخاب یک استاندار غیربومی را در شرایط فعلی، کم‌کاری از سوی دولت دانسته و آن را برای شرایط استان زیان‌آور می‌دانند.

فعالیت‌های سیاسی و اجرایی مهرعلیزاده در سال‌های اخیر عمدتاً بی‌نتیجه بوده و وی از ناکامی انتخاباتی سال 84 تا کنون تنها در برخی مقاطع نظیر انتخاب شهردار یا معاونت رئیس‌جمهور همیشه به عنوان یک گزینه مطرح بوده اما هیچ‌گاه به مرحله نهایی انتخاب نرسیده است و همین امر نیز نگرانی اصفهانی‌ها در مورد انتخاب وی به عنوان استاندار را بیشتر کرده است؛ این گله‌مندی زمانی بیشتر می‌شود که به گفته حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، هیچ گزینه بومی از سوی دولت به عنوان استاندار اصفهان روی میز نبود و پیشنهادات نمایندگان استان نیز هیچ یک در این امر پذیرفته نشد.

*ابرچالش‌های اصفهان نیاز به تسلط کامل مسؤولان دارد

در حال حاضر استان اصفهان به گفته کارشناسان از مرحله بحران آبی به تنش آبی رسیده و بنا بر گفته استاندار سابق، 90 درصد اراضی استان در بدترین وضعیت آبی ممکن قرار دارند.

در چنین وضعیتی، پروژه‌های انتقال آب به حوضه زاینده‌رود توسط دولت پیگیری نمی‌شود و یا مانند بهشت‌آباد به صورت کامل متوقف شده و از دیگر سو، علاوه بر برداشت‌های غیرمجاز قبلی از سطح زاینده‌رود، پروژه‌های جدیدی نظیر بن-بروجن با تأمین اعتبار دولتی در حال تکمیل است.

استان اصفهان فارغ از موضوع آب، استان پر چالشی است و مشکلات متعددی نظیر بیکاری، رکود، محیط زیست، مهاجرت و خالی ماندن ظرفیت‌های بالقوه را در خود دارد که شناخت کامل از فضای استان و چالش‌های آن، لازمه رفع این مشکلات است.

مهرعلیزاده اگرچه سابقه استانداری خراسان را در کارنامه خود دارد اما برای رفع مشکلات اصفهان نیازمند به کار گماشتن معاونان و تیم مشاوره مسلط به اوضاع استان است.

*ترس مردم از بروز شکاف سیاسی

مطالبه مردم اصفهان از استاندار جدید، فارغ از خط و مشی سیاسی، رفع مشکلات استان و پرهیز از سیاسی‌کاری در انجام امور است. اصفهان سال‌ها است که از حزب گرایی و اختلافات حزبی رنج دیده و در پی همین اختلافات و عدم اجتماع گروه‌های سیاسی، هزینه‌های بسیاری همچون خشکی زاینده‌رود را پرداخته است.

در این بین وجود افراد پرحاشیه سیاسی نه تنها دردی از اصفهان دوا نمی‌کند بلکه تلاش‌های قبلی برای رفع کم تنش مشکلات و اجماع فعلی فعالان سیاسی استان را نیز با اختلال مواجه می‌کند.

نیاز فعلی استان اصفهان، وجود استانداری است که با تسلط بر مشکلات استانی و منطقه‌ای، با تمام توان از حق پایمال شده مردم اصفهان در حوزه‌های مختلف دفاع کرده و رفع بی عدالتی‌های صورت گرفته در حوزه‌هایی نظیر تخصیص آب، اخذ مالیات و پرداخت بودجه را از دولت مطالبه کند.

مردم اصفهان امیدوارند شباهتی که ذکر آن رفت تنها ظاهری بوده و در عمل با تجارب تلخ قبلی مواجه نشوند؛ چرا که استان اصفهان دیگر توانی برای تحمل مشکلات بیشتر را ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار