تعزیه یک هنر جامع است

تعزیه یک هنر جامع بوده و در این هنر موسیقی، رنگ و انواع هنرها در بالاترین سطوح قرار گرفته است، اگر به جامعیت آن باور داشته باشیم می‌توانیم حرف و فرهنگ اهل‌بیت(ع) را به دنیا عرضه کنیم.

محمد محمدی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره نهمین دوره همایش ملی شبیه‌خوانی جوی‌آباد خمینی‌شهر اظهار کرد: بنده یک صنعتگر هستم و از ایام کودکی به تعزیه علاقه داشتم، 9 سال پیش، قبل از اینکه این همایش در سطح کشوری برگزار شود، در محله و استان فعال بودیم.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش، اجرای وقایعی از عاشورا است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اکثر ذاکرین از میان‌سالی به پیری رسیده‌اند و بعد از آن‌ها این دانش، تجربه و هنر ممکن است در خاک مدفون شود، اما با چنین مراسماتی می‌توان امیدوار بود اگر روزی جوانان خواستند در این عرصه فعالیت کنند حداقل سابقه و تجربه عملی وجود داشته باشد.

دبیر همایش ملی شبیه‌خوانی جوی‌آباد خمینی‌شهر با اشاره به اینکه تجربه یک هنر جامع است، اضافه کرد: در این هنر موسیقی، رنگ و انواع هنرها در بالاترین سطوح قرار گرفته است و اگر به جامعیت آن باور داشته باشیم می‌توانیم حرف و فرهنگ اهل‌بیت(ع) را به دنیا عرضه کنیم، اخیراً دوستانی در آلمان و لهستان اجرای تعزیه داشته‌اند و با استقبال بی‌نظیری مواجه شده‌اند اما تعزیه به جهت بالا رفتن سن هنرمندان این رشته در موقعیت خطرناکی قرار گرفته و ممکن است با افت شدیدی روبرو شود.

وی تصریح کرد: پیشکسوتانی چون استاد حجازی، پورهادی، گیوه‌کش و... در این عرصه وجود داشته‌اند که جای آن‌ها پر نشده است؛ این حرکت خودجوش حتی از جانب ادارات ذی‌ربط چون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمینی‌شهر نه تنها حمایت نمی‌شود بلکه با سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی هم مواجه می‌شود که علت آن هم هنوز برای ما نامعلوم است، هر ساله کوچک‌ترین حمایت آن‌ها این است که می‌خواهند مجوز صادر کنند اما در همین مورد هم نگرانی و دغدغه داریم که انرژی و وقت ما را می‌گیرد و ذهنمان را درگیر می‌کند و به تبع از اجرای ما کاسته می‌شود.

محمدی اذعان کرد: بعضی مدعی متولی بودن در امر تعزیه هستند اما حتی از بردن نام چند مجلس تعزیه هم عاجز هستند، چنین افرادی برخورد غیرتخصصی دارند و با این روش می‌خواهند تعزیه را مدیریت کنند که این معضلات 3 سالی است در شهرستان خمینی‌شهر وجود دارد.

وی یادآور شد: اصفهان در اجرای تعزیه در صدر قرار دارد اما به لحاظ وجود ذاکرین باتجربه شهرهای دیگر پیشی گرفته‌اند چرا که از محضر اساتید تکیه معروف دولت بهره برده‌اند و سطح علمی بالاتری دارند و همه در سنین بالا هستند و در چند سال آینده اگر نباشند، این هنر با مشکل مواجه خواهد شد.

دبیر همایش ملی شبیه‌خوانی جوی‌آباد خمینی‌شهر خاطرنشان کرد: از زمان رضاشاه، مستشاران اروپایی نسخ قدیمی مجالس تعزیه را می‌بردند مجالسی که در سال می‌توانست 365 مجلس مجزا را برپا کند، اما اکنون تنها 150 مجلس از این نسخ قدیمی باقی مانده است که جای بسی تأسف دارد.

وی در پایان گفت: در خوانش مجالس تعزیه همواره سعی شده رعایت کامل امانت صورت گیرد و حتی از کارشناسان مذهبی هم در این باره کمک گرفته شده است و تا ایرادات احتمالی رفع نشود و با شواهد تاریخی مطابق نشود، آن مجلس اجرا نخواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار