نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است

نائب رئیس شورای اسلامی زرین شهر گفت: نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است، برای اینکه زنان، علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند. قشر فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند.

سودابه باقری در نشست، بانوان فعال زرین شهر در زمینه های مختلف فرهنگی، ادبی، علمی، دینی، هنری، اجتماعی و... با شهردار این شهر، با اشاره به آیات قرآن و داستان ملکه سبا اظهار کرد: یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور میزان اهمیت و اعتباری است که زنان... در آن کشور دارا هستند و هر چه حضور زنان در اجتماع، فعالتر و مؤثرتر باشد کشور پیشرفته تر و توسعه یافته تر خواهد شد .

وی افزود: ذکر رخدادهای گذشتگان در قرآن کریم به منظور تاریخ نگاری نبوده است بلکه اهداف خاصی را داشته و داستان ملکه ی سبأ از جمله بیانات تاریخی قرآن است که در کتب تفسیری و تاریخی نیز به آن پرداخته شده است.

نائب رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: با بررسی این داستان و دقّت در آیات بخوبی روشن است که قرآن کریم در بیان این تاریخ به جنبه معنوی که در متن حادثه تاریخی رخ داده است توجّه دارد و در این واقعه به داستان ایمان آوردن یک ملکه ی کافر در پناه اقتدار حکومت الهی سلیمان می پردازد.

وی ادامه داد: بطور خلاصه از برخورد سلیمان با ملکه سبأ می تواند قواعدی مشخصی را در رابطه با هدف اصلی حکومت دینی و حکمرانی و ولایت زن و... را جستجو و رصد کرد.

باقری اضافه کرد: باید توجه داشت در قرآن کریم، درباره فعالیت‌های زنان، بحث‌های متعددی شده و یکی از نمونه‌های بارز این زنان، ملکه سباست؛ که او را سیاستمداری مدیر و هوشمند یاد کرده است چراکه وی که در موارد خاص و حاد، مردم مملکت خود را از خطرها نجات می‌داد، در تصمیم گیری‌های مهم از مشورت با بزرگان بهره می‌جست و در سطوح کلان، به ویژه روابط بین‌المللی با درایت کامل رفتار می‌ کرد و جهت برقراری ارتباط، گام به گام عمل می‌کرد .

وی عنوان کرد:باید گفت اسلام می خواهد که رشد فکری و علمی و اجتماعی و سیاسی و بالاتر از همه فضیلتی و معنوی زنان، به حد اعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده ی بشری به عنوان یک عضو حد اعلای فایده و ثمره را داشته باشد.

نائب رئیس شورای اسلامی زرین شهر با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ما حقوق زنان را احیاء کرد و به آنها شان و منزلت بخشید، بیان کرد: زنان ما در کشور با حضور در عرصه‌های مختلف نشان داده‌اند که توانایی فعالیت در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را دارند و حضور آنها در سمت های مختلف بیانگر جایگاه و منزلت آنان است و امام خمینی (ره) نیز فرموده اند: نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است، برای اینکه زنان، علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند. قشر فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند .

وی با ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته مشورتی بانوان در زرین شهر، خاطرنشان کرد: با تشکیل این کمیته می توان نیاز و مشکلات زنان و بانوان شهر را شناسایی و راهکارهای عملی را ارائه داد از سوی دیگر کمیته مشورتی بانوان می تواند در زمینه علمی، پژوهشی، هنری و … نیاز شهر و جامعه بانوان را برآورده کند .

باقری اذعان کرد: باید توجه داشت کمیته مشورتی بانوان به عنوان حلقه واسطه‌ای می‌تواند بانوان اهل تفکر را دور هم جمع کند و از این طریق مشکلات و مسائل زنان را پیگیری و برای حل آن چاره‌ای اندیشی کند چراکه مشورت کردن در جامعه می تواند خیلی از مشکلات را حل کند و قطعا با ایجا چنین کمیته در زرین شهر بهای زیادی به بانوان داده خواهد شد و بانوان با جرأت بیشتر و اطمینان رو به جلو قدم بر می دارند و مشکلات زیادی از آنان حل خواهد شد .

در ادامه این نشست مهناز ملکی هنرمند و فعال اجتماعی گفت: یکی از شاخص های بارز نهضت امام خمینی(ره) توجه به کرامت انسانی است و در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی بانوان با الگو گرفتن از ویژگی های اسلامی و طی یک اقدام فرهنگی عظیم توانستند نقش پویای خود را در جامعه احیا کنند که این بینش ناشی از دیدگاه های اسلام، امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است .

وی با اشاره به جایگاه زنان در صدر اسلام و نگاه فراجنسیتی قرآن افزود : طبق قوانین اسلامی و آیات قرآن کریم هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد بلکه هر یک بنا به اهداف الهی خود وظایفی دارند که باید در کنار یکدیگر و همسو با هم به این وظایف عمل کنند .

این هنرمند لنجانی تصریح کرد: با مرور جایگاه و اهمیت منزلت زن در زمان حیات پیامبر گرامی اسلام می توان دید که دین اسلام از آغاز تاکنون دین محدود کننده نبوده است از این رو با نگاه کلان می توان دریافت که حضور بانوان در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، علمی و آموزشی باعث توسعه و پیشرفت بوده و امروزه پیشرفت و توسعه در عرصه های مختلف اجتماع با میزان مشارکت و فعالیت بانوان سنجیده می شود .

وی ادامه داد: باید گفت بازداشتن زن از کوشش هایی که آفرینش به او امکان داده، نه تنها ستم به زن بلکه خیانت به اجتماع بوده از این رو هر عاملی که سبب شود قوای طبیعی و خدادادی انسان معطل و بی اثر بماند به زیان اجتماع است چراکه عامل انسانی بزرگترین سرمایه اجتماع است .

ملکی یاداورشد: شعرا و هنرمندان می توانند با تفکر و ایده های خود شهرداری را در جهت پیشبرد و اجرای فعالیت های فرهنگی شهرداری را یاری دهند و تشکیل میته بانوان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار