آیا عربستان، اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت؟

پایگاه خبری «العربی الجدید» در مقاله‌ای به قلم «آندری کوریبکو» پژوهشگر آمریکایی نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در صورت پیروزی در مقابله با نهادهای دینی این کشور، در آینده نزدیک، اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت.

پایگاه خبری «العربی الجدید» در مقاله‌ای به قلم «آندری کوریبکو» پژوهشگر آمریکایی نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در صورت پیروزی در مقابله با نهادهای دینی این کشور، در آینده نزدیک، اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت.

به گزارش ایرنا، آندری کوریبکو در مقاله‌ای که توسط نشریه اورینتال ریویو (Oriental Review) منتشر و از سوی «گلوبال ریسرچ» بازنشر شده، نوشت: نزدیکی محمد بن سلمان به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تنها برای مقابله با دشمن مشترک یعنی ایران یا نشان دادن میزان جدیت تغییراتی که در عربستان در حال انجام است، نیست بلکه قبل از همه این موارد، برای این است که طرح شهر سرمایه‌گذاری «نیوم» در خلیج عقبه مشرف بر دریای سرخ که ولیعهد سعودی اوایل هفته گذشته از آن پرده برداشت، بدون همکاری و مشارکت اسرائیل، قابل‌اجرا نیست. این پژوهشگر آمریکایی متخصص در روابط امریکا، اروپا و آسیا که در حال حاضر مقیم روسیه است، در ادامه نوشت: چین و روسیه که از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران احتمالی در طرح یادشده سعودی هستند، به دو دلیل تمایل به مشارکت اسرائیل در این طرح دارند؛ یکی مسیر دیگری از سرزمین اشغالی فلسطین که دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می‌کند، تأمین می‌شود و دیگری اینکه درصدد آن هستند از طرح پیشنهادی اسرائیل برای ایجاد شبکه حمل‌ونقل ریلی از دریای سرخ تا دریای مدیترانه، استفاده کنند. کوریبکو معتقد است: درصورتی‌که عربستان، اسرائیل را به رسمیت نشناسد، طرح شهر بن سلمان اهمیت راهبردی خود را برای نظام جهانی و به‌تبع آن جذابیتش را برای سرمایه‌گذاران بزرگی مثل چین و روسیه از دست خواهد داد. درنتیجه این شکست، چشم‌انداز راهبردی بن سلمان برای سال 2030 نیز در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد. این پژوهشگر آمریکایی احتمال می‌دهد که عربستان برای تضمین اجرای طرح شهر نیوم و عبور عربستان از مرحله اقتصاد نفتی به اقتصاد بازِ مبتنی بر سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و بخش گردشگری، گزینه به رسمیت شناختن اسرائیل را برگزیند. محمد بن سلمان، چند روز قبل در یک همایش سرمایه‌گذاری در ریاض، از پروژه بزرگ نیوم پرده برداشت. این پروژه موسوم به منطقه نیوم، قرار است در مساحتی به‌اندازه 26 هزار و 500 کیلومترمربع در شمال غرب عربستان اجرا شود و نخستین مرحله آن در سال 2025 به بهره‌برداری خواهد رسید. طبق این گزارش، این منطقه اولین منطقه ویژه‌ای خواهد بود که سه کشور عربستان، مصر و اردن را در بر می‌گیرد. عربستان، صندوق سرمایه‌گذاری عام و سایر سرمایه‌گذاران محلی و بین‌المللی، طی سال‌های آتی برای حمایت از این طرح، بیش از 500 میلیارد دلار اختصاص خواهند داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار