سکته مغزی دومین عامل مرگ در ایران و جهان

سکته مغزی به اختلال در عملکرد مغز، ناشی از اختلال در خون‌رسانی به نسج مغز گفته می‌شود و چنانچه یکی از عروق خون‌رسان مغز به دلیل وجود لخته‌ای دچار انسداد شده و خون به یک ناحیه از مغز نرسد، آن ناحیه عملکرد خود را از دست داده و سکته مغزی عارض می‌شود.

سکته مغزی به اختلال در عملکرد مغز، ناشی از اختلال در خون‌رسانی به نسج مغز گفته می‌شود و چنانچه یکی از عروق خون‌رسان مغز به دلیل وجود لخته‌ای دچار انسداد شده و خون به یک ناحیه از مغز نرسد، آن ناحیه عملکرد خود را از دست داده و سکته مغزی عارض می‌شود.

به گزارش ایمنا، اولین علت اهمیت سکته مغزی، شیوع آن است، سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در تمام سنین در ایران است.

در هر پنج دقیقه یک سکته مغزی و در هر روز ۳۰۰ نفر از هموطنان‌مان دچار این عارضه می‌شوند و این در حالی است که ۲۵ درصد کل سکته‌های مغزی هم در افراد جوان و زیر ۵۵ سال رخ می‌دهد.

آمارها نشان می دهد متاسفانه ۱۰ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، جان خود را از دست می‌دهند. ۷۰ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند نیز شغل خود را از دست می‌دهند و ۳۰ درصد از این گروه هم زمین‌گیر می‌شوند و قادر به راه رفتن بدون کمک سایرین نیستند.

عارضه سکته مغزی درمان‌پذیر است در صورتی که بیمار به موقع به بیمارستان منتقل شود.

اگر این عارضه به خوبی شناخته شود و به موقع و در زمان طلایی «سه ساعت نخست بروز سکته» به بیمارستان منتقل شود، امکان درمان وجود دارد، اما بعد از زمان طلایی نمی‌توان کاری انجام داد زیرا در هر دقیقه‌ای که از سکته مغزی سپری می‌شود، ۲ میلیون عدد از سلول‌های مغزی می‌میرند که بر این اساس در عرض یک ساعت ۱۲۰ میلیون سلول مغزی از بین می‌رود.

بنابراین مراجعه و انتقال سریع بیمار مبتلا به سکته مغزی به مراکز درمانی جهت نتیجه‌بخش بودن درمان الزامی خواهد بود.

۸۰ درصد سکته های قلبی به دلیل انسداد عروق اتفاق می افتد

یک متخصص مغز و اعصاب اظهار می کند: سکته های مغزی به دو دسته تقسیم می شوند، یک گروه ناشی از بسته شدن عروق و یک دسته ناشی از پاره شدن عروق هستند که در نتیجه برخی از عوامل خطر پدید می آیند و نتیجه آن بروز علامت عصبی ناگهانی است.

دکتر فریبرز خوروش با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سکته های قلبی به دلیل انسداد عروق اتفاق می افتد، می افزاید: در بیمارستان های الزهرا(س) و غرضی اصفهان و بیمارستان شهید منتظری نجف آباد تزریق دارو برای بازشدن رگ های انسدادشده مغز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در بروز سکته های مغزی دو دسته عوامل خطر وجود دارد، خاطرنشان می کند: یک دسته عوامل خطر قابل کنترل نیستند مثل ارث، جنس که در آقایان بیشتر است و نژاد که در نژاد زرد شایع می باشد اما برخی عوامل خطر قابل کنترل هستند مثل فشار خون، دیابت، سیگار، چربی خون بالا، چاقی و کم تحرکی و علایم مشابه که زمینه ساز سکته هی قلبی می باشند.

وی چاقی را عامل مهم زمینه ساز برای کبد چرب، فشار خون، مرض قند، چربی خون بالا و مادر سایر عوامل خطر خوانده و تصریح می کند: کنترل چاقی با انجام ورزش مهمترین اقدامی است که در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و مغزی مؤثر است.

متخصص مغز و اعصاب ادامه می دهد: عوامل روحی و استرس می تواند زمینه ساز بسیاری از موارد خطر به خصوص سکته مغزی باشد و البته از هر ۱۰ نفر ۹ نفر یکی از فاکتورهای خطر سکته های مغزی را دارند.

وی با بیان اینکه سکته مغزی یکی از بیماری های بسیار مهم در سطح جهان به شمار می رود، اظهار می کند: طی سال های اخیر بیشتر به سکته های مغزی مغزی اهمیت داده شده چرا که به عنوان مهمترین عامل ناتوانی پایدار در جهان شناخته شده است.

دکتر خوروش تاکبد می کند: طبق آخرین مطالعه وزارت بهداشت و درمان، سکته مغزی دومین عامل مرگ در ایران است و با توجه به اینکه در هر سنی می تواند رخ دهد، باید عوامل خطر آن را جدی گرفت.


وی با اشاره به اینکه با افزایش سن احتمال خطر سکته های قلبی نیز افزایش پیدا می کند، ادامه می دهد: بعد از سن ۴۵ سالگی بروز سکته مغزی قابل انتظار است اما متأسفانه در حال حاضر بروز آن قبل از این سن را شاهد هستیم که به دلیل وجود فاکتورهای خطر اتفاق می افتد.

شایع‌ترین علایم سکته مغزی انحراف صورت است

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، در فصل سرد سال احتمال بروز سکته های مغزی بیشتر می شود، زیرا انسداد عروق در تابستان بیشتر و لخته خون بیشتر در فصل سرما اتفاق می افتد.

وی شایع‌ترین علایم سکته مغزی را انحراف صورت خوانده و می گوید: چنانچه فردی به صورت ناگهانی دچار انحراف در یک سمت صورت شود، احتمال سکته مغزی وجود دارد و باید بلافاصله با ۱۱۵ تماس گرفته شود.

دکتر خوروش می افزاید: ضعف اندام‌ها که موجب احساس ضعف و یا سنگینی در یک یا دو اندام ‌ می‌شود، می‌تواند علامتی از سکته مغزی باشد.

وی با بیان اینکه اختلال در تکلم از دیگر علایم سکته مغزی است، اظهار می کند: اگر فردی دچار اختلال در تکلم همچون عدم تکلم، عدم درک تکلم، عدم امکان تولید صوت و یا سنگینی کلام شود، باید بلافاصله با ۱۱۵ تماس گرفته شود.

برای پیشگیری از سکته مغزی، مهمترین راهکار کنترل عوامل خطر از جمله فشار خون، دیابت، ترک سیگار، کنترل و تنظیم تغذیه ضروری است.

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که بستری بیماران سکته حاد مغزی در واحد مراقبت سکته حاد مغزی منجر به کاهش مرگ و میر و ناشی از سکته حاد مغزی می‌شود. بستری بیماران در SCU با مراقبت‌های ویژه، منجر به کاهش ۱۸ درصد در عوارض و مرگ و میر سکته مغزی می‌شود.

به اعتقاد پزشکان، با بهره‌گیری از داروی حل‌کننده لخته خون، ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش در عوارض و مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را خواهیم داشت.

متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سؤال که چه کنیم تا دچار سکته مغزی نشویم، می گوید:کنترل فشار خون، کنترل قند و درمان دیابت، ترک سیگار و قلیان، درمان چاقی، درمان چربی و کلسترول، فعالیت بدنی کافی و ورزش، رژیم غذایی سالم، درمان بیماری‌های قلبی و مصرف منظم داروهای تجویزی از راه‌های پیشگیری از سکته مغزی است.

وی می افزاید: مهمترین مسأله ای که به واسطه آن می توان پی برد فردی دچار سکته مغزی شده است یا خیر، اطلاع از علایم ناشی از سکته های مغزی است که با توجه به اینکه خداوند مغز انسان را از پیچیده ترین بخش بدن و خلقت خود آفریده است، علایم شایع ان کج شدن صورت، ضعف در نیمی از صورت، سنگین شدن یا قطع تکلم، اختلال تعادل علایم شایعی است که به صورت آنی به وجود می آید.

جدیدترین روش درمان درمان داخل رگی سکته مغزی

روش نوین «درمان داخل رگی» یکی از راه هایی است که گفته می شود با بهره گیری از آن، گام بزرگی در درمان سکته های مغزی برداشته شده است. پس از معرفی rtPA وریدی، درمان داخل سرخرگی به صورت تزریق rtPA و داروهای هم خانواده آن مطرح شده است.

این درمان در بعضی بیماران، پیش آگهی سکته را بهبود بخشیده، همچنین با پیشرفت نانوتکنولوژی و به کمک لوازم جدید برای بیرون آوردن لخته از داخل رگ مغز یا برطرف کردن انسداد رگ که باعث سکته مغزی شده است نیز به کار می رود .


درمان گیاهی و خانگی سکته مغزی با طب سنتی

طب سنتی نستخ های متعددی برای درمان حالات بعد از بروز سکته مغزی دارد که یکی از آن انجام زالو درمانی البته با مشورت با پزشک معالج است. اگر در همان چند روز اول که بیمار سکته کرده است مراجعه شود، بلا فاصله پشت هر گوش ۱۰ عد زالو انداخته شود.

درشتی و ریزی زالو ها به توان بیمار بستگی دارد؛ این روش درمانی باعث رفع سریع عوارض سکته همچون فلج و بی حسی اندام ها و بازگشت هوشیاری به بیمار میگردد. و در اکثر موارد ظرف چند روز بیمار به حالت اول باز خواهد گشت .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار