اولویت مناطق جنوبی و غربی استان برای دریافت تسهیلات

:عشایر بخشی قابل‌توجهی از کشور را تشکیل می‌دهند و سهم بسزایی در اقتصاد دارند. بارها اعلام‌شده که عشایر مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی هستند، لذا باید از این قشر حمایت‌های لازم صورت گیرد.

احمدرضا منزه-اصفهان امروز: عشایر بخشی قابل‌توجهی از کشور را تشکیل می‌دهند و سهم بسزایی در اقتصاد دارند. بارها اعلام‌شده که عشایر مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی هستند، لذا باید از این قشر حمایت‌های لازم صورت گیرد. خرید تضمینی محصولات عشایر می‌تواند یکی از راهکارهای حمایتی باشد. همین موضوع عاملی شده تا گردهمایی و کارگاه آموزش اقتصاد مقاومتی روسای ادارات امور عشایر شهرستان‌های سراسر کشور به میزبانی استان اصفهان برگزار شود. در این گردهمایی دوروزه علاوه بر مهمانانی از سراسر کشور، مسئولان استانی نیز حضور داشتند.

خرید تضمینی دام عشایر

آیت‌ا... سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان در این گردهمایی با اشاره به نقش مهم عشایر در اقتصاد کشور اظهار کرد: عشایر در توسعه مهمترین صنایع کشور یعنی کشاورزی و دامپروری نقش مهمی ایفا می‌کنند، لذا نیاز است در راستای حفظ این مشاغل حمایت‌های بیشتری از عشایر شکل گیرد. وی خواستار ارائه تسهیلات مناسب به عشایر برای حفظ اشتغال این جامعه شد و ادامه داد: یکی از حمایت‌هایی که مسئولان می‌توانند از جامعه عشایری داشته باشند خرید تضمینی دام عشایر آن‌هم در زمان مناسب و با بهترین قیمت است تا عشایر مشکلی درفروش دام خود نداشته باشند، از طرفی شرایط و امکانات مناسب برای کوچ این قشر نیز باید فراهم شود تا مشکلات آنها کاهش یابد. نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان اضافه کرد: صنعت کشاورزی و دامپروری ضامن استقلال و امنیت غذایی کشور است و با توجه به اهمیت این بخش باید به تولیدکنندگان این بخش تسهیلات مناسب داده شود و حمایت‌های لازم صورت گیرد، امروز عشایر از اصلی‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامپروری استان هستند.

شروع خدمت‌رسانی از دورترین مناطق

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور نیز در این گردهمایی عنوان کرد: خوشبختانه توجه به جامعه عشایری در حال گسترش است و این موضوع می‌تواند به بهبود وضعیت زندگی و معیشت آنها کمک کند. وی بابیان اینکه ساماندهی عشایر از جهات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهم است، تصریح کرد: امروز نظام تک‌محصولی در جامعه عشایری نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد لذا باید تلاش کرد از تمامی محورها برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌ها و درآمدهای این بخش استفاده کرد. رئیس سازمان امور عشایر کشور تصریح کرد: باید توجه داشت مراتع دارای ظرفیت‌های فراوانی هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد، مناظر طبیعی و گیاهان دارویی از مزیت‌هایی هستند که در مراتع مغفول مانده‌اند، از طرفی ظرفیت بسیار خوبی جهت توسعه گردشگری در بخش عشایر وجود دارد که باید از آن بهره برد. وی فعالیت شورای عشایر را در راستای گسترش خدمت‌رسانی به جامعه عشایری مفید ارزیابی و تصریح کرد: در موضوع ایجاد زنجیره تولید گوشت قرمز اتفاقات خوبی رخ داد به‌گونه‌ای که در این زمینه با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی قدم‌های مؤثری برداشته شد، در طول سه سال اجرای زنجیره گوشت در کشور، علاوه بر کاهش مصرف علوفه و افزایش میزان گوشت تولیدی شاهد صرفه‌جویی چشمگیری در زندگی عشایر با اجرای این طرح هستیم. قندالی در پایان عنوان کرد: توانمندسازی، ترویج، استفاده از فناوری‌های نو، استفاده از ظرفیت‌های مردمی، گسترش تعاملات میان بخش دولتی و خصوصی و مواردی ازاین‌دست همگی می‌تواند به پیشبرد اهداف و کمک هر چه بیشتر به جامعه عشایری بینجامد، نکته مهم اینجاست که همواره باید خدمت‌رسانی، اولویت در پرداخت تسهیلات و هزینه کردن منابع از دورترین نقاط آغاز شود، در حقیقت زمانی فعالیت ما مفید است که دورترین مناطق عشایری نیز از نوع فعالیت و خدمات اظهار رضایت کنند.

عشایر مصداق بارز اقتصاد مقاومتی

در ادامه محسن کریمیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: عشایر مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی هستند، لذا باید از این قشر حمایت‌های لازم شکل گیرد، خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در قانون بودجه پیش‌بینی‌شده که شرایط مناسبی در اختیار اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی قرار می‌دهد. وی ادامه داد: از طرفی یک و نیم میلیارد دلار از طرف صندوق توسعه ملی به‌منظور کمک به جامعه هدف روستایی و عشایری در نظر گرفته‌شده که می‌تواند کمک زیادی به بهبود بخش داشته باشد، بخش کشاورزی و جامعه عشایری توانسته‌اند در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌خوبی عمل کنند و نیاز است با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود با سرعت بیشتری در این بخش قدم برداریم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: خوشبختانه با تلاش‌ها و هماهنگی‌های شکل‌گرفته امسال شاهد برگزاری شورای عشایری استان با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور، استاندار اصفهان و سایر مقامات استانی دریکی از دورافتاده‌ترین مناطق عشایری استان بودیم که خوشبختانه این موضوع باعث شد شاهد اتفاقات خوبی باشیم و با مشارکت دستگاه‌های استان بخشی از مشکلات این قشر زحمت‌کش و پرتلاش شناسایی و در راستای رفع مسائل اقدام شده است.

اصفهان میزبان 53 هزار نفر از عشایر

مختار اسفندیاری مدیرکل امور عشایر استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به برخی ظرفیت‌های استان اصفهان اظهار کرد: جمعیت عشایر استان اصفهان در حدود 53 هزار نفر هست، عشایر استان با داشتن حدود یک‌میلیون واحد دامی، 25 درصد از گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند، تولید سالیانه 45 هزار تن انواع محصولات زراعی و 120 هزار تن انواع محصولات باغی، تولید بیش از 5 هزار و 585 تن انواع محصولات لبنی و 25 تن عسل و بیش از 27 هزار و 440 مترمربع انواع صنایع‌دستی از دیگر توانمندی‌های عشایر استان است. وی افزود: از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای در مناطق عشایری می‌توان به طرح اسکان و ساماندهی عشایر گل‌افشان، طرح ساماندهی عشایر در کانون‌های توسعه چشمه رحمان و شهسوار، پروژه سد خاکی گاوخفت با پیشرفت 85 درصدی، تهیه سند راهبردی نظام عشایری در بخش مطالعات آمایش سرزمین استان و تصویب در کارگروه آمایش و محیط‌زیست استان اشاره داشت.

اولویت استان برای دریافت تسهیلات

نعمت‌ا... اکبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، اصفهان در هفت منطقه تقسیم‌بندی شد و دو منطقه استان شامل مناطق غربی و جنوبی به‌عنوان مناطق اولویت‌دار جهت دریافت تسهیلات و کمک‌های ویژه مشخص شدند لذا 125 روستا در این غالب مورد هدف‌گذاری قرار گرفتند. وی ادامه داد: شهرستان‌های دهاقان، چادگان، فریدن، فریدونشهر و بویین میاندشت شهرستان‌هایی هستند که میزان مهاجرت از آنها زیاد است، لذا توجه ویژه‌ای به این شهرستان‌ها در غالب طرح یادشده داریم، مناطق عشایری زیادی نیز در این شهرستان‌ها مستقر هستند که امیدواریم با تخصیص اعتبارات هدفمند و مناسب به این مناطق شاهد بهبود اوضاع باشیم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، مردمی کردن اقتصاد را راه‌حل خروج از مشکلات برشمرد و گفت: باوجوداینکه رشد اقتصادی کشور به بیش از هشت درصد رسیده است اما رشد اشتغال منفی است که این موضوع نیاز به اتخاذ تدابیری راهبردی دارد، با تلاش‌های صورت گرفته امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار