دنیا به دنبال یاقوت سرخ اصفهان

انار یکی از مهمترین محصولات صادراتی غیرنفتی ایران است که از دیرباز ارزآوری بسیار خوبی را برای کشور به همراه داشته است

مهناز احمدی - اصفهان امروز : انار یکی از مهمترین محصولات صادراتی غیرنفتی ایران است که از دیرباز ارزآوری بسیار خوبی را برای کشور به همراه داشته است، به‌طوری‌که طبق گزارش خبرگزاری مهر، بیش از نیمی از انار جهان در ایران تولید و به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود. درگذشته ایران تنها صادرکننده انار به دنیا محسوب می‌شد، اما بروز مشکلات در امر صادرات باعث شد تا در سال‌های گذشته برخی از کشورها همچون ترکیه و دبی گوی سبقت را از ایران ربوده و با استفاده از فناوری‌های نوین در امر بسته‌بندی توانسته‌اند خود را در جهان مطرح کنند. طبق آمار منتشرشده توسط گمرک در 9 ماهه نخست سال 95، بیش از 6 هزار و 271 تن انار تازه به کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان، انگلستان، امارات متحده عربی، اوکراین، سوئد، سوئیس، هلند و جمهوری کره صادرشده و دراین‌بین جمهوری کره بزرگترین خریدار انار از ایران بوده است. انار هم مانند سایر محصولات کشاورزی ایرانی از نبود فرآوری و فناوری برای ورود به بازارهای جهانی رنج می‌برد و درحالی‌که بهترین نعمت خدادادی ایران محسوب شده و می‌تواند سالانه ارزآوری بسیار خوبی را برای کشور به ارمغان بیاورد. انار نتوانسته است به جایگاه اصلی خود در جهان دست پیدا کند و اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، به‌زودی کشورهایی که در تولید آن دستی ندارند با خرید آن از ایران و بسته‌بندی و فرآوری آن به نام خود، نام انار ایرانی را از بازارهای جهانی حذف خواهند کرد.

ایران؛ نخستین تولیدکننده انار به دنیا

مشکل کم‌آبی، ناتوانی در امر صادرات، نبود پایانه برای عرضه محصول و کمبود سردخانه‌ها مهم‌ترین مشکلات مطرح باغداران کشور است و بنا بر شعار چند سال گذشته مبنی بر اهمیت اقتصاد مقاومتی بررسی این موضوع بسیار ضروری به نظر می‌رسد. نادر احمدی، یکی از باغداران انار در نطنز در گفتگو با اصفهان امروز گفت: متأسفانه توان مالی باغداران آنقدر نیست که به‌تنهایی صادرات را انجام دهند؛ چراکه برای این امر باید تشکیلاتی باشد تا ما را به‌سوی صادرات هدایت کند، وگرنه تولیدکنندگان ازلحاظ تولید مشکل ندارند. وی اذعان داشت: بحث اصلی تفکیک، بسته‌بندی استاندارد، پالت‌بندی داخل کانتینر و عدم وجود پایانه‌ای برای عرضه است که این کمبودها فرصت را برای بهره‌وری محصول دسترنج باغداران ایرانی توسط برخی از کشورهای همسایه فراهم آورده است. این باغدار ادامه داد: کشورهای ترکیه و حاشیه خلیج‌فارس به‌صورت فله‌ای، زمینه صدور انار ایرانی را با لوگوی کشور خودشان و در بسته‌بندی‌های بسیار زیبا به بازارهای جهانی فراهم می‌کنند.

اصفهان؛ دومین تولیدکننده انار در ایران

مدير امور باغباني جهاد كشاورزي استان اصفهان نیز در این خصوص گفت: ايران سالانه با صدور حدود 24 هزار تن انار در بين صادركنندگان انار، رتبه نخست را در جهان داراست.

احمدرضا رئیس زاده اظهار داشت: در حال حاضر، ايران بيشترين سطح زیر کشت انار را در جهان دارد، زيرا انار‌، ميوه بومي ايران و از مرغوبيت استثنايي برخوردار است. انار ایران در كشورهاي حاشيه خلیج‌فارس، كشورهاي آسياي شرقي و نيز كشورهاي اروپايي نظير آلمان، سوئيس، فرانسه و ايتاليا بازار خوبي دارد. وي در ادامه درباره توليد انار در استان اصفهان گفت: استان اصفهان، دومين تولیدکننده انار در كشور محسوب مي‌شود، به‌طوری‌که سطح زير كشت اين ميوه در استان، 8 هزار و 585 هکتار است که هزار و چهار هکتار آن به نهال اختصاص دارد. مدير امور باغباني جهاد كشاورزي استان اصفهان عنوان کرد: برداشت محصول انار استان که با برداشت ارقام زودرس در مناطق گرم‌تر آغازشده است تا اواسط آبان ماه ادامه دارد. رئیس زاده شهرستان‌های کاشان، شهرضا، نطنز و اردستان را چهار شهر عمده تولیدکننده انار استان برشمرد و افزود: علاوه بر این در شهرستان‌های دهاقان، نجف‌آباد و اصفهان نیز در سطوح کمتر، باغ‌های انار وجود دارد. وی عملکرد این محصول را در هر هکتار، 14 تن دانست و یادآور شد: مهمترین ارقام قابل‌کشت انار در استان اصفهان ارقام زاغه کاشان، ملس شهرضا، نادری بادرود، سبزه اردستان و ملس دانه سیاه اصفهان هستند. مدير امور باغباني جهاد كشاورزي استان اصفهان بیان داشت: انار ایران به‌عنوان یک محصول صادراتی غیرنفتی می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته و در شکوفایی اقتصادی و افزایش خودکفایی و فاصله گرفتن از تکیه‌بر درآمدهای نفتی بسیار تأثیرگذار باشد که دراین‌بین یاری مسئولان و برنامه‌ریزی دقیق و سنجیده برای صادرات می‌تواند راهگشا باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار