دفاع ضعیف مجلس عامل بی یاور ماندن زنان

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس معتقد است: با توجه به تأثیر مشغله های زندگی شهری بر کاهش فرزند آوری و اهمیت افزایش جمعیت برای ایران، لازم بود نمایندگان موافق دفاع بهتری از این لایحه می کردند تا نگرانی های شورای نگهبان برطرف شود.

دفاع ضعیف مجلس عامل بی یاور ماندن زنان

به گزارش بویین میاندشت امروز ، بیش از یک ماه پیش، مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی "مکلف" می‌شدند که به مردانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند دو هفته مرخصی "تشویقی" بدهند. در این لایحه آمده بود: "از تاریخ تصویب این قانون کلیه مردان شاغل در بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می شوند از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند."
با این وجود به دلیل ایراد شورای نگهبان مرخصی دو هفته‌ای 'پدر شدن' که در جریان بررسی برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده بود لغو شد. بر این اساس با توجه به اهمیت این موضوع گفتگویی داشتیم با "اکبر ترکی" نماینده مردم فریدن بزرگ در مجلس شورای اسلامی که خود نیز که از عدم دفاع صحیح از این لایحه در مجلس شاکی و متأسف بود. دکتر ترکی در پاسخ به این سؤال که دلیل مخالفت شورای نگهبان با این لایحه تشویقی مجلس چه بود گفت : رد لایحه مرخصی تشویقی پدر شدن از سوی شورای نگهبان بیشتر به دلایل بار مالی این امر بود. در چنین شرایطی لازم بود نمایندگان موافق این طرح به گونه مناسب تری از این لایحه دفاع می کردند که چنین اتفاقی نیفتاد و نمایندگانی که برای سخنرانی به عنوان موافق این طرح تعیین شدند، نتوانستند از عهده توجیه آن برایند. ترکی که خود یک پزشک متخصص است با نگاه تخصصی به تحلیل چرایی مفید بودن این طرح تشویقی برای فرزند آوری در کشور پرداخت و عنوان کرد: در علوم پزشکی، زنان و زایمان و روانشناسی، مشکلی اساسی به نام «افسردگی پس از زایمان» یا حتی «جنون بعد از زایمان» مطرح است که بسیاری از زنان بعد از وضع حمل درجات مختلفی از آن را تجربه می کنند. در چنین شرایطی چنانکه شوهر یک زن می توانست دو هفته اول بعد از زایمان در کنار همسرش باشد، میزان ابتلا و عواقب چنین مشکلاتی در زنان جامعه ما تا حد زیادی کاهش می یافت.
ترکی همچنین افزود: در منابع دینی ما نیز بر کمک مرد به همسر در پرورش کودک تأکید فراوانی شده است. از سوی دیگر در جامعه فعلی ما که مرتبا بر ترویج فرزند آوری تأکید می شود، تصویب چنین لایحه ای می توانست زمینه ساز ترغیب زوجهای جوان به آوردن فرزندان بیشتر باشد. در زندگی پرمشغله شهری امروز زنان جامعه ما خصوصاً آنها که خود نیز شاغل هستند؛ فقط در صورت دریافت حمایتهای جدی می توانند به بارداری و فرزند آوری فکر کنند و طبیعتا هیچ کس بیشتر از همسر نمی تواند در ارائه این حمایتها مؤثر و مفید باشد. کمااینکه در سراسر دنیا نیز این امری رایج است که در هنگام وضع حمل و نیز روزهای نخستین تولد فرزند، پدر در کنار همسر و فرزندش باشد.
ترکی در پاسخ به این سؤال که رد این لایحه از سوی شورای نگهبان چه تأثیری بر چشم انداز فرزند اوری و افزایش جمعیت در ایران خواهد داشت افزود: این بسته تشویقی حقیقتا بسته خوبی بود و می توانست کمک خوبی برای زنان جامعه ما باشد و با آسان تر نمودن دوران پس از زایمان، آنها را به این امر تشویق کند. با این وجود متأسفانه به دلیل عدم دفاع مناسب این طرح تشویقی به سه روز تقلیل یافت که البته این سه روز هم نیازمند تأیید مجدد شورای نگهبان است. حال امیدوارم این امر در نهایت تأثیر منفی بر فرزند آوری نداشته باشد و راهکارهای جایگزین دیگری برای تشویق هر چه بیشتر این امر صورت بگیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار