اصفهان مرکز درمان ترنس در کشور

اصفهان مرکز درمان ترنس در کشور است و پزشک قانونی اصفهان، با توجه به صلاح‌دید نیروی انتظامی برای آگاه‌سازی جامعه و پرداختن به موضوع ترنس‌ها در حال رایزنی با شهرهای دیگر کشور جهت انتقال تجربه و آموزش برای درمان ترنس‌ها است.

سمیه مسرور - اصفهان امروز : اصفهان مرکز درمان ترنس در کشور است و پزشک قانونی اصفهان، با توجه به صلاح‌دید نیروی انتظامی برای آگاه‌سازی جامعه و پرداختن به موضوع ترنس‌ها در حال رایزنی با شهرهای دیگر کشور جهت انتقال تجربه و آموزش برای درمان ترنس‌ها است. بیش از هشت سال است که به‌صورت علنی کار در درباره ترنس‌ها را شروع کرده و پیش‌تر سه سال غیرعلنی در این زمینه فعالیت می‌کرده است. هشت سال همیار پزشک قانونی اصفهان بوده و طرح‌های خوبی برای شناسایی و درمان ترنس سکشوال‌ها اجرا کرده است. باید گفت ترنس‌سکشوال یک بیماری نیست و اگر بخواهیم تعریف واضحی از این عارضه‌ی جنینی ارائه دهیم شاید بتوان گفت: افرادی که هویت جنسیتی خود را متفاوت از ساختار بدنی خویش می‌بینند. درصورتی‌که مشکل روانی دیگر نداشته باشند ترنس سکشوال هستند؛ اختلال در ساختار مغزی ترنس‌ها که در دوران جنینی اتفاق می‌افتد سبب می‌شود که هویت جنسیتی آنها بااندام تناسلی‌شان متفاوت باشد. این تفاوت سبب شده خیلی‌ها برای تغییر اندام تناسلی‌شان به عمل جراحی روی بیاورند چراکه تاکنون در علم جراحی مغز هنوز آنقدر رشد نداریم که ساختارهای مغزی این افراد را تصحیح کنیم کاری که از دو جنبه پذیرش و انجام آن سخت و دشوار است. یک خانواده این افراد و دوم شرایط روحی و روانی بیمار بعد از جراحی است. همه این موضوع‌ها سبب شده تا سام گشتاسبی کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، همیار پزشک قانونی اصفهان، روانشناس اداره فرهنگ زندان مرکزی و نویسنده شش کتاب درباره ترنس‌ها سال‌های زیادی از وقت و علم خود را برای روان‌درمان بیماران ترنس در اصفهان و ایران صرف کند. همین دلیل کافی است تا صحبت‌های او درباره عارضه‌ ترنس سکشوال و شیوه‌های درمان آن را بشنویم:

- اطلاعات مردم جامعه نسبت به عارضه و افراد ترنس بسیار کم است و همین امر سبب شده تا ترنس‌‌‌ها جزو قشر آسیب‌پذیر جامعه قرار بگیرند و توجه خاصی به آنها نشود.

- ترنس‌ها ازنظر بدنی سالم هستند ولی برخی ساختارهای مغزی‌شان کوچکتر از حد نرمال است؛ ترنس‌ها دوجنسی «هرمافرودیت» و یا هم‌جنس‌گرا نیستند بلکه ساختار مغزی‌شان مشکل دارد.

- ترنس بودن اجبار طبیعت است و طبق تحقیقات هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه دلایل و عواملی می‌تواند باعث این عارضه شود؛ اما فرضیه این است که در ماه سوم و چهارم بارداری عواملی مانند شوک ناشی از یک اتفاق؛ استرس؛ دارو و... می‌تواند در ترنس شدن جنین تأثیرگذار باشد.

- افراد ترنس در جامعه ما مشکلات بسیاری دارند ازجمله اینکه مکان مناسبی برای کسانی از آنها که طردشده‌‌اند، وجود ندارد، ترنس‌ها از داشتن فضای مناسب برای درمان گروهی؛ کارگاهی و... محروم هستند. این درحالی است که جامعه نیز تعریف درستی از ترنس در ذهن ندارد.

- هزینه درمان افراد ترنس به‌صورت درست پرداخت نمی‌شود. افرادی که درنهایت با تشخیص پزشک قانونی حکم برای تغییر جنسیت می‌گیرند، برای پرداخت هزینه این جراحی بعضی از آنها مشکل پیدا می‌کنند و از سوی دیگر با مشکلات عدم پذیرش بعد از عمل از سوی خانواده و جامعه روبرو هستند. شغل مناسبی بعد از عمل سنگین جراحی پیدا نمی‌کنند که با شرایط جسمی آنها سازگار باشد و تاکنون برنامه‌ای برای اشتغال ترنس‌ها نداریم.

- اصفهان یکی از مراکز درمان ترنس ها در سطح کشور است. در این شهر تلاش‌هایی جهت بهتر زیستن این افراد شده مثل ارائه کارت تردد با اجازه‌ تیم درمانی همیاران پزشک قانونی اصفهان چهار مرحله درمان شامل:1- پیش طول درمان،2- طول درمان شش‌ماهه تا یک‌ساله، 3- روان‌درمانی عمل (نقطه عطف درمان) و 4- روان‌درمانی بعد از عمل را انجام می‌دهند. در این چهار مرحله درمان، برای بیمار کارتکسی طراحی‌شده که رکوردگیری‌هایی مبنی بر حرکات مردانه و زنانه ترنس از کودکی تا بزرگ‌سالی؛ خانواده‌درمانی؛ پیگیری شغلی؛ تحصیلی؛ کارگاه‌های مهارتی و... در آن رکوردگیری می‌شود. طول درمان زیر نظر پزشک قانونی تعریف‌شده و ما در کلینیک نویدبخش گروه‌درمانی، خانواده‌درمانی و... را انجام می‌دهیم.

- کارتکس از دو برگ تشکیل‌شده بود که به شش برگ ارتقا پیداکرده و افراد ترنس باید قبل از عمل جراحی و تغییر کالبد خود در رکوردگیری قرار بگیرد تا بر اساس نتایج رکوردگیری مشخص شود آیا آنها ترنس واقعی هستند یا ترنس کاذب‌اند. اگر فرد ترنس کاذب باشد نیازی به تغییر کالبد ندارد و به او کمک می‌شود تا بدن جنسیت خود را بپذیرد. در ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که عده زیادی بعد از عمل جراحی، پشیمان شده‌اند که می‌تواند یک دلیل آن ترنس کاذب بودن باشد که درواقع نیازی به عمل نداشته است.

- در پیش طول درمان به ترنس، آموزش داده می‌شود که جنسیت خود را بپذیرد و توانایی یا عدم توانایی وی در کارتکس درج می‌شود. پیش طول درمان به شناخت ترنس واقعی از ترنس کاذب کمک شایانی می‌کند و همین موضوع باعث شده که ترنس‌های کاذب زیادی که برای جراحی تغییر کالبد اقدام کرده بودند به زندگی عادی بازگردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار