لزوم بازنگری در طراحی نمایشگاه بزرگ اصفهان

اصفهان چند روزی است میزبان چهاردهمين نمايشگاه صنايع غذايي است، نمایشگاهی که امروز یکشنبه آخرین روز برپایی آن است و علاقه‌مندان تنها تا ساعت 21 فرصت بازدید از آن رادارند.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : اصفهان چند روزی است میزبان چهاردهمين نمايشگاه صنايع غذايي است، نمایشگاهی که امروز یکشنبه آخرین روز برپایی آن است و علاقه‌مندان تنها تا ساعت 21 فرصت بازدید از آن رادارند. اما در این دوره، 100 برند مطرح کشور در صنعت غذا ازجمله محصولات، ماشین‌آلات، فرآوری چاپ و بسته‌بندی میهمان چهاردهمین نمایشگاه صنایع غذایی اصفهان شدند. این نمایشگاه با پنج هزار و 500 مترمربع وسعت از 11 تا 14 آبان ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان با چشم‌اندازی دقیق و نگاه علمی به جایگاه غذا و سلامت، آخرین محصولات، خدمات و دستاوردهای استاندارد این حوزه را معرفی و مکانی برای عرضه آخرین توانمندی‌ها در این بخش است. این دوره از نمایشگاه میزبان مشارکت‌کنندگانی از استان‌های اصفهان، تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان و نمایندگی فروش محصولات برخی شرکت¬های خارجی است. حضور تعداد بیشتری از برندهای مطرح صنایع غذایی کشور، بزرگترین تفاوت این نمایشگاه با دوره قبل است. شیر پگاه، عالیس، نکیسا، چیپس تاپیس، زعفران ساگارت، یول، مهرگیاه، نیوشا و زرین خوشه ازجمله این برندها هستند.

همکاری سازمان توسعه تجارت با تولیدکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی

محمد مجیری معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوع‌ها در بحث صادرات توجه به سلیقه مشتریان است که در این راستا باید بازارهای کشورهای هدف موردمطالعه قرار گیرند. وی افزود: در شرایط رکود فعلی توجه به موضوع صادرات و چگونگی راه یافتن به بازارهای جهانی توسط تولیدکنندگان صنایع غذایی داخلی بسیار مهم و تعیین‌کننده است. وی اضافه کرد: طراحی، چاپ و بسته‌بندی کالاها به‌ویژه در صادرات صنایع غذایی نقش بسیار مهمی دارد و اتفاق خوبی که در این زمینه در استان اصفهان رخ‌داده افزایش تعداد واحدهای متخصص در این حوزه است. مجیری شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و برگزاری تورهای تجاری را راهکار مناسبی برای آشنایی با سلایق مشتریان بین‌المللی برای بهبود بسته‌بندی کالاهای صادراتی کشور بیان کرد و افزود: سازمان توسعه تجارت همکاری لازم درزمینه اعطای یارانه به صادرکنندگان برای شرکت در این نمایشگاه‌ها، تورهای تجاری و تبلیغات را انجام می‌دهد. وی افزود: انتظارمان از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی، تحقق شاخص‌های بین‌المللی است و در حال حاضر، نمایشگاه پل شهرستان به دلیل قرار نگرفتن در جای مناسب، فاقد شاخص‌های مطلوب نمایشگاهی است، بازدیدکنندگان نمایشگاهی باید مخاطبین خاصی باشند و با استقرار در نمایشگاه جدید و رفع نواقص فعلی می‌توان مخاطبین خاص را جذب نمایشگاه کرد.

حضور 100 مشارکت‌کننده در نمایشگاه صنایع غذایی امسال

علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان نیز در حاشیه این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه با حضور 100 مشارکت‌کننده از 11 استان کشور برگزار می‌شود که متراژ متوسط غرفه‌ها نسبت به دوره قبل 10 درصد رشد کرده و تفاوت این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل، حضور نام و نشان‌های اصلی مواد غذایی کشور و برگزاری دو برنامه جنبی آموزشی است. یارمحمدیان همچنین به پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان نیز اشاره‌ای داشت و خاطرنشان کرد: در نمایشگاه جدید، 8 هزار متر فضای مفید نمایشگاهی وجود خواهد داشت و برای پیشرفت بهتر این پروژه، از سهامداران عمده نمایشگاه یعنی شهرداری و اتاق بازرگانی درخواست افزایش سرمایه به میزان 50 میلیارد تومان را داشته‌ایم و امیدواریم با تأمین این مبلغ، پروژه را با سرعت بیشتری به‌پیش ببریم.

لزوم بازنگری در طراحی نمایشگاه بزرگ اصفهان

نصیر ملت عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه صنایع غذایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توسعه نیاز به ابزار خاص خود دارد و مشاهدات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون از ظرفیت موجود نتوانسته‌ایم نتیجه مطلوبی بگیریم. وی ادامه داد: اصفهان همیشه قسمت اعظم هزینه توسعه کشور را پرداخت کرده اما متناسب با این هزینه، چیزی برداشت نکرده است. عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مجموعه نمایشگاه‌های جدید اصفهان، مجموعه خوبی است؛ اگرچه بر سر مکان‌یابی و نوع احداث آن بحث‌هایی وجود دارد و معتقدیم که طراحی آن نیازمند بازنگری است. وی بابیان اینکه این مجموعه با طراحی فعلی نمی‌تواند پذیرای موضوعات بین‌المللی باشد، تصریح کرد: طراحی این مجموعه باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند پاسخگوی نیازهای متناسب استان اصفهان باشد و این امر نیازمند تغییر نگرش نسبت به نمایشگاه است؛ معتقدیم که اصفهان می‌تواند سالانه میزبان حداقل یک موضوع جهانی باشد. به گفته عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، این شورا به دنبال شرایطی است که نقش خود را در اقتصاد شهر پررنگ‌تر کند و از همین رو کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان از همه صاحب‌نظران اقتصادی دعوت می‌کند که نظرات خود را با کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی و اعضای کمیسیون، به اشتراک بگذارند.

توسعه اصفهان نیازمند مشارکت فعالان بزرگ اقتصادی استان

کوروش محمدی یکی دیگر از اعضای شورای شهر اصفهان نیز ضمن بازدید از چهاردهمین نمایشگاه صنایع غذایی در جمع اصحاب رسانه عنوان کرد: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات در بخش صنایع غذایی و سلامت مردم ازجمله برندهای تقلبی را بگیرد، امروز نمایشگاه‌ها تنها محلی برای فروش محسوب نمی‌شوند، بلکه مکانی برای نمایش خلاقیت و نوآوری در بخش‌های تخصصی به شمار می‌آیند و می‌توانند بسترساز تولیدات بهتر باشند.

وی ادامه داد: مردم با تغییر و تحولاتی که سطح مدیران استان در حال انجام است، انتظار ایجاد شرایط بهتر و حرکت روبه‌جلو و رشد در تمامی بخش‌ها رادارند، لذا باید همه دست‌به‌دست هم دهیم و در این راستا قدم برداریم، اصفهان فعالان اقتصادی بزرگ و سرشناسی دارد که باید از ظرفیت آنها در راستای کمک به توسعه و رشد اصفهان بهره برد.

افزایش مشارکت با برگزاری نمایشگاه به‌صورت دوسالانه

مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز هرکدام نظر متفاوتی نسبت به نمایشگاه صنایع غذایی امسال داشتند، یکی از غرفه داران که عرضه‌کننده ماشین‌آلات صنعتی در بخش مواد غذایی است، با اشاره به برخی مزایای حضور شرکت‌ها و تولیدکنندگان مختلف در چنین نمایشگاه‌هایی اظهار کرد: باوجودی که فضای مناسبی برای عرضه آخرین فناوری‌ها در این نمایشگاه‌ها فراهم است این انتظار از فعالان بخش صنایع غذایی وجود دارد که مشارکت پررنگ‌تری در این نمایشگاه‌های تخصصی داشته باشند. وی اضافه کرد: نیاز است شرایطی فراهم شود که هم مشارکت‌کنندگان و هم بازدیدکنندگان به‌صورت تخصصی در این نمایشگاه‌ها حضور یابند تا شرایط بهتری برای گسترش انتقال تجربیات و تبادلات اقتصادی شکل گیرد. این فعال صنعت غذا عنوان کرد: حتی اگر لازم است برگزاری نمایشگاه به‌صورت دوسالانه باشد تا هم میزان مشارکت و هم نوآوری‌ها بیشتر شود، در این صورت استقبال مردم و کارشناسان نیز از چنین نمایشگاه‌هایی گسترش خواهد یافت.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار