۶۰ درصد استفاده کنندگان سرویس مدرسه، دانش آموزان دختر هستند

در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تعداد ۱۰ هزار راننده ۷۲ هزار دانش آموز را در بیش از ۱۸۰۰ مدرسه سطح شهر اصفهان سرویس دهی می کنند که بالغ بر ۶۵ درصد دانش آموزان در مقاطع دوره اول و دوم ابتدایی هستند.

در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تعداد ۱۰ هزار راننده ۷۲ هزار دانش آموز را در بیش از ۱۸۰۰ مدرسه سطح شهر اصفهان سرویس دهی می کنند که بالغ بر ۶۵ درصد دانش آموزان در مقاطع دوره اول و دوم ابتدایی هستند.

به گزارش ایمنا، این روزها با گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال تحصیلی، موجی از شور و نشاط شهرها را گرفته است و این شور و نشاط خاطرات زیبایی را برای همه به تصویر می کشد که یکی از آنها سرویس های مملو از دانش آموزان کوچک و بزرگ در حال تکاپو و بازیگوشی است.

استفاده از خودروها تحت عنوان سرویس مدارس شغلی است که از زمان رضاخان در ایران رواج داشته، هر چند که آن زمان برای تامین امنیت اعیان و بزرگان استفاده می‌شده است.

حالا استفاده از سرویس مدارس یکی از متداول‌ترین مراحل ثبت نام دانش آموزان است و با توجه به حجم استقبال والدین، این موضوع جزء اولویت های آموزشی مدارس قرار گرفته و مدیران سعی می کنند با برنامه ریزی مناسب امکان تردد آسان دانش آموزان به مدارس را فراهم کنند.

اما در سال‌های گذشته موضوعات زیادی نظیر مبالغ گزافی که به عنوان حق الزحمه سرویس‌ها از خانواده‌ها گرفته شده است، خودروهایی که بیشتر از ظرفیت خود دانش آموز جا به جا می‌کنند، راننده‌های غیر متعهد و انتظارهای طولانی دانش آموزان برای سرویس‌ها به خصوص در روزهای سرد زمستان مشکلاتی زیادی را برای خانواده‌ها به وجود آورده بود از این رو خانواده‌ها، خواهان توجه جدی به ساماندهی سرویس مدارس و بهبود کیفیت خدمات رسانی به دانش آموزان هستند.

پدر یکی از دانش آموزانی که از سرویس مدارس استفاده می کند، می گوید: متاسفانه برخی از رانندگان بیش از ظرفیت، دانش آموز سوار می‌کنند.

علی‌اکبر یارمحمدی ادامه می دهد: وقتی که به راننده سرویس مدرسه، اعتراض می‌کنیم در پاسخ می‌گوید برای جبران هزینه‌ها ناچار هستند ظرفیت دانش آموزان را افزایش دهند.

به گفته وی، این نوع خدمات‌دهی باعث می‌شود برخی خانواده‌ها انگیزه‌ای برای استفاده از سرویس‌هایی که مدارس در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند، نداشته باشند.

یکی دیگر از شهروندان هم که از بی‌نظمی‌های برخی رانندگان سرویس مدارس گلایه‌مند است، می گوید: برخی از رانندگان سرویس مدارس با تاخیر به دنبال دانش آموزان می‌آیند و زمانی که به آنها تذکر می‌دهیم با ناراحتی پاسخ و واکنش نشان می‌دهند.

احمد توکلی ادامه می دهد: برخی از شرکت ها هم بیشتر از مبالغی که مدرسه تعیین کرده است، هزینه دریافت می‌کنند.

سرویس مدارس یک همکاری بین سازمانی است

خوشبختانه به تازگی برای جلوگیری از بروز این مشکلات، سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با همراهی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان اصفهان اقدامات بسیار زیادی انجام داده اند تا آنجا که امروز شاهد نظارت‌های بسیار جدی بر نحوه فعالیت رانندگان سرویس‌ها هستیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این باره به ایمنا می گوید: موضوع سرویس مدارس یک همکاری بین سازمانی میان سازمان تاکسیرانی و اداره کل آموزش و پرورش شهرستان اصفهان است.

حسین جعفری اضافه می کند: آموزش و پرورش همه ساله در جلسات مشترک نیازهای خود را در زمینه حمل و نقل دانش آموزی به تاکسیرانی اعلام می کند و شهرداری به کمک سایر ارگان های ذی ربط برای ارایه خدمات، تصمیم گیری می کند.

وی با اشاره به اینکه طبق برآورد اولیه در بیش از یک ماهی که از آغاز سال تحصیلی جدید گذشته است، بالغ بر ۷۲ هزار دانش آموز متقاضی استفاده از خودروهای سرویس مدارس در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بودند، تصریح می کند: ما با برنامه ریزی های انجام شده، اواسط تابستان گذشته تعداد ۵۳ شرکت حمل و نقل دانش آموزی را که صلاحیت لازم را داشتند و مراحل مربوط به اخذ مجوز را سپری کرده بودند، به آموزش و پرورش معرفی کردیم.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان اضافه می کند: این ۵۳ شرکت در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ رانندگانی را تحت پوشش دارند و به دانش آموزان سرویس دهی می کنند.

وی خاطرنشان می کند: طبق آمار بالغ بر ۱۰ هزار خودرو وظیفه ارایه خدمات سرویس مدارس را به دانش آموزان اصفهانی بر عهده دارند.


جعفری با بیان اینکه طبق قانون تمام رانندگانی که در امر سرویس مدارس فعالیت می کنند، باید به سازمان تاکسیرانی مراجعه، دوره های آموزشی را سپری کنند و با اخذ مجوز در شرکت های حمل و نقل مشغول فعالیت شوند، می گوید: ما تاکید زیادی بر گذراندن دوره های آموزشی داریم چرا که معتقدیم هر دانش آموز روزانه حداقل یک ساعت از زمان خود را در خودروهای سرویس مدارس سپری می کند، از این رو برنامه ریزی های زیادی انجام شده تا با همکاری کارشناسان نواحی ۶ گانه آموزش و پرورش، در طول سال تحصیلی رانندگان در دوره های کوتاه مدت آموزشی شرکت کنند تا الگوهای رفتاری آنها متناسب و در شأن دانش آموزان و خانواده های آنها باشد.

وی رعایت ظرفیت خودروهای حمل و نقل دانش آموزان را یکی از موضوعات مورد توجه سازمان تاکسیرانی خوانده و اظهار می کند: ظرفیت هر خودرو باید مطابق با کارت خودرو باشد.

۶۰ درصد استفاده کنندگان سرویس مدرسه، دانش آموزان دختر هستند

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: بالغ بر ۶۵ درصد دانش آموزانی که از سرویس مدرسه استفاده می کنند، در مقاطع دوره اول و دوم ابتدایی هستند و مابقی دانش آموزان در دوره های اول و دوم متوسطه حضور دارند و در مجموع ۶۰ درصد افرادی که از سرویس مدرسه استفاده می کنند، دانش آموز دختر هستند.

وی اشاره ای هم به نرخ کرایه سرویس مدارس داشته و تاکید می کند: نرخ کرایه سرویس مدارس در شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب و مراحل ابلاغ را سپری و به آموزش و پرورش و تاکسیرانی ابلاغ شده است که امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش و مدیران مدارس بتوانیم به نحو مطلوب به خانواده ها اطلاع رسانی کنیم تا خانواده ها آگاهانه قرارداد سرویس مدرسه دانش آموز خود را امضاء کنند.

به گفته جعفری، مبنای محاسبه نرخ کرایه، میانگین مسافت رفت و برگشت منزل تا مدرسه دانش آموز است که بر اساس نرخ مصوب محاسبه می شود.

وی تاکید می کند: اخذ هر گونه وجه خارج از مصوبه و مسافت توسط شرکت یا مدیران مدارس فاقد جاهت قانونی است.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه از شروع سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تا پایان آن، عملکرد رانندگان سرویس مدارس و شرکت های حمل و نقل رصد و مورد بررسی قرار می گیرد، اضافه می کند: امتیازدهی کارشناسان تاکسیرانی در بکارگیری رانندگان برای سال های آینده بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۰ هزار راننده به ۷۲ هزار دانش آموز در بیش از ۱۸۰۰ مدرسه سطح شهر اصفهان سرویس دهی می کنند، خاطرنشان می کند: همزمان با شروع سال تحصیلی ۱۵ اکیپ بازرسی سازمان تاکسیرانی فعال شده و بر عملکرد رانندگان و شرکت های حمل و نقل نظارت ویژه دارد.

جعفری می گوید: روند بازرسی ها به این گونه است که بازرسان بدون اطلاع قبلی در اماکن نزدیک هر مدرسه حاضر می شوند و بر عملکرد رانندگان و شرکت های حمل و نقل، وضعیت ظاهری خودرو و رانندگان، تعداد سرنشینان خودرو، رعایت ظرفیت خودرو برای جابه جایی دانش آموزان و بررسی و بازبینی مجوزهای رانندگان نظارت می کنند و چنانچه نیاز به اعمال قانون باشد، اعمال قانون می کنند.

کارگروه ماده ۱۸ حمل و نقل دانش آموزی مدارس اولین مرجع رسیدگی به شکایات اولیاء

جعفری تصریح می کند: مرجع رسیدگی به شکایات و نارضایتی اولیاء دانش آموزان در مرحله اول کارگروه ماده ۱۸ حمل و نقل دانش آموزی مستقر در مدارس است که در این کارگروه ۳ نفره مدیر مدرسه، نماینده اولیاء دانش آموزان و نماینده شرکت حمل و نقل حضور دارند؛ اگر بررسی شکایات به نتیجه نرسید، کارشناسان اولیاء و مربیان نواحی ۶ گانه آموزش و پرورش و در نهایت نمایندگان سازمان تاکسیرانی هستند که موارد را رسیدگی و برطرف می کنند.

به گفته مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان، نکته مهم این است که در حال حاضر ۱۰ هزار خودرو برای حمل و نقل دانش آموزان درخیابان های شهر اصفهان تردد می کنند، این خودروها در ساعات پر ترافیک اول صبح و پایانی ظهر باعث افزایش ترافیک در خیابان های شهر می شود.

وی ابراز امیدواری می کند روزی فرهنگ استفاده از خودروهای جمعی و نیمه جمعی در بین شهروندان و دانش آموزان ارتقا پیدا کند.

جعفری معتقد است استفاده دانش آموزان از ناوگان اتوبوسرانی، بهره برداری از اتوبوس سرویس مدرسه و فرهنگسازی در استفاده از این خودروها باعث کاهش تردد تعداد خودروهای سرویس مدارس و در پی آن کاهش ترافیک می شود.

وی اضافه می کند: ما به عنوان سازمان تاکسیرانی که حمل و نقل دانش آموزان را سرویس دهی، مدیریت و نظارت می کنیم، آمادگی خود را اعلام می کنیم که با همکاری آموزش و پرورش شهرستان اصفهان و سایر نهادها علاوه بر اینکه فرهنگ استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی جمعی نظیر اتوبوس و BRT را ترویج و فرهنگسازی کنیم، با یک برنامه ریزی دقیق بتوانیم درمسیرهایی که وسایل حمل و نقل عمومی همچون خطوط ویژه اتوبوس، قطار شهری و اتوبوس های عادی شهر تردد می کنند، با محوریت دوره های اول و دوم متوسطه به تدریج خودروهای سواری سرویس مدرسه را در این مسیرها کاهش داده و سهم سفر سایر خودروهای حمل و نقل را در شهرافزایش دهیم تا بتدریج شاهد افزایش استفاده دانش آموزان از اتوبوس های سرویس مدارس باشیم.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه می دهد: از آموزش و پرورش هم انتظار داریم با توجه به اینکه سایر مدهای حمل ونقل عمومی در شهر اصفهان فعال و گسترش یافته است، فرهنگ استفاده هر چه بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی در بین خانواده ها نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان تاکسیرانی سعی می کند مشکلاتی که در زمینه سرویس مدارس وجود دارد را برطرف کند، ادامه می دهد: البته برخی از مشکلات وجود دارند که حل آنها از عهده ما خارج است و تدبیر و درایت مسئولان آموزش و پرورش را می طلبد.

جعفری یادآور می شود: مشکلی که امسال بیشتر نمایان شده، پراکندگی بسیار زیاد بین مسیر دانش آموزان یک سرویس و فاصله زیاد مسیر منزل تا مدرسه دانش آموزان است که در برخی مواقع به ۲۰ کیلومتر هم می رسد.

وی از آموزش و پرورش خواست ایجاد و افزایش عدالت آموزشی با محوریت محلات کم برخوردار را مد نظر قرار داده و از سال آینده دانش آموزان را در مدارس محدوده محل سکونت خود ثبت نام کنند.

رونمایی از سامانه ای که قرارداد الکترونیکی تنظیم می کند

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان اضافه می کند: مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم همزمانی و یکسانی ساعات شروع مدارس در تمام مقاطع تحصیلی است که ترافیک شهر را به شدت افزایش می دهد، از سوی دیگر متفاوت بودن ساعات تعطیلی مدارس هم باعث ایجاد مشکلاتی شده است که امیدواریم با همکاری و تعامل هر چه بیشتر آموزش و پرورش و تاکسیرانی این مشکلات برطرف شود.

وی با اعلام اینکه یک سامانه اینترنتی در سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده که امیدواریم تا پایان آبان ماه به بهره برداری کامل برسد، خاطرنشان می کند: اولیاءدانش آموزان می توانند به درگاه اینترنتی این سامانه مراجعه، اطلاعات دانش آموز و مدرسه محل تحصیل را وارد کنند تا با محاسبه مسافت منزل تا مدرسه، قرارداد به صورت الکترونیکی تنظیم شود که در نهایت اولیاء می توانند در صورت تمایل قرارداد را امضا کنند.

وی یادآور می شود: در طول سال تحصیلی اولیاء دانش آموزان با استفاده از این سامانه می توانند بر عملکرد شرکت و راننده ای که سرویس مدرسه دانش آموز را انجام می دهد، نظارت داشته باشند و چنانچه انتقاد یا پیشنهادی دارند، مراتب را در سامانه ثبت کرده تا در سازمان تاکسیرانی آن را پیاده سازی و خودشان به راننده و شرکت امتیازدهی کنند.

هشدار به خانواده‌ها

مسئولان پلیس تاکید می‌کنند که امسال با همت سازمان تاکسیرانی با جدیت بیشتری رانندگان سرویس‌های مدارس را گزینش کرده اند تا ایمنی دانش‌آموزان از هر نظر تضمین شده باشد.

با این حال برخی نکات نیز وجود دارد که رعایت آنها از سوی خانواده‌ها و حتی دانش آموزان به جلوگیری از وقوع اتفاقات و حوادث تلخ و ناگوار کمک خواهد کرد.

‌ به فرزند خود بیاموزید از مسیر مدرسه تا منزل و برعکس از گفت‌وگو کردن با افراد ناشناس خودداری کند یا به هر دلیل همچون دیر رسیدن والدین یا سرویس مدرسه سوار خودروهای ناشناس نشود.

در برخورد با دانش‌آموز طوری با وی رفتار کنید که بدون ترس و نگرانی کاملا به شما اطمینان کرده و هرگونه ناراحتی خود در مسیر رفت و برگشت خانه به مدرسه را با شما در میان بگذارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار