کارگران پلی‌اکریل با ۱۴ ماه حقوق معوقه چشم‌انتظار حمایت هستند

دبیر شورای اسلامی کار شرکت پلی‌اکریل با بیان اینکه نبود صاحب و واگذاری کارخانه پلی‌اکریل به شخصی که تجربه کافی نداشت سبب تعطیلی این کارخانه شد، گفت: کارگران پلی‌اکریل با ۱۴ ماه حقوق معوقه چشم‌انتظار حمایت هستند.

دبیر شورای اسلامی کار شرکت پلی‌اکریل با بیان اینکه نبود صاحب و واگذاری کارخانه پلی‌اکریل به شخصی که تجربه کافی نداشت سبب تعطیلی این کارخانه شد، گفت: کارگران پلی‌اکریل با ۱۴ ماه حقوق معوقه چشم‌انتظار حمایت هستند.
به گزارش تسنیم، چندی پیش بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کارخانه تولید نخ، الیاف پلی استر و انواع اکریلیک خاورمیانه به دلیل نبود اعتبار و نبود سهام‌دار تولیدی و کارشناس به تعطیلی کشیده شد.

از این رو بخشی از کارخانه پلی اکریل همچون پلی استر و DMT تعطیل و سرنوشت پرسنل این کارخانه یا به بیمه بیکاری و یا خانه‌داری سپرده شد که در این راستا مسئولان شهرستان و استان، نماینده مردم مبارکه در مجلس و نیز مسئولان دولتی به دنبال راه چاره برای نجات این کارخانه مهم بودند تا علاوه بر تعطیلی کارخانه پلی‌اکریل، پرسنل این کارخانه را از بیکاری نجات دهند.

اکنون و در روزهایی که از تزریق مالی جدید از سوی دولت برای برطرف کردن مشکلات این کارخانه خبر داده می‌شود با علی خرمی دبیر شورای اسلامی کار کارخانه به گفت‌وگو نشستیم تا علاوه بر نگاهی به سیر مشکلات این کارخانه از آخرین وضعیت آن باخبر شویم. گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم با دبیر شورای اسلامی کار پلی‌اکریل را در ادامه می‌خوانید:

برای سروسامان بخشیدن به وضعیت پلی‌اکریل چه اقداماتی انجام شد و این کارخانه تحت نظارت کدام ارگان قرار گرفت؟

خرمی: شهریورماه سال 95 هیئت حمایت از تولید، کار اداره پلی اکریل را به دست گرفتند و این شرکت جزء سازمان حمایت از صنایع قرار گرفت که به دنبال آن، 20 میلیارد تومان به پلی‌اکریل تزریق و واحد پلی استر راه اندازی شد که بعد از آن متأسفانه ناموفق بودند و دوباره این قسمت تعطیل شد.

از اوایل سال جاری نیز پرسنل به بیمه بیکاری معرفی شدند و بر این اساس حدود 1200 نفر بیمه بیکاری گرفتند و حدود 500 نفر کار تعمیرات، نگهبانی، آتش نشانی و پشتیبانی کارخانه را برعهده داشتند.

از شهریور سال جاری واحد یارم پلی استر که کار آن نخ ریسی است یکی از ماشین‌های این کارخانه راه اندازی شد و اوایل مهرماه سال جاری تعدادی از پرسنل DMT و پلی اکریل به کار خود بازگشتند و شروع به راه اندازی این واحد کردند.

در حال حاضر واحدDMT پلی اکریل در حال راه اندازی است، زمانی که راه اندازی آن کاملاً صورت گرفت، این واحد را به پلی استر و پلی اکریل داده و این دو کارخانه هم به چرخه تولید بازمی‌گردند.

تا کنون دولت برای راه اندازی مجدد پلی‌اکریل چه میزان کمک کرده است؟

خرمی: از 40 میلیارد تومانی که دولت وعده تأمین اعتبار داده بود، 20 میلیارد تومان سال گذشته و 20 میلیارد تومان دیگر امسال توسط دولت به پلی‌اکریل تزریق شد که 5 میلیارد تومان آن برای معوقات پرسنل و 15 میلیارد تومان هم برای خرید مواد اولیه در نظر گرفتیم تا شرایط راه اندازی تسهیل شود.

با این وجود همچنان شاهد مشکلات در بخش‌های مختلف این کارخانه هستیم. در حال حاضر کدام واحد در پلی‌اکریل تعطیل است؟

خرمی: از 20 میلیارد تومان دیگری که دولت به پلی‌اکریل اختصاص داد 15 میلیارد تومان آن برای خرید AM هر دو واحد اکریلیک اختصاص داده شده است که دی ماه سال جاری شاهد راه اندازی قسمت اکریلیک هستیم.

اگر قسمت اکریلیک راه اندازی شود حدود 600 نفر از پرسنل بازگشت به کار شده و در واحدهای خود مشغول به کار می‌شوند که البته برای این کار نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

پرسنل پلی اکریل انتظار دارند همان‌گونه که این مدت مسئولان دولتی، شهرستانی و استانی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نماینده مبارکه در مجلس پلی‌اکریل را حمایت کردند باز هم حمایت خود را دریغ نکرده تا کارخانه اکریلیک هم راه اندازی شود.

تعداد کلی پرسنل پلی اکریل چند نفر است؟

خرمی: پلی اکریل حدود 2000 نفر پرسنل دارد که از این تعداد 350 نفر در DMT و حدود 1700 نفر خود پلی اکریل فعالیت دارند، منظور از پلی اکریل یک حوزه DMT و اکریلیک 1 و اکریلیک 2 و پلی استر است که پلی استر شامل نخ ریسی و الیاف پلی استر است.

طی دو سال گذشته کارگران کارخانه پلی اکریل بارها نسبت به عدم پرداخت حقوق خود اعتراض کردند. با وجود تزریقات مالی، وضعیت پرداخت‌ حقوق به کارگران این کارخانه چگونه است؟

خرمی: حقوق معوقه پرسنل یکی از مشکلات این کارخانه است که پرسنل را دچار مشکلات و سختی‌هایی کرده است یعنی در این شرایط اقتصادی زندگی کردن به این صورت مشکلات عدیده‌ای را برای افراد به وجود می‌آورد.

پرسنلی که به بیمه بیکاری معرفی شدند حدود 7 ماه است که حقوق معوق آن‌ها پرداخت نشده است و پرسنلی که سرکار هستند حدود 14 ماه حقوق معوقه دارند که این یکی از اساسی‌ترین مشکلات این کارخانه است.

همچنین بحث تولید یکی دیگر از مشکلات کارخانه پلی اکریل است، اگر تولید داشته باشیم حقوق و آینده تمامی پرسنل تأمین است ولی اگر تولید نداشته باشیم "هیچ" نداریم، ما می‌خواهیم در این راستا مسئولان همتی کرده تا همان‌گونه که پلی استر راه اندازی می‌شود، اکریلیک‌ها هم راه اندازی شوند تا ما به سمت‌وسوی خوبی برویم.

به نظر شما چه میزان کمک مالی دیگر از طرف دولت نیاز است تا پلی اکریل به همان وضعیت سابق بازگردد؟

خرمی: در ابتدا دولت باید یک صاحب کاردان برای پلی اکریل پیدا کند، دولت باید به این مسئله ورود پیدا کند تا کارخانه پلی اکریل را سروسامان ببخشد نه اینکه پلی اکریل را به امان خدا رها کند چرا که اگر کارخانه را رها کنند به همان وضع سابق که به تعطیلی منجر شده بود دوباره دچار می‌شویم.

همچنین اگر دولت، سهام‌دار فعلی را موظف به تولید کند یا اینکه فردی را انتخاب کنند که تولیدی باشد وضعیت پلی اکریل رو به بهبودی می‌رود و 2000 پرسنل پلی اکریل بیکار نمی‌شوند.

در راستای 20 میلیارد تومانی که از طرف دولت به پلی اکریل تزریق شده است، ابتدای آبان سال جاری رستوران پلی اکریل راه اندازی شد که در این راستا از مسئولان استان و شهرستان اصفهان، نماینده مردم مبارکه در مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکر ویژه می‌کنم و از مسئولان می‌خواهم حمایت خود را بیش از پیش به پلی‌اکریل داشته باشند تا شاهد راه اندازی قسمت اکریلیک‌ها و تداوم تولید در این کارخانه باشیم.

همچنین از مسئولان می‌خواهیم که پلی اکریل را سامان بخشیده چرا که در حال حاضر پرسنل نه تنها حقوقی ندارند بلکه آینده کاری آن‌ها هم دچار خدشه شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار