یاد خیاط‌ها و لباس‌فروشی‌های قدیمی چهارباغ

در سال‌های دهه‌های 40 و 50، دو طبقه بالایی پاساژ ایفل، پر از کت‌وشلواردوزی بود و خیاطی به نام آقا حبیب و پدرش، خیاطی معروف «ابتکار مد» را در گوشه طبقه چهارم پاساژ داشتند که لباس‌های مقام‌های عالی‌رتبه دربار را می‌دوخت.

حسین بدیعی(صاحب ساعت‌سازی مهر در پاساژ ایفل)/اصفهان امروز: در سال‌های دهه‌های 40 و 50، دو طبقه بالایی پاساژ ایفل، پر از کت‌وشلواردوزی بود و خیاطی به نام آقا حبیب و پدرش، خیاطی معروف «ابتکار مد» را در گوشه طبقه چهارم پاساژ داشتند که لباس‌های مقام‌های عالی‌رتبه دربار را می‌دوخت. او 18 شاگرد هم در کارگاه بزرگی در همین طبقه داشت. او هوای من را هم داشت و لباسی را که از بقیه برای دوختن آن، 800 تومان می‌گرفت، به من 400 تومان می‌فروخت. آن سال‌ها قیمت مصوب اتاق اصناف برای هر دست لباس، 400 تومان بود و آقا حبیب نوشته‌ای در مغازه‌اش زده بود که بر روی آن نوشته بود، «لباس اتاق اصنافی می‌خواهی یا لباس خوب؟». حبیب سیدترکی بعدها دیگر در دکانش کار نکرد و در خانه‌اش برای مشتریان خاص‌اش لباس می‌دوخت.

روبروی در ورودی طبقه همکف پاساژ هم، فردی به نام سخی‫طبع مانتو می‌فروخت که اکنون مانتوفروشی شوکرز به‌جای آن قرار دارد.

طبقه زیرزمین پاساژ، هم پر از مغازه‌های بچه‌گانه‫فروشی بود و در طبقه همکف آن، مغازه‌های زنانه‫فروشی، بلورفروشی و پیراهن‫فروشی وجود داشت. لباس‌فروشی «قصر کودک» هم بود. آقای امینی هم اینجا شلوار جین و لباس‌های مردانه می‌فروخت و حالا مغازه‌اش را فروخته و خانه‌نشین شده است. کنار مغازه او هم، دو دهانه بچه‌گانه‫فروشی به نام «ستاره آبی» بود.

خیاطی‌های چهارباغ تا 10 سال پیش برای بقا تلاش کردند، اما تعداد زیادی از آنها ورشکست شدند، چراکه از دهه 70، لباس‌ها و کفش‌های خارجی وارد بازار شد و خیاطی و کفاشی داخلی را نابود کرد. این وضعیت، اکنون به اوج رسیده و همه مغازه‌ها، لباس‌ها و کفش‌های چینی می‌فروشند، درحالی‌که در گذشته، تولیدکننده‌های داخلی، قوی بودند. حالا همه کارگاه‌های خیاطی تعطیل‌شده و چیزی برای دوختن نیست. همه، لباس‌های ارزان و آماده چینی که بیشتر یکبارمصرف‌اند، می‌خرند و کسی با این دستمزدها، سفارش لباس نمی‌دهد.

بیشتر خیاط‌های خوب و معروف که برخی از آنها مردانه‌دوز و بعضی زنانه‌دوز بودند در خیابان چهارباغ فعالیت داشتند. آقای درگاهی، صاحب بهترین کت و شلواردوزی اصفهان در خیابان چهارباغ بود که 27 سال است فوت کرده است. آقاحبیب ابتکار هم در طبقه بالای پاساژ ایفل، خیاطی «ابتکار» را داشت و دوخت و دوز او، در ایران، رودست نداشت. او از چهار سال پیش نابینا شده و مغازه‌اش هم تعطیل‌شده است. ما هم خیاطی «کاپری» را در پاساژ ایفل داشتیم که پیراهن‌دوزی بود. زنانه‌دوزهای معروفی هم در خیابان چهارباغ بودند، یکی از آنها آقای شهرزاد بود که طبقه بالای پاساژ ایفل، مغازه‌ داشت. در آن سال‌ها در کارگاه‌های خیاطی، مردها کار می‌کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار