تبریزی؛ نقطه سرخط

طلسم حضور مرتضی تبریزی در ترکیب نهایی تیم ملی بازهم نشکست تا مهاجم همدانی ذوبی‌ها مغموم و ناراحت راهی اصفهان شود.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : طلسم حضور مرتضی تبریزی در ترکیب نهایی تیم ملی بازهم نشکست تا مهاجم همدانی ذوبی‌ها مغموم و ناراحت راهی اصفهان شود. کارلوس کی‌روش در حالی دیروز لیست نهایی تیم ملی برای بازی دوستانه برابر پاناما و ونزوئلا را اعلام کرد که یک بازیکن از ذوب‌آهن و دو بازیکن از سپاهان در ترکیب نهایی باقی ماندند و دو بازیکن دیگر در تیم‌های اصفهانی خط خوردند. مرتضی تبریزی و ساسان انصاری بازیکنانی بودند که تا آخرین مرحله اردویی تیم ملی در تمرین‌ها حضور داشتند اما در لیست نهایی جایی پیدا نکردند تا به ترکیب تیم‌های باشگاهی خود اضافه شوند. بر این اساس تبریزی و انصاری شانس چندانی برای لذت بردن از شرکت در جام جهانی 2018 نخواهند داشت و به‌احتمال‌زیاد باید پای گیرنده‌های تلویزیونی بازی رقیبان وطنی خودشان را نظاره‌گر باشند. البته شرایط انصاری و تبریزی ازنظر سابقه دعوت به اردوهای تیم ملی کاملاً باهم متفاوت است. تبریزی چند سالی است به اردوی تیم ملی دعوت می‌شود اما در مرحله نهایی خط می‌خورد، درحالی‌که انصاری برای دومین بار این تجربه را پشت سر گذاشته است و هنوز فرصت آزمون خطا دارد. البته نباید فراموش کرد تیم ملی در هیچ مقطع زمانی همچون زمان فعلی مهاجمانی آماده و سرحال نداشته است. نگاهی به فهرست فوروادهایی که در لیست نهایی کی‌روش باقی‌مانده‌اند نشان می‌دهد مهاجمان سپاهان و ذوب‌آهن آزمونی بسیار دشوار را پیش رو داشته‌اند. علیرضا جهانبخش از آلکمار هلند، کریم انصاری‌فرد از المپیاکوس یونان، کاوه رضایی از شارلوا بلژیک، مهدی طارمی از پرسپولیس، مهدی ترابی از سایپا، رضا قوچان‌نژاد ازهیرنفین هلند، سردار آزمون از روبین کازان روسیه و وحید امیری از پرسپولیس هشت مهاجم تیم ملی به شمار می‌روند که به همراه دیگر بازیکنان در اردوی اروپایی حاضر خواهند بود. ازاین‌جهت تنها مهدی طارمی، مهدی ترابی و وحید امیری در تیم‌های باشگاهی داخلی توپ می‌زنند و پنج بازیکن دیگر لژیونر محسوب می‌شوند. از سوی دیگر پست تخصصی امیری و ترابی مهاجم نوک نیست و دربازی‌های باشگاهی و ملی در نقش بال‌های نفوذی انجام‌وظیفه می‌کنند. درحالی‌که تبریزی و انصاری در کناره‌های زمین توانایی بازی را ندارند و هرچند تبریزی در چند بازی این فصل به گوشه‌ها تبعیدشده اما به همان نسبت هم کارایی‌اش پایین‌تر آمده است.

فرصت سوزی‌های تبریزی

مرتضی تبریزی با گلزنی در دیدار برابر پارس جنوبی جم و تراکتورسازی می‌توانست به صدر جدول گلزنان لیگ نزدیک شود که این اتفاق رخ نداد. شاگردان امیر قلعه‌نویی تا پایان هفته یازدهم با 17 گل پس از صدرنشین لیگ، پرسپولیس و پدیده، چهارمین خط تهاجمی خطرناک لیگ را در اختیاردارند و دراین‌بین مرتضی تبریزی با به ثمر رساندن پنج گل بیشترین سهم را در میان بازیکنان سبزپوش به خود اختصاص داده است. اما نکته گلزنی تبریزی این است که این مهاجم چهار گل خود را دربرتری 6 بر صفر برابر استقلال خوزستان به ثمر رسانده؛ روزی که مدافعان تیم عبدا... ویسی نمایشی بسیار ضعیف داشتند و تبریزی علاوه برزدن چهار گل، چند گل هم نزد. تبریزی البته در دیدار برابر سایپا هم موفق به گلزنی شد، اما گلزنی در دو مسابقه از 11 مسابقه سپری‌شده از لیگ هفدهم، برای بازیکنی که امیر قلعه‌نویی حساب ویژه‌ای روی او بازکرده و خود را به‌عنوان مدعی کسب آقای گلی مسابقات مطرح کرده، نمی‌تواند آمار خوبی در فصلی باشد که با محرومیت چهار ماهه مهدی طارمی آقای گل دو فصل گذشته لیگ برتر، بهترین فرصت در اختیار رقیبانش قرارگرفته است. همین روند پرنوسان تبریزی هم عاملی بوده تا فوتبال ایران و به‌ویژه سرمربی تیم ملی چندان بروی مهاجم ذوب‌آهن حساب باز نکنند. تبریزی از آن دسته بازیکنان است که اگر روزش باشد دروازه حریفان را به توپ می‌بندد اما ممکن است هفته‌ها در خط حمله هیچ کاری انجام ندهد.

گلزنان لیگ دور از چشم کی‌روش

آل‌کثیر، قاضی و علیپور صدرنشینان جدول گلزنان جایی در فهرست تیم ملی ندارند. علیپور آماده‌ترین بازیکن پرسپولیس است و درحالی‌که شش گل در لیگ برتر زده، در چهار جام مختلف هم برای پرسپولیس گلزنی کرده و پاس گل داده است اما در جمع شش ملی‌پوش پرسپولیس جایی ندارد. اگر ملی‌پوشان پرسپولیس چند نفر بیشتر هم بودند احتمالاً علیپور بین آنها نبود و فقط یک شانس برای ملی‌پوش شدن داشت و اینکه هر ۱۱ بازیکن اصلی پرسپولیس به‌جز منشا به تیم ملی دعوت شوند! خط حمله و آمار پایین گل‌های زده استقلال در لیگ بزرگترین نقطه‌ضعف استقلال فصل هفدهم بوده که این تیم را در بحران فروبرد و یک سرمربی را از کار برکنار کرد. فرشید اسماعیلی اما نماینده همین خط حمله در لیست تیم ملی خواهد بود. مرتضی تبریزی یک بازی طوفانی مقابل استقلال خوزستان با چهار گل زده داشت. اما اگر تبریزی فرازوفرود کمتری داشت و پراکندگی گل‌هایش در لیگ بیشتر بود، هم خودش تا حالا بیش از پنج گل در ۱۱ هفته زده بود و هم تیم قلعه‌نویی رتبه بهتری در جدول داشت. ساسان انصاری در ۱۱ هفته گذشته فقط یک گل زده آن‌یک گل هم حرف‌وحدیث درباره‌اش زیاد است و برخی می‌گویند مهرداد محمدی زننده گل بوده است. بحران گلزنی، کرانچار را تا مرز اخراج پیش برده اما مهاجمش قرار است مشکلات تیم ملی را برطرف کند. پیکان هم دیگر بالانشین لیگ است که با هفت برد پیاپی نماینده‌ای در تیم ملی ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار