تخصیص۵۴ میلیارد تومان به توسعه مشاغل خانگی اصفهان

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: امسال اعتباری بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان به بحث مشاغل خانگی اصفهان اختصاص داده شده و در ۶ بانک توزیع شده است.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: امسال اعتباری بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان به بحث مشاغل خانگی اصفهان اختصاص داده شده و در ۶ بانک توزیع شده است.
سید جمال‌الدین میرهادی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به کمک‌های دولت در زمینه مشاغل خانگی اظهار داشت: در بحث مشاغل خانگی امسال رویکرد جدیدی تحت قالب الگوی توسعه مشاغل خانگی داریم که به جای اینکه ابتدا تأمین مالی بکنیم و سپس دغدغه فعالیت‌ها را داشته باشیم در فضای تأمین اعتبارات به سمت فعالیت‌های پشتیبان معطوف می‌شویم، بر این اساس در استان اصفهان به تفکیک شهرستان‌ها مزیت سنجی انجام می‌گیرد که مزیت‌های اقتصادی شهرستان‌ها چگونه است و متعاقب آن ارتباطات به بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و سپس وصل آن‌ها به بازارهای هدف و توانمندی سازی و در نهایت تأمین مالی صورت می‌گیرد.
وی افزود: در همین راستا اعتباری که امسال در زمینه مشاغل خانگی به استان اصفهان اختصاص داده شده 54 میلیارد تومان است که این ارتباط به صورت قرض الحسنه بوده و در 6 بانک توزیع شده است که در 3 بانک اعتبارات ما به صورت کامل تأمین شده و مابقی بانک‌ها هم به زودی اعتبارات خود را اعلام می‌کنند.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان به شرایط تسهیلات اشاره و تصریح کرد: متقاضیان باید مجوز مربوطه را از دستگاه اجرایی دریافت کنند و در نهایت مجوز فعالیت حوزه اقتصاد مستقل یا پشتیبان از اداره کار صادر و بعد از ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی پرونده خود را تکمیل کرده و نهایتا پرونده به اداره کار ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: اگر ثبت نام کنندگان در حوزه مستقل فعالیت داشته باشند در کارگروه اشتغال شهرستان معرفی به بانک و دریافت تسهیلات صورت می‌گیرد و اگر در قالب پشتیبان باشند در کارگروه منتخبان استان صورت می‌گیرد که باید مجوز را از دستگاه اجرایی دریافت کنند، همچنین سقف تسهیلات امسال با هدف مستقل 25 درصد از کل اعتبار استان اصفهان است.
میرهادی بیان کرد: در صورتی که اعتبار در این حوزه به صورت کامل تخصیص داده شود از مجموع 54 میلیارد تومان حدود 14 میلیارد تومان برای فعالیت مستقل در نظر گرفته شده است و عمده آن در حوزه پشتیبان هزینه می‌‌شود چرا که طرح‌های پشتیبان ارتباط خوبی با بازار دارند و در راستای الگوی توسعه می‌توانند اشتغال پایدار ایجاد کنند.
وی گفت: همچنین اعتباری که در سال جاری به بحث مشاغل خانگی اختصاص داده شده 8 برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است از این رو فرصت مناسبی است تا شاهد افزایش مشارکت بانوان در فعالیت‌های اقتصادی استان اصفهان باشیم.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان خاطرنشان کرد: در جلسه کارگروه منتخبان 10 طرح که همگی آن‌ها پشتیبان بودند مطرح شد که در نخستین جلسه اشتغال برای 100 نفر را پیش بینی می‌کنیم.
وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در حوزه مشاغل خانگی داریم این است که افراد فعال مشکلات عدیده‌ای در بازارداری و فروش محصولات داشتند که در بحث پشتیبان بخشی از این مشکلات مرتفع می‌شود.
میرهادی تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از مشکلات بازارچه‌های هدف است که در کمتر شهرستانی بازارچه مشاغل خانگی داریم، اخیرا در جلسه قبلی کارگروه اشتغال با دستور استاندار سابق قرار شد کلیه فرماندارها پیگیری کنند تا در راستای ماده 11 قانون حمایت از مشاغل خانگی و ماده 16 قانون توسعه کسب و کار حداقل در هر مرکز شهرستان یک بازارچه مشاغل خانگی داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد، اگر این ظرفیت در شهرستان‌ها با مشارکت فرمانداران و شهرداران انجام شود فکر می‌کنم ظرفیت خوبی پیش روی این افراد باشد.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از بسترهایی که در حوزه بازار دنبال می‌کنیم بحث بازارچه‌ها مجازی است، گفت: ارتباطی در این راستا با اپلیکیشن خدمت خوش یا 193 برقرار شده است.
وی اظهار داشت: اخیراً مجموعه‌ای با محوریت وزارت ارتباطات تحت عنوان "خدمت خوش" ایجاد کردیم که به مرکزیت 193 زیر ساختی مهیا شده تا تمام افرادی که در حوزه‌های مختلف فعالیت اقتصادی دارند در بازاریابی محصولات و خدمات خود، می‌توانند از بستری که وزارت ارتباطات ایجاد کرده برای معرفی و فروش محصولات خود استفاده کنند.
میرهادی با بیان اینکه این زیرساخت خوبی است که وزارت ارتباطات فراهم کرده است، افزود: در اصفهان فرآیند پارک کسب و کار نوین انجام می‌شود که امیدواریم یک بازارچه فیزیکی برای مشاغل خانگی در شهرستان اصفهان ایجاد می‌کنیم که به صورت راندوم توانمندی‌های خود را عرضه کنند و تیم کارشناسی بهترین‌ها را انتخاب کرده و در بستر فضای مجازی پنلی انتخاب می‌کنیم که بتوانند در موقعیت الکترونیک دغدغه‌های خود را مرتفع کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار