طرح تحول سلامت شکننده است

نخستین نشست خبری دکتر حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حالی برگزار شد که در آن پرسش‌های بسیاری پیرامون مسئله بیمه‌ها و نیز مشکلات اصفهان در حوزه زاینده‌رود و آلودگی هوا مطرح شد.

مینا عباسپور - اصفهان امروز : نخستین نشست خبری دکتر حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حالی برگزار شد که در آن پرسش‌های بسیاری پیرامون مسئله بیمه‌ها و نیز مشکلات اصفهان در حوزه زاینده‌رود و آلودگی هوا مطرح شد. این نماینده مردم در مجلس در مورد وضعیت بیمه‌ها اعلام کرد که اگر دولت در ریلی که مجلس برای طرح تحول سلامت گذاشته است حرکت کند این طرح موفق خواهد بود و عدم کنترل هزینه‌ها از عوامل اصلی موفق نبودن طرح تحول سلامت بوده است. این طرح آرزوی امام عزیز و رهبر معظم انقلاب بوده و هدف جمهوری اسلامی بیمه همگانی است. طرح تحول سلامت شکننده شده ولی شکست نخورده است و از قبل هم این را پیش‌بینی کرده بودیم. عابدی با اشاره به وجود انواع بیمه‌ها، گفت: بیمه روستایی، کمیته امداد و بهزیستی، نیروهای مسلح و تأمین اجتماعی از قبل وجود داشت تا اینکه بیمه سلامت اضافه شد ولی اصلاً حساب نکرده‌اند که حق بیمه سلامت را چه کسی باید پرداخت کند. در حال حاضر به این مشکلات واقف شده‌اند و در حال اصلاح امور هستند. وی با اشاره به مسئله همراه بیمار، گفت: چندین مقاله در این رابطه نوشته‌ام و‌ در هیچ جای دنیا همراه بیمار موضوعیت ندارد. در برنامه ششم توسعه پیشنهاد دادیم و تصویب نیز شد که دولت سیستم پرستار بهداشت از جامعه و مراقبت در منزل را به اجرا دربیاورد. عابدی ادامه داد: در این برنامه طرح سلامت روانی اجتماعی موردتوجه قرارگرفته و قرار است در قالب پرستار بهداشت جامعه اجرایی شود. بدین ترتیب شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات درون خانواده‌ها خواهیم بود. با اجرای طرح پرستار بهداشت جامعه دیگر شاهد خودکشی و مشکلات این‌چنینی نخواهیم بود. آموزش‌وپرورش نشان داده در این مدت درزمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی عملکرد قابل قبولی نداشته است و خانواده‌ها نیز درست عمل‌نکرده‌اند که اگر چنین بود در جامعه اینقدر شاهد اتفاق‌های ناگوار اجتماعی نبودیم. این حلقه مفقود با اجرای طرح پرستار بهداشت جامعه از بین می‌رود. در این طرح پرستار وارد خانواده شده و آن را درزمینه آسیب‌های اجتماعی، بیماری‌های ژنتیکی، دوران نقاهت بیمار، بیماری‌های روحی و روانی و غیره آگاه و مراقبت می‌کند. برای اجرای این طرح جلساتی با وزارت بهداشت و درمان برگزار کردیم و به‌زودی شاهد اجرایی شدن طرح خواهیم بود.

هشت گام برای احیای زاینده‌رود

عابدی در ادامه از نبود هیچ‌ کنتوری در برداشت‌های آب از حوضه زاینده‌رود گلایه کرد و افزود: جهاد کشاورزی تاکنون هیچ الگویی مناسب کشت، برای کشور در شرایط موجود ارائه نکرده است. نه‌تنها حیات اصفهان به زاینده‌رود گره‌خورده است بلکه حیات و زندگی مردم شرق اصفهان نیز به آن بستگی دارد. وی با اشاره‌ای به نامه‌ای که خطاب به معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهور نوشته‌شده است، اظهار کرد: هشت گام برای احیای زاینده‌رود پیشنهاد داده‌ایم؛ ساماندهی رودخانه زاینده‌رود، گذاشتن کنتور بر روی برداشت آب، جلوگیری از برداشت غیرمجاز، پیگیری اجرای سد تونل سوم و تأمین بودجه لازم، پیگیری تغییر الگوی کشت متناسب و مدنظر قرار دادن منابع آب در درازمدت ازجمله موارد پیشنهادی بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیداری که مجمع نمایندگان استان اصفهان با معاون اول رئیس‌جمهور داشته‌اند، گفت: در 11 آبان 95 از وی درخواست کردیم تا در خصوص احیای زاینده‌رود و نجات تالاب گاوخونی در شورای‌عالی آب تصمیمی گرفته شود، معاون رئیس جمهور به وزیر نیرو نامه زد، وزیر نیرو به معاونش و همین‌طور آن‌ها به زیرمجموعه خود تا اینکه کارشناس آخری گفته است که بنده نمی‌دانم چه‌کاری باید انجام دهم. وی خاطرنشان کرد: نامه‌ای مشابه را به دکتر روحانی دادیم که وی نیز دستور اقدام به وزیر نیرو داد؛ امیدواریم وزیر نیروی جدید عملی جدی‌تر داشته باشد. عابدی، به لزوم تغییر در سیستم مدیریتی کشور تأکید و اظهار کرد: از دکتر روحانی می‌خواهم دستور بدهد یک کارگاه آموزشی نحوه تصمیم‌گیری برای وزیران و معاون وزیران گذاشته شود.

عابدی درباره آخرین وضعیت طرح انتقال آب بن-بروجن، گفت: اگر نماینده اصفهان نبودم با اطلاعاتی که از این طرح دارم بازهم به آن اعتراض می‌کردم اما به‌عنوان نماینده اصفهان سؤال می‌پرسم از کجا آب این طرح را می‌خواهید تخصیص دهید؛ اگر به اجرای آن اصرار دارند بگویند از کدام برداشت کم می‌کنند و به این طرح تخصیص می‌دهند.

برای آلودگی هوای اصفهان ستاد تشکیل دهید

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا از شورای شهر اصفهان، خواست ستادی برای این مسئله تشکیل دهد و برای هرروز تصمیماتی متناسب بگیرند و برای کنترل خودروها و موتورها قوانین جدی‌تری را تصویب کنند. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در حال حاضر مصرف لبنیات در اصفهان پایین است، گفت: فرهنگ مردم درزمینه مصرف باید اصلاح شود. عابدی افزود: بدون هیچ دلیلی چهار سال است که طرح بهشت‌آباد متوقف‌شده است. وی اظهار کرد: استان اصفهان خواسته یا ناخواسته زیر بار جمعیت زیاد مهاجر رفته و استان‌های حوضه زاینده‌رود نباید چشم بی‌مهابا به برداشت از آب زاینده‌رود داشته باشند.

عابدی در مورد داروهای نایاب در کشور، اظهار کرد: پیشرفت و توانمندی که در داروسازی ملی داریم، ارزش و اهمیتش کمتر از دانش هسته‌ای نیست؛ داروهایی که در برخی از کشورها 80 تا 100 درصد بازار دارند در داخل به دلیل تبلیغات سوء در مورد داروی ایرانی کمتر از 30 درصد مصرف دارند. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، بافت فرسوده را از نکات لازم به رسیدگی عنوان کرد و گفت: برخی از مناطق اصفهان از عقب‌مانده‌ترین روستاهای برخی از استان‌های مرزی عقب‌مانده‌تر است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، درباره چرایی قرار نگرفتن درمان ناباروری تحت پوشش، گفت: وزیر بهداشت قول تحت پوشش کامل بیمه قرار دادن درمان ناباروری را داده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار