شناسایی ۴۰۰ کودک کار در اصفهان

مدیر عامل خیریه طلوع مهر و دوستی کودکان کار با انتقاد از سیاست گذاری و برنامه ریزی مسئولان استان در زمینه کودکان کار گفت: تاکنون نزدیک به ۴۰۰ کودک دست‌فروش در شهر اصفهان به‌ صورت میدانی شناسایی‌ شده و به آن ها خدمات ارائه می شود.

مدیر عامل خیریه طلوع مهر و دوستی کودکان کار با انتقاد از سیاست گذاری و برنامه ریزی مسئولان استان در زمینه کودکان کار گفت: تاکنون نزدیک به ۴۰۰ کودک دست‌فروش در شهر اصفهان به‌ صورت میدانی شناسایی‌ شده و به آن ها خدمات ارائه می شود.

نوید مسائلی مدیر خیریه مردم‌ نهاد طلوع مهر و دوستی در گفت و گو با ایمنا با بیان اینکه موسسه خیریه طلوع مهر و دوستی کودکان کار با هدف ترویج فعالیت‌های بشردوستانه در میان جوانان و توانمندسازی کودکان کار فعالیت می‌کند، گفت: همکاران ما در خیریه بعد از شناسایی کودکان کار به‌صورت میدانی با حضور در منازل این کودکان و بررسی وضعیت زندگی آن‌ها و اولویت‌بندی، خدمات آموزشی، بهداشتی، تفریحی، حقوقی و مددکاری را به این کودکان و خانواده آن‌ها ارائه می‌دهند.

مسائلی افزود: درزمینهٔ آموزشی برگزاری کلاس‌های سوادآموزی، فوق‌برنامه، خلاقیت و مهارت‌های زندگی ازجمله خدماتی است که خیریه به این کودکان ارائه می‌کند. معاینه بهداشتی و درمان این کودکان، برگزاری برنامه‌های تفریحی در فواصل زمانی مشخص، پیگیری مشکلات حقوقی- هویتی این کودکان و ثبت‌نام آن‌ها در مدارس، توزیع اقلام موردنیاز، پیگیری مشکلات و درمان والدین در صورت ابتلا به اعتیاد ازجمله خدماتی است که خیریه مهر و دوستی به کودکان کار ارائه می‌کند.

مسائلی بابیان اینکه تاکنون نزدیک به ۴۰۰ کودک دست‌فروش در سطح اصفهان به‌صورت میدانی شناسایی‌شده‌اند، ادامه داد: کودکان کار اصفهانی از تمامی مناطق و محلات استان طی پروسه زمانی ۶ ماهه به‌صورت میدانی شناسایی‌شده و باکارت هایی به نام «کارت آبی» که توسط خیریه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، خدمات دریافت می‌کنند.

مواجهه کودکان کار با انواع آسیب‌های اجتماعی

این فعال اجتماعی در خصوص مواجهه کودکان کار با انواع آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: وقتی کودک تا ساعات پایانی شب در پارک‌ها و خیابان‌ها به دست‌فروشی مشغول باشد، طبیعی است که با افراد مختلف برخورد داشته و انواع خشونت‌ها از جمله آزار و اذیت جنسی نسبت به او اعمال ‌شود. البته این کودکان معمولاً مشکلات، مسائل و آسیب‌هایی که دیده‌اند را به‌ راحتی ابراز نمی‌کنند و بعد از جلسات متعدد و احساس امنیت کودک با مددکار شروع به صحبت می‌کنند. اما در کل باید گفت این کودکان با مشکلات بسیاری مواجه هستند، آن‌ها به‌جای تحصیل و کودکی کردن انواع آسیب‌های اجتماعی همچون خشونت، بزهکاری، دزدی و...را از نزدیک می‌بینند و زودتر از همسالانشان وارد دنیای بزرگ‌سالی می‌شوند.

مسائلی بابیان این‌که مسئولین استان دغدغه کودکان کار را ندارند، تصریح کرد: متأسفانه اطلاعات و آمار مسئولین از کودکان کار غیر واقعی است، آن‌ها با پدیده کودکان کار در حد تئوری و دانشگاهی آشنا هستند و اطلاعات دقیق میدانی از تعداد این کودکان، مسائل و مشکلات آن‌ها ندارند.

وی افزود: در حال حاضر تنها کاری که برای این کودکان انجام می‌شود جمع‌آوری آن‌ها از خیابان و تحویل آن‌ها به مرکز فضیلت است که در آنجا بعد از کسب اطلاعات مختصر از خانواده آن‌ها معمولاً همان روزبه خانواده تحویل داده می‌شوند و این دور باطلی است که در مورد کودکان کار اجرا می‌شود.

مدیرعامل خیریه کودکان کار با اشاره به اینکه اصفهان درزمینهٔ کودکان کار با رشد زیادی مواجه است، گفت: زمانی که در خانواده‌ای کودکی مشغول به دست‌فروشی و کار می‌شود معمولاً بعد از مدتی خواهر و برادر را هم با خود همراه می‌کند و همین باعث افزایش تعداد این کودکان می‌شود.

وی تأکید کرد: مسئولین معتقدند تعداد کودکان کار استان عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست درحالی‌که امروز که این تعداد کمتر است قابل مدیریت و برنامه‌ریزی است، اگر غفلت کنیم به مشکل شهر تهران دچار می‌شویم که تعداد بالای کودکان کار مدیریت و برنامه‌ریزی را برای مسئولین شهری مشکل کرده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار