خلا قانونی مانع جمع‌آوری معتادان توسط پلیس

رئیس پلیس شهرستان اصفهان گفت: شناسایی کارتن‌خواب‌ها و معتادان ولگرد انجام شده است و آن‌ها را به اسم می شناسیم.

رئیس پلیس شهرستان اصفهان گفت: شناسایی کارتن‌خواب‌ها و معتادان ولگرد انجام شده است و آن‌ها را به اسم می شناسیم.

حسن یاردوستی در گفت‌وگو با فارس در خصوص برخورد با معتادان در شهر اصفهان و جمع‌آوری آن‌ها از مناطق شهری و مسکونی، اظهار کرد: در خیابان زینبیه که شمال شهر اصفهان است، بیشترین معتادان کارتن خواب را داریم و با هماهنگی که با بعضی از کمپ‌های ترک اعتیاد داشتیم، مدت کوتاهی از این معتادان نگه‌داری می‌کنند چرا که خیلی از آن‌ها نیز هزینه اسکان در کمپ را ندارند البته کسانی که وضع وخیم‌تری دارند تحت کمپ ماده 16 قلعه شور می‌روند.

وی با بیان این که نمی‌شود از کنار گزارش‌های مردمی در خصوص معتادها به راحتی عبور کرد، بیان کرد: از نظر قانونی اعتیاد جرم نیست و این افراد باید درمان شوند و درمان آن‌ها ارتباطی با پلیس ندارد چرا که نهادهایی مانند بهزیستی باید ورود کنند.

رئیس پلیس شهرستان اصفهان با بیان این که بعد از جمع‌آوری معتادها توسط پلیس باید مسؤولیت آن‌ها به یک نهادی محول شود، تصریح کرد: در این زمینه خلأ وجود دارد و اگر قرار باشد تمام معتادان این منطقه جمع‌آوری شوند، رقم بالایی می‌شود اما بحث این است که پلیس این معتادان را به چه کسی و کجا تحویل دهد.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای کمپ‌های ترک اعتیاد برای اسکان معتادها، عنوان کرد: هر کمپی نیز مبالغ بالایی را جهت ترک معتادان اخذ می‌کند از یک طرف خانواده معتادها مسؤولیت آن‌ها را قبول نمی‌کنند از طرفی هم خود معتادها پولی ندارند و این تبدیل به یک معضل شده است.

یاردوستی با بیان این که آمار معتادان محله‌ هر کلانتری مشخص است، تأکید کرد: یک سری کارتن خواب و بی‌خانمان هستند و یک سری هم در خانه خود مصرف می‌کنند و بعد آواره خیابان می‌شوند، هر هفته در بعضی مناطق که آلودگی دارد طرح‌هایی اجرا می‌شود و تعدادی از این معتادها جمع‌آوری می‌شوند تا در ظاهر و چهره شهر تاثیری نداشته باشد.

وی با بیان این که در پارک‌ها و مناطق مرکزی شهر چیزی به اسم معتاد نداریم، مطرح کرد: بیشتر این معتادها در خانه‌های خرابه حاشیه شهر دیده می‌شوند، می‌توانیم روزانه یک اتوبوس را پر از معتاد کنیم اما وقتی پولی برای اقامت در کمپ ندارند دوباره رها می‌شوند.

رئیس پلیس شهرستان اصفهان با بیان این که بهزیستی و شهرداری از جمله نهادهایی هستند که در بحث ساماندهی معتادها دخیل هستند، گفت: نمی‌شود این معتادها را شب نگه داشت و صبح رها کرد بلکه باید چاره اساسی شود و اگر اعلام شود که پلیس باید این معتادان به کجا تحویل شوند روزانه کلانتری‌ها برای جمع‌آوری معتادان اقدام می‌کنند.

وی با بیان این که معتادانی که بی‌خانمان هستند باید توسط کمپ ماده 16 قلعه شور تائید و پذیرش شوند، خاطرنشان کرد: اگر بی‌خانمان بودن، کارتن خواب بودن و معتاد بودن آن‌ها تائید نشود باید در کمپ‌های ترک اعتیاد پذیرش شوند که آن نیز خودش هزینه دارد و مربوط به نیروی انتظامی نیست.

یاردوستی با اشاره به خلع موجود در قبول نکردن مسؤولیت معتادها پس از دستگیری توسط پلیس، یادآوری کرد: شهرداری نیز باید به مراکز کمپ ترک اعتیاد کمک کند، وقتی شهرداری کمک کند مراکز کمپ ترک اعتیاد نیز مبلغ کمتری از خانواده معتادها دریافت می‌کنند و به آن‌ها نیز کمک می‌شود.

وی ادامه داد: مکان‌هایی که علناً معتادها در آن حضور دارند حتماً با آن‌ها برخورد می‌شود اما مراکزی که از دید پلیس مخفی است جنبه‌اش فرق می‌کند، اگر گزارشات مردمی در این زمینه واصل شود حتماً برخورد می‌کنیم و جمع کردن آن‌ها کاری ندارد اما تحویل این معتادها مهم است که نهادهای ذی‌ربط باید در این باره چاره کنند.

رئیس پلیس شهرستان اصفهان در پایان با بیان این که مواد فروشی جرم است اما اعتیاد نه، یادآوری کرد: وقتی مواد فروش دستگیر می‌شود تحویل دادگاه می‌شود اما فرد معتاد را دادگاه از پلیس قبول نمی‌کند، بیشترین آمار معتادها برای شمال اصفهان است، شناسایی کارتن‌خواب‌ها و معتادان ولگرد انجام شده است و آن‌ها را به اسم می شناسیم به محض آن که نهادهایی که باید معتادها را تحویل بگیرند به ما اعلام کنند ما نیز اقدام خواهیم کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار