صادرات 7000 تن سیب‌زمینی از اصفهان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: میزان صادرات سیب‌زمینی استان طی 7 ماهه نخست امسال به بیش از 7 هزار تن رسید و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به بیش از 12 هزار تن برسد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: میزان صادرات سیب‌زمینی استان طی 7 ماهه نخست امسال به بیش از 7 هزار تن رسید و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به بیش از 12 هزار تن برسد.

به گزارش فارس ، فرهاد حاجی‌مرادی در ارتباط با وضعیت بازار سیب‌زمینی استان اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط تولید و عرضه و تقاضا، قیمت سیب‌زمینی در مزرعه حداقل 500 تا 750 تومان گزارش شده است.

وی ادامه داد: دولت زمانی برای خرید تضمینی محصول سیب‌زمینی کاران وارد می‌شود که قیمت سیب‌زمینی کاهش یابد و بر اساس نرخ ابلاغی سال جاری به کمتر از 412 تومان برسد، در این صورت است که دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان وارد عمل خواهد شد، البته در سال جاری با توجه به شرایط مساعد، اختلاف زیادی بین نرخ بازار و قیمت خرید تضمینی وجود دارد بنابراین نیاز به ورود دولت به این بخش نیست.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه فرهنگ مصرف سیب‌زمینی در جامعه روبه گسترش است، گفت: در مباحث اقتصادی تولید، بهره‌وری یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها محسوب می‌شود، هر چقدر میزان بهره‌وری افزایش یابد، هزینه تولید کاهش می‌یابد و این می‌تواند به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد، بنابراین برای تحقق این موضوع نیاز به توجه و اجرای توصیه‌های کارشناسان بخش کشاورزی است که خوشبختانه استان اصفهان در این بخش به موفقیت‌های خوبی دست یافته است.

وی تصریح کرد: در صورتی که تولیدکنندگان با تجمیع محصولات تولیدی، سورت، بسته‌بندی، برندسازی و بازار رسانی خوبی به مصرف کنندگان داشته باشند، قیمت تمام شده کاهش می‌یابد و دیگر لازم نیست کشاورز محصول خود را با قیمت پایین در مزرعه به واسطه‌ها بفروشد.

حاجی‌مردای اضافه کرد: در بحث زنجیره‌سازی محصول سیب‌زمینی اقدامات خوبی شکل گرفته، در این زنجیره، تولیدکننده با توجه به نوع نیاز حلقه آخر بازار یعنی مصرف‌کننده به تولید محصول می‌پردازد، در حقیقت تولید بر اساس تقاضا شکل می‌گیرد.

وی درباره وضعیت صادرات سیب‌زمینی از استان نیز گفت: خوشبختانه در سال جاری با افزایش میزان صادرات این محصول در سطح استان و کشور روبرو بوده‌ایم، بر اساس آمار، میزان صادرات سیب‌زمینی استان طی 7 ماهه نخست سال جاری به بیش از 7 هزار تن رسید و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به بیش از 12 هزار تن برسد، کشورهای عراق، افغانستان، کویت و قطر مقصد محصول سیب‌زمینی‌کاران اصفهان هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار