زنگ خطر سونامی دیابت در اصفهان

دیابت، بیماری مرموزی که امروزه بسیاری را با خود درگیر کرده است، بیماری که آشنایی با آن و عمل به توصیه‌های پزشکی می‌تواند از بروز و پیشرفت آن جلوگیری کند.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : دیابت، بیماری مرموزی که امروزه بسیاری را با خود درگیر کرده است، بیماری که آشنایی با آن و عمل به توصیه‌های پزشکی می‌تواند از بروز و پیشرفت آن جلوگیری کند. در همین ارتباط و به مناسبت روز جهانی دیابت نشست خبری به میزبانی موسسه خیریه دیابت اصفهان برگزار شد. در این نشست، حمید صانعی قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نام‌گذاری روزها در هفته دیابت اظهار کرد: بیشترین و ارزان‌ترین نقش در کنترل دیابت را آموزش دارد؛ رسانه‌ها نیز در ارائه آموزش صحیح، نحوه تشخیص و معرفی عوارض دیابت می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نقش زنان در دیابت بسیار پر رنگ است، یک مادر دیابتی عوارض حاملگی بیشتری خواهد داشت و نوزادی به دنیا خواهد آورد که با چاقی و عوارض دیگری روبرو است. وی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعاتی که انجام شد، 90 درصد دیابتی‌های اصفهان تحرک کافی نداشتند، 50 درصد اضافه‌وزن، 45 درصد چربی زیاد و 30 درصد فشارخون بالا داشتند.
تکمیل شدن مراقبت‌های پزشکی در استان
وی اضافه کرد: با اجرای طرحی در شهرضا، جمعیت این شهر موردبررسی قرار گرفت و در این شهرستان به‌عنوان الگوی کشوری، بیماری‌هایی از قبیل قند، فشارخون، چاقی و چند نوع سرطان موردبررسی قرار گرفت و نتایج خوبی حاصل شد. صانعی تصریح کرد: از دی‌ماه سال 95 کل مراکز بهداشتی دارای کارشناس مراقبت از بیماری‌های غیر واگیر هستند، مشاور تغذیه و روانشناسی دارند و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند. صانعی با اعلام اینکه تاکنون 110هزار بیمار دیابتی جدید شناسایی‌شده‌اند، بیان داشت: طرح غربالگری برای بررسی همه افراد بالای 30 سال انجام می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود حدود سه سال به طول می‌انجامد. وی عنوان کرد: با تکمیل طرح مراکز بهداشت، کل استان تا پایان سال 96 تحت پوشش مراقبت بهداشتی قرار می‌گیرد؛ تأمین داروهای ضد دیابت خوراکی، تأمین انسولین‌های تزریقی و سایر داروها به کمک سازمان‌های بیمه‌گر در شهرستان‌های مختلف اصفهان در حال انجام است و هر بیمار دیابتی می‌تواند سهمیه خود را باقیمت مصوب دریافت کند. قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: آمار دیابت استان اصفهان از متوسط کشوری بیشتر است و از مهمترین دلایل آن نیز عدم تحرک، چاقی، استرس‌های اجتماعی، خانوادگی و شغلی و رژیم غذایی نادرست است.
سونامی دیابت در راه است
در ادامه، محمدعلی عطاری رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان اظهار کرد: دیابت واقعیتی است که اگر به آن سونامی نگوییم چیز دیگری نمی‌توان در مورد آن گفت، اساس جلوگیری از دیابت، آموزش، کنترل و پیشگیری بوده و آموزش اساس درمان است. وی افزود: با توجه به آمار وزارت بهداشت تا 15 سال آینده یک‌سوم جمعیت ایران دیابتیک خواهند شد، این یک تصاعد حسابی ساده نیست و لگاریتمی است، افراد پردیابتیک نیز این آمادگی را دارند که در معرض این بیماری قرار گیرند. رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: دیابت بزرگ‌ترین بلای قرن است و رسالت اصحاب رسانه ایجاد انقلابی در این زمینه است، هزینه هر بیمار دیابتیک 120 دلار در ماه است، در تمام دنیا ان.جی.اوها و خیریه‌های زیادی در مورد بیماری دیابت فعال هستند اما در ایران این تعداد بسیار اندک است. وی خاطرنشان کرد: مؤسسه خیریه دیابت اصفهان در سال 78 ثبت رسمی شد و با حضور برخی کارشناسان و خیرین آغاز به کار کرد، هدف ما حساس‌سازی جامعه نسبت به خطر دیابت و جمع‌آوری کمک برای بیماران دیابتی است. عطاری بیان داشت: نزدیک به شش هزار و 600 بیمار دارای پرونده از شهر اصفهان داریم، در این مؤسسه قسمت‌های مختلفی داریم که بیماران در آن حضور پیدا می‌کنند و از خدمات بهره‌مند می‌شوند.
دیابت شایع‌ترین علت نابینایی
وی با بیان اینکه امروز شایع‌ترین علت نابینایی در ایران دیابت است، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنیم به‌عنوان بحران، ستاد دیابت در استانداری اصفهان تشکیل شود، پیشنهاد می‌کنیم دانشگاه علوم پزشکی ستادی ایجاد کرده و آموزش‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی را توسعه دهند و خیریه‌های مرتبط به‌صورت هماهنگ موضوع دیابت را پیگیری کنند. رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان تصریح کرد: نیاز است در مناطق 15 گانه اصفهان پایگاه‌های دیابت با مشارکت شهرداری‌ ایجاد شوند، پیشنهاد دادیم تا موضوع دیابت به مدارس نیز کشیده شود و به دانش‌آموزان آموزش‌های لازم داده شوند. وی ابراز داشت: نظارت بر اغذیه‌فروشی‌ها نیز موضوع مهمی است که باید پیگیری شود؛ نظارت بر غرفه‌های مدارس نیز درخواست دیگری است که داریم؛ از رستوران‌ها درخواست کردیم تا ارائه برنج را به نیم پرس کاهش دهند و پول همان نیم پرس را بگیرند. عطاری با اعلام اینکه در همه مساجد اصفهان و در نمازهای جمعه آموزش‌ها در مورد بیماری دیابت انجام‌شده است، عنوان کرد: موسسه خیریه دیابت اصفهان تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا بهترین امکانات را در اختیار بیماران قرار دهد، البته هزینه تهیه وسایل و امکانات بسیار بالا است لذا نیاز به کمک مسئولان و خیرین است تا بتوان خدمات مطلوب‌تری ارائه کرد.
300 هزار دیابتی در شهر اصفهان
کچویی بیان داشت: در سال 1985 آمار افرادی دیابتی در دنیا 30 میلیون نفر بوده اما این رقم در سال 2013 به 400 میلیون نفر افزایش‌یافته است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2050 از هر 3 فرد بالغ یکی دیابت داشته باشد؛ آمار تخمینی در ایران نشان می‌دهد 7 تا 8 درصد افراد بالغ دچار دیابت هستند، در استان اصفهان در جمعیت بالای 30 سال حدود 12 درصد دیابت دارند و افرادی که دیابت ندارند و در معرض دیابت قرار دارند نیز به همین اندازه است؛ درواقع در جمعیت بالای 30 سال، یک‌سوم افراد یا دیابت دارند یا در معرض خطر هستند. وی عنوان کرد: قند طبیعی ناشتا باید در حالت عادی کمتر از 100 باشد، عدد بین 100 تا 125 افراد در معرض دیابت را نشان می‌دهد و 126 به بالا دارای دیابت به‌حساب می‌آید. عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تخمین زده‌شده بیش از 300 هزار بیمار دیابتی در شهر اصفهان داریم، افزایش آمار دلایل مختلفی مثل رژیم غذایی اشتباه، چاقی، استرس‌، کم‌تحرکی، آلودگی هوا، اعتیاد و... دارد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار