اعتماد: تغییر نگاه احمد خاتمی مبارک است

سيد علي ميرفتاح در روزنامه اعتماد نوشت: حضور سيد احمد خاتمي در توييتر محسناتي دارد كه بايد از آن استقبال كرد. وقتي كسي در موقعيت امام جمعه بر خود لازم مي‌بيند كه بيايد و مستقيم با مردم حرف بزند و به سهم خود «پاسخگو» باشد اتفاق مهمي است كه بايد به فال نيكش گرفت.

سيد علي ميرفتاح در روزنامه اعتماد نوشت: حضور سيد احمد خاتمي در توييتر محسناتي دارد كه بايد از آن استقبال كرد. وقتي كسي در موقعيت امام جمعه بر خود لازم مي‌بيند كه بيايد و مستقيم با مردم حرف بزند و به سهم خود «پاسخگو» باشد اتفاق مهمي است كه بايد به فال نيكش گرفت.

وقتي كسي در موقعيت سيد احمد خاتمي تن به اقتضائات زمانه مي‌دهد و وارد حيطه‌اي مي‌شود كه چندان امن نيست - لااقل براي او و علمايي در سطح او امن نيست و در آن يكي هستند مثل ديگران - جاي ستايش و تشويق دارد. هيچ طايفه‌اي به اندازه علما سخت‌شان نيست كه به اقتضائات زمانه گردن بگذارند. حالا كه آقاي خاتمي داوطلب اين كار شده، ‌بايد قدر بدانيم.

«بهتان» در نوعش بد و غيرقابل تحمل است. بهتان به سيداحمد خاتمي همانقدر بد است كه بهتان به سيد محمد خاتمي. اگر سيد احمد خاتمي لازم مي‌بيند و حق دارد براي جلوگيري از بهتان و دسيسه بدخواهان وارد فضاي مجازي شود و حساب توييتري باز كند، سيد محمد خاتمي هم حق دارد. همه حق دارند. كاش علما پيشقدم شوند و جلوي اين كج‌فهمي از «مباهته» را بگيرند و شرعي و اخلاقي راهش را خصوصا برخي روزنامه‌نگاران
تندرو ببندند.

حضور علما و زعمايي در حد و اندازه امام جمعه تهران فرصت مغتنمي است كه مي‌تواند حاكميت را از صرافت فيلترينگ بيندازد. اينكه آقاي خاتمي هم مجبور بشوند فيلترشكن روي گوشي و لپ‌تاپ‌شان بريزند، راه را براي اضمحلال فيلترينگ هموارتر مي‌كند. رجال مورد وثوق حكومت كه حضور فعال در دنياي مجازي داشته باشند، دست وزارت مخابرات هم براي رفع فيلتر بازتر مي‌شود. پس به هر مقامي كه وارد اين دنيا مي‌شود خوشامد بگوييد بر صدرش بنشانيد. قدما مي‌گفتند هر كسي در شهر خود شهريار است. همان طوري كه در عالم واقع بعضي‌ها از بعضي ديگر قدرتمندترند و كار را بر بي‌قدرت‌ها سخت مي‌كنند، در دنياي مجازي هم جوانان آلامد و دختر، پسرهاي مدرن، قدرتمندند و مي‌توانند كار را بر هر آن‌كه جز خود سخت كنند.

خدا نكند اينها با يكي چپ شوند و فرمان بايكوت بدهند. چو به‌گشتي طبيب از خود ميازار/ چراغ از بهر تاريكي نگه دار. هم اين طرفي‌ها بايد نگه دارند، هم آن‌ طرفي‌ها. بالاخره راه انتقام و جبران براي همه باز است. اما به نظرم ما بايد بر تحمل و مداراي‌مان بيفزاييم نه اينكه سخت بگيريم.

اصلاح و خيرخواهي با تنگ‌نظري سازگار نيستند. به من باشد به احترام آقاي خاتمي كلاه از سر برمي‌دارم و حضور توييتري‌شان را خيرمقدم مي‌گويم. اين خيرمقدم در تلطيف فضا موثر است و به قول قدما كاسه جايي رود كه بازآيد قدح. قدح كه هيچ در حد همان كاسه، حتي كوچك‌ترش هم بازآيد روي چشم مي‌گذاريم. هر چه هست از اين طرف كه منم، يعني ماييم، راه كاروان و توييتر باز است، ديگر راه‌ها هم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار