زنان ودیابت، حق ما زندگی سالم است

فدراسیون بین المللی دیابت شعار هفته ملی دیابت در سال 2017 را "زنان و دیابت - حق ما زندگی سالم است " اعلام کرده است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با اعلام این مطلب که از 19 تا 25 آبان ماه، هفته ملی دیابت است، گفت: از هر 10 خانم یک نفر با دیابت زندگی می کند و خیلی از آنها دسترسی به آموزش، مراقبت و درمان ندارند.

کاشان-اصفهان امروز:فدراسیون بین المللی دیابت شعار هفته ملی دیابت در سال 2017 را "زنان و دیابت - حق ما زندگی سالم است " اعلام کرده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با اعلام این مطلب که از 19 تا 25 آبان ماه، هفته ملی دیابت است، گفت: از هر 10 خانم یک نفر با دیابت زندگی می کند و خیلی از آنها دسترسی به آموزش، مراقبت و درمان ندارند.
دکتر محمد حاجی جعفری افزود: به گزارش فدراسیون بین المللی دیابت از هر هفت تولد یکی تحت تأثیر دیابت بارداری است و در حال حاضر 199 میلیون زن مبتلا به دیابت وجود دارند که در سال 2040 به 313 میلیون نفر افزایش می یابد. وی تصریح کرد: زنان مبتلا به دیابت نوع 2 تقریباً 10 برابر بیشتر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نسبت به زنان بدون ابتلاء این بیماری دارند. دکتر حاجی جعفری تصریح کرد: در زنان باردار مبتلا به دیابت نوع یک خطر ابتلا به سقط جنین اولیه یا ناهنجاری افزایش می یابد لذا سیستم های بهداشتی با توجه به آسیب پذیر بودن این قشر از جامعه باید توجه کافی به نیازها و اولویت های خاص زنان داشته باشند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: نیمی از موارد افزایش قندخون در حاملگی در زنان زیر 30 سال رخ می دهد، اکثریت قریب به اتفاق موارد افزایش قندخون در بارداری در کشورهای کم درآمد و متوسط بوده که دسترسی به مراقبت های مادری اغلب محدود است. وی تاکید کرد: همه زنان مبتلا به دیابت نیاز به دسترسی مقرون به صرفه و عادلانه به مراقبت و آموزش و پرورش برای مدیریت بهتر دیابت و بهبود نتایج سلامتی خود دارند.

عوارض دیابت بارداری بر جنین

وی، افزایش وزن نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس و سندرم زجر تنفس جنینی، پایین بودن قند نوزاد هنگام تولد و احتمال بروز تشنج از عوارض دیابت بارداری بر جنین عنوان کرد و گفت: فرزندان مادران مبتلا به دیابت بارداری بیش از نوزاردان دیگر در معرض ابتلا به چاقی ودیابت نوع 2 در آینده هستند. دکتر حاجی جعفری ادامه داد: احتمال ابتلا به دیابت در خانم های چاق و دارای افزایش وزن، سابقه دیابت در بارداری قبلی، سابقه تولد نوزاد با وزن 4 یا 5/4 کیلو، سابقه مرده زایی، تولد نوزاد ناقص، فشارخون بالا، سن بارداری بالای 35 سال و سابقه ابتلا به دیابت در خانواده زیاد است.وی افزود: افزایش فشارخون به شکل بدخیم، احتمال سزارین و افزایش احتمال ابتلا به دیابت در آینده درمادران از عوارض دیابت بارداری است.

پیشگیری از دیابت بارداری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: اصلاح عادات غذایی (کاهش مصرف چربی وروغن، مصرف غذاها به صورت آب پز، کاهش مصرف غذاهای سرخ شده وفست فود، کاهش مصرف قند، برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، نوشابه و غذاهای شور و دودی، غذاهای کنسرو شده)، پیاده روی تند 30 دقیقه در روز به صورت منظم، مصرف وعده های غذایی در ساعات مقرر، استفاده از روغن های گیاهی، استفاده از گوشت کم چرب (مرغ وماهی بدون پوست) ، محدود کردن مصرف تخم مرغ 3 تا 4 عدد در هفته ، مصرف سبزیجات ومیوه های تازه، سالاد بدون سس و انجام تست تحمل گلوکز در طول هفته 24 تا 28 بارداری به عنوان غربالگری دیابت بارداری توسط مادران از راه های پیشگیری از دیابت بارداری می باشد. وی یادآور شد: سبک زندگی سالم مانند مصرف غذاهای سالم، ورزش، فعالیت بدنی و کاهش وزن، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بسیار کم می کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار