صنایع‌دستی لنجان مظلوم است

صنایع‌دستی در تمام شهرستان لنجان مظلوم است هرچند تجربه و بررسی‌ها نشان داده که مردم این منطقه از استعداد بالایی در این زمینه برخوردارند. یک عضو خانه صنایع‌دستی زرین‌شهر بابیان اینکه صنایع‌دستی در شهرستان لنجان مظلوم است گفت: دولت از سرمایه‌گذاری برای توسعه کارگاه‌های مربوط به این حرفه‌ها در شهرستان حمایت کند، زیرا با این روش مشاغل زیادی ایجاد می‌شود.

کسب فردا: صنایع‌دستی در تمام شهرستان لنجان مظلوم است هرچند تجربه و بررسی‌ها نشان داده که مردم این منطقه از استعداد بالایی در این زمینه برخوردارند. یک عضو خانه صنایع‌دستی زرین‌شهر بابیان اینکه صنایع‌دستی در شهرستان لنجان مظلوم است گفت: دولت از سرمایه‌گذاری برای توسعه کارگاه‌های مربوط به این حرفه‌ها در شهرستان حمایت کند، زیرا با این روش مشاغل زیادی ایجاد می‌شود.
غلامرضا صابونی اظهار کرد: صنایع‌دستی در تمام شهرستان لنجان مظلوم است هرچند تجربه و بررسی‌ها نشان داده که مردم این منطقه از استعداد بالایی در این زمینه برخوردارند. وی با اشاره به آمار بالای بیکاری این شهرستان در استان اصفهان، تأکید کرد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی فعلی، حمایت مالی دولت برای توسعه کارگاه‌های صنایع‌دستی برای ایجاد اشتغال گسترده در سطح لنجان ضروری است.
این هنرمند تذهیب‌کار ادامه داد: این حرفه‌ها نوع بنگاه زودبازده است که با هزینه خیلی اندک می‌توان آن را راه‌اندازی نمود، درحالی‌که برای ایجاد شغل در توسعه صنایع سنگین نیازمند هزینه‌های بسیار کلان هستیم.
صابونی بابیان اینکه در چند دهه گذشته حداقل 150 هنرمند در رسته‌های گوناگون صنایع‌دستی در شهرستان فعالیت می‌کردند، افزود: به‌جرئت می‌توان ادعا کرد که در حال حاضر این رقم بین 10 تا 20 نفر رسیده است که علت آن را رکود اقتصادی و مهم‌تر از آن بی‌توجهی مسئولان در سال‌های اخیر می‌دانم.
وی یادآوری کرد: قلمزنی، مسگری، طناب پیچی، قالی‌بافی، تذهیب، منبت‌کاری و … هنرهایی بود که در طول تاریخ مردمان زیادی در شهرستان در آن بکار مشغول بودند، اما به‌تدریج از فعالیت کارگاهی و حتی خانگی این حرفه‌ها بسیار کاسته شده است.
این کارشناس بابیان اینکه رونق صنایع‌دستی نیازمند حمایت مالی و اداری مسئولان است، تصریح کرد: متأسفانه خانه صنایع‌دستی این شهر در که اوایل سال جاری تأسیس‌شده بود در حال تعطیل شدن است، زیرا توان پرداخت اجاره ماهانه بالای یک‌میلیون تومانی این مکان را نداریم!
صابونی ادامه داد: بارها به مدیران شهری، مسئولان میراث فرهنگی و …. اعلام کرده‌ایم که مکانی را به‌صورت مجانی در اختیارمان بگذارند، زیرا این هنرمندان نیازمند محلی برای تبادل‌نظر و برنامه‌ریزی برای ارتقای رشد اشتغال این حرفه‌ها در شهرستان هستند، اما توجهی به این نظر نشده است.
وی گفت: قدرت خرید مردم کاهش‌یافته و تمایلی به خریداری این کالاهای هنری ندارند، از طرفی هنرمندان نیز حتی در پرداخت کرایه مغازه‌های خود مانده‌اند و خیلی افراد به سمت مشاغل دیگر رفته و تعداد خیلی اندکی نیز در خانه بکار مشغول‌اند و بر همین اساس خواستار توجه ویژه به وضعیت این قشر در این شهرستان هستیم.
این عضو خانه صنایع‌دستی، اظهار کرد: هرسال و به هر مناسبتی مسئولان شهری از هنرمندان درخواست ایجاد غرفه نمایش تولیدات ساخته دست را می‌کنند که برای این کار نیز از جیب خودمان هزینه می‌کنیم، درحالی‌که باید آنان این رقم مالی را تأمین کنند.
صابونی، تصریح کرد: یکی از زیرساخت‌های این حرفه‌ها ساخت بازارچه صنایع‌دستی در این شهر است تا هنرمندان به‌صورت متمرکز به کسب‌وکار بپردازند که البته این امر نیز در توان مالی این قشر نیست و باید دستگاه‌های مسئول پیگیر آن باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار