پرتقال‌های رنگ شده، وصله ناجور بر بازار میوه اصفهان

بازار میوه کشور چند روزی است که دستخوش خبری نگران‌کننده شده. این بار بحثی از گرانی یا کمبود میوه نیست بلکه عرضه پرتقال‌های رنگ‌شده و تقلبی سلامت مردم را نشانه گرفته است.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : بازار میوه کشور چند روزی است که دستخوش خبری نگران‌کننده شده. این بار بحثی از گرانی یا کمبود میوه نیست بلکه عرضه پرتقال‌های رنگ‌شده و تقلبی سلامت مردم را نشانه گرفته است. حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی کشور در گفتگو با مهر، ضمن تأیید این خبر از رنگ‌آمیزی پرتقال‌های نارس و عرضه آنها با سه‌برابر قیمت واقعی در بازار خبر داد و گفت: متأسفانه این پرتقال‌های مسموم در سراسر کشور توزیع‌شده‌اند و مردم باید هوشیار باشند. وی با اشاره به برداشت و خرید پرتقال‌های سبز به قیمت 700 تا 800 تومان، افزود: این پرتقال‌ها پس از رنگ‌آمیزی با گاز اتیلن، به قیمت سه هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. مهاجران محل رنگ‌آمیزی را سوله‌های شرق مازندران اعلام کرد و گفت: پرتقال سبز جنوب، شیرین و قابل‌استفاده است که مصرف‌کنندگان باید به‌جای پرتقال‌های شمال استفاده کنند. رئیس اتحادیه میوه و سبزی کشور با اشاره به‌ضرورت برخورد اتحادیه باغداران با متخلفان ادامه داد: جلوگیری از تردد خودروهای حامل این محصولات در جاده چالوس، فیروزکوه و هراز، راه دیگر حذف فروش این محصولات در بازار است.

ورود پرتقال‌های رنگ‌شده از شمال کشور به اصفهان

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌ اصفهان نیز در این‌باره به اصفهان امروز گفت: متأسفانه رنگ شدن پرتقال‌های نارس صحت دارد. نوروز علی اسماعیلی بابیان اینکه پرتقال‌های رنگ‌شده از شمال کشور وارد همه استان‌ها شده‌اند، اذعان داشت: واسطه‌ها و دلالان پرتقال‌های نارس را به قیمت بسیار ارزان از کشاورزان می‌خرند و سپس در کارخانه آنها را رنگ کرده و با چندبرابر قیمت در سطح کشور عرضه می‌کنند. وی دلیل برداشت زودهنگام پرتقال را سرمازدگی این محصول در سال گذشته دانست و عنوان کرد: کشاورزان شمال از ترس اینکه مبادا محصولشان همانند سال گذشته از بین برود، امسال زودتر اقدام به فروش کردند که واسطه‌ها از فرصت موجود سو استفاده کرده و دست به این اقدام غیرانسانی زدند. رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش اصفهان با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان شمالی هم در این قضیه دست داشتند و بی‌تقصیر نیستند، یادآور شد: کشاورزان تنها به سود شخصی خود اندیشیدند و برای فرار از زیان خود به این امر رضایت دادند. اسماعیلی بیان داشت: خوشبختانه این خبر به‌سرعت انتشار پیدا کرد و خریدوفروش آنها در تمام کشور ممنوع اعلام شد و تاکنون بیش از 10 تن پرتقال و نارنگی رنگ‌شده کشف و ضبط‌شده است.

پیگیری اتحادیه میوه اصفهان برای جلوگیری از ورود میوه‌های تقلبی

وی تلاش اتحادیه میوه و سبزی اصفهان برای جلوگیری از ورود این محصولات به بازار را درخور تقدیر ارزیابی کرد و توضیح داد: این اتحادیه در نامه‌ای به‌ بازرسی اتاق اصناف، سازمان صنعت و معدن و معاونت غذا و دارو خواستار جلوگیری از عرضه و جمع‌آوری میوه‌ها و مرکبات رنگ‌شده در بازار اصفهان شد که البته برخورد جدی صورت نگرفت و هنوز هم خطر وجود دارد. رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش اصفهان افزود: مشابه همین درخواست در خراسان صورت گرفت و بلافاصله مجوز جمع‌آوری مرکبات رنگی در سطح عرضه صادر شد ولی در اصفهان هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است و حتی شاهد ورود خرمالوهای رنگ‌شده به بازار هم هستیم. اسماعیلی با تأکید بر اینکه عرضه و توزیع پرتقال‌های تامسون شمال رنگ‌شده در سطح بازار، با توجه به اینکه در کشور از سوی مقام فضایی ممنوع اعلام‌شده می‌تواند علاوه بر اجحاف به حقوق مصرف‌کنندگان موجب آسیب به‌سلامت مصرف‌کنندگان شود، تصریح کرد: معمولاً پرتقال‌های تامسون شمال باید از اواخر آذر تا دی‌ماه برداشت شوند اما در چند سال گذشته باغداران از ترس سرمازدگی دو ماه زودتر اقدام به برداشت پرتقال‌های خود می‌کنند. وی توضیح داد:

بهداشت محیط اصفهان هماهنگی‌هایی با بهداشت محیط استان مازندران انجام داده و مقررشده است از ورود پرتقال و نارنگی‌های رنگ‌شده به بازار اصفهان جلوگیری شود؛ چراکه اصلاً پرتقال تامسون شمال باید از بهمن و دی‌ماه برای ایام نوروز ذخیره‌سازی شوند اما اکنون شاهد عرضه این محصول در بازار هستیم که متأسفانه موجب آسیب‌های بسیاری برای سلامت مردم می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار