دلایل مخالفت فعالان محیط‌زیستی نجف‌آباد با چاه‌های زغال

متأسفانه نجف‌آباد با مشکلات محیط زیستی زیادی روبرو است. ازجمله آلاینده‌های شهر می‌توان به صنایع مختلف و اتومبیل‌های پرشمار اشاره کرد. یکی از مهمترین‌ آلاینده‌ها در شهرستان نجف‌آباد چاه‌های زغال است.

مهدی فاتح (فعال زیست‌محیطی ) اصفهان امروز : متأسفانه نجف‌آباد با مشکلات محیط زیستی زیادی روبرو است. ازجمله آلاینده‌های شهر می‌توان به صنایع مختلف و اتومبیل‌های پرشمار اشاره کرد. یکی از مهمترین‌ آلاینده‌ها در شهرستان نجف‌آباد چاه‌های زغال است.

نجف‌آباد بالاترین آمار چاه‌های زغال در کشور داراست. این چاه‌های زغال به صور مختلف چوب زغال را تهیه می‌کنند که اصولاً از شهرهای دیگر تأمین می‌شود. همین امر باعث شده، چوب بلوط در نجف‌آباد به‌صورت قاچاق به فروش برسد و برخی از تولیدکنندگان زغال از این چوب برای تهیه زغال بهره می‌برند.

علاوه بر قاچاق چوب، این چاه‌ها به دلیل سوخت ناقصشان در تهیه زغال و اینکه نمی‌گذارند اکسیژن به‌طور کامل به چوب‌ها برسد با تولید گاز سمی منوکسید کربن، آلودگی بسیاری نیز ایجاد می‌کنند. این گاز به حدی خطرناک است که استنشاق مستقیم آن به مدت دو دقیقه حتی می‌تواند منجر به مرگ افراد شود و این دقیقاً همان گازی است که در گازگرفتگی خانه‌ها در فصل زمستان به‌واسطه گرفتگی دودکش‌های بخاری‌ها مرگ‌آفرین می‌شوند. البته لازم به ذکر است که گاز منوکسید کربن تنها یکی از خطرناک‌ترین این گازهاست و گازهای دیگری نیز هستند که در اثر ترکیبات آلی چوب در حین سوختن آزاد می‌شود.

انباشت چوب‌ها بر روی همدیگر قبل از سوختن باعث تخمیر آنها و درنتیجه تولید الکل شده که به‌شدت آلاینده است و حتی ترکیب آن با آلاینده‌های دیگر محیطی می‌تواند نه‌تنها برای انسان که برای حیوانات و گیاهان نیز بسیار مضر باشد.

این چاه‌های زغال به تعداد زیادی در سطح شهر نجف‌آباد پراکنده‌شده‌اند، ‌طوری‌که قابل فیلترینگ و کنترل شدن نیستند. این چاه‌ها باید تا جایی که ممکن است از مناطق مسکونی دور شوند تا آلودگی آنها به حداقل برسد.

به همین دلیل است که ما فعالان محیط‌زیست نجف‌آباد تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم چاه‌ها را شناسایی کرده و آنها را پرکنیم تا اگر شاغلان در این حرفه همچنان مایل به ادامه کارشان هستند در درجه نخست شیوه کار خود را تغییر دهند و در وهله دوم نیز با تجمیع شدن در نقطه‌ای دور از شهر، آلودگی را از شهر دور کنند که البته در این صورت کنترل این چاه‌ها و فیلترینگ آنها نیز بهتر انجام می‌شود.

درواقع آن چیزی که برای ما فعالان محیط‌زیست اهمیت دارد این است که هوا پاک بماند چراکه هوا متعلق به همه موجودات زنده است و یک گروه حق ندارند آن را آلوده کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار