بی توجهی به مصوبات طرح احیای زاینده رود

از بازگشایی آب در نیمه تعطیلات نوروزی گرفته تا توجه ویژه نمایندگان مجلس به موضوع خشکی این رود، نشان از آن دارد که سال 96 باید شاهد تحولات جدی در حوضه آبریز زاینده‌رود باشیم

بی توجهی به مصوبات طرح احیای زاینده رود

اصفهان‌امروز: زاینده‌رود، روزهای پر خبر و پرحاشیه‌ای را می‌گذراند. از بازگشایی آب در نیمه تعطیلات نوروزی گرفته تا توجه ویژه نمایندگان مجلس به موضوع خشکی این رود، نشان از آن دارد که سال 96 باید شاهد تحولات جدی در حوضه آبریز زاینده‌رود باشیم. پس‌ازآنکه در نیمه تعطیلات نوروزی خبر بازگشایی رودخانه زاینده‌رود اعلام شد، نمایندگان استان اصفهان در مجلس هم در سفری به استان چهارمحال و بختیاری، روند اجرای مصوبات طرح 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود را بررسی کردند. سفری که البته حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت و برخی گفته‌ها نشان می‌دهد که این موضوع، موجبات بازخوردهای فراوانی به دنبال داشته است. دراین‌ارتباط، حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که گام جدی برای اجرای بندهای مصوبه 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود برداشته نشده است. او به ایسنا گفت: در منطقه چهارمحال و بختیاری نزدیک به 30 طرح آبی بعد از مصوبه شورای عالی آب اجراشده که خلاف قانون بوده و درنتیجه حجم زیادی از آب زاینده‌رود برداشت‌شده است. عابدی در خصوص برداشت‌های غیرمجاز از حوضه آبریز زاینده‌رود نیز اظهار کرد: شورای عالی آب مصوبه‌ای دارد که در این مصوبه بر اساس مسائل و مشکلاتی که در اصفهان پیش‌آمده و برداشت‌هایی که قبلاً توسط اصفهانی‌ها و غیر اصفهانی‌ها صورت گرفته برآورد کردند و دیده‌اند که دیگر رودخانه زاینده‌رود ظرفیت بیشتری برای برداشت آب ندارد. در خرداد 93 شورای عالی آب اعلام کرد هیچ بارگذاری جدیدی در زاینده‌رود اتفاق نیفتد و کسانی هم که تا آن تاریخ رفتند کرده و طرح کشاورزی ایجاد کردند و لوله خریدند باید دولت خسارتشان را بدهد، ولی دیگر آبی نیست که به آن‌ها داده شود. وی افزود: به وزیر نیرو گفتیم که این مصوبه شورای عالی آب در منطقه اجرا نمی‌شود، اما ایشان با قاطعیت گفت که هیچ مشکلی نیست و اجرا می‌شود. بنده به‌اتفاق چند نماینده دیگر رفتیم تا ببینیم این مصوبه شورای عالی آب اجرا می‌شود یا خیر. متأسفانه در محلی که بازدید کردیم دیدیم که هیچ اراده‌ای برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز وجود ندارد.


برداشت‌های غیرمجاز همچنان ادامه دارد

آنگونه که این نماینده مجلس گفته است، برداشت‌های غیرمجاز از حوضه آبریز زاینده‌رود همچنان ادامه دارد: «هیچ‌کس بخشنامه‌ها و قوانین شورای عالی آب را اجرا نکرده است و به همان رویه سابق طرح‌ها را ادامه دادند و برداشت‌های غیرمجاز را ادامه می‌دهند و هم‌اکنون بنده دارم از این موضوع گزارش کاملی می‌نویسم که با امضای نمایندگان استان اصفهان به دیدار رئیس‌جمهور برویم.» عابدی در پاسخ به این سؤال که دقیقاً چه کسانی این برداشت‌های غیرمجاز را از حوضه آبریز زاینده‌رود انجام می‌دهند؟ گفت: در منطقه چهارمحال و بختیاری نزدیک به 30 طرح آبی بعدازآن مصوبه شورای عالی آب اجراشده که خلاف قانون بوده و درنتیجه حجم زیادی از آب زاینده‌رود برداشت‌شده است. این نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: برای بازدید به یکی از مناطق چهارمحال بختیاری که برداشت غیرمجاز انجام می‌شد رفتیم که در ابتدا مانع بازدید ما می‌شدند که درنهایت با کمک نیروی انتظامی موفق شدیم از محل بازدید کنیم و متأسفانه دیدیم که این‌ها خیال توقف برداشت منابع آب زاینده‌رود را ندارند. عابدی افزود: اگر این برداشت‌ها ادامه یابد آب ورودی سد خیلی کاهش پیدا می‌کند. البته جهاد کشاورزی هم در بالادست سد طرح‌هایی را بانام طرح‌های آبخیزداری زده است که همین طرح‌های آبخیزداری سبب شده ورودی سد کاهش پیدا کند. طرح‌های آبخیزداری جهاد کشاورزی نیز سبب شده که آب با سرعت کمی وارد سد شود و از طرفی هم وزارت نیرو در برآورد خود اشتباه کرده است.


رئیس‌جمهور جواب مردم اصفهان را بدهد

وی گفت: استان اصفهان با مشکل جدی کمبود آب مواجه است و هرروز مشکلش جدی‌تر می‌شود و متأسفانه برداشت آب از حوضه زاینده‌رود بسیار عادی شده است و گویا اصلاً نظارتی وجود ندارد. البته در قسمت‌هایی که مدیریتش با اصفهان است مصوبه بسیار خوب اجرا می‌شود و جدی برخورد می‌کنند، اما آن قسمت‌هایی که مدیریتش با چهارمحال و بختیاری است به‌هیچ‌وجه بخشنامه‌های دولت را اجرا نکرده‌اند. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام عاجل ما این است که از استاندار می‌خواهیم که جلسه «ستاد فوری» را برگزار کند که تمام مدیران استانی در این خصوص نظر دهند و دومین کاری که می‌کنیم این است که گزارش تهیه‌شده از تخلفات را به ریاست جمهوری، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی می‌فرستیم. عابدی تصریح کرد: با قوانینی که داریم باید تمام تصمیمات مدیران بر طبق شرع مقدس اسلام باشد. بر اساس فتوای علمای اسلام برداشت آب بدون اجازه پایین‌دستی‌ها مجوز شرعی ندارد. در قدیم آب همیشه برای پایین‌دستی‌ها بوده است و به همین دلیل عرف بوده که مردم پایین‌دست آب را خریدوفروش می‌کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: در طول یک سال اگر بتوانیم آب کشاورزان مناطق شرق را تأمین کنیم یک‌چهارم مقدار حق‌وحقوقی است که این‌ها قبلاً می‌بردند. هر کشاورز در شرق اصفهان تحت‌فشار است به همین دلیل افرادی که بالادست رودخانه هستند نباید برداشت غیرقانونی داشته باشند. نماینده مردم اصفهان گفت: آب رودخانه زاینده‌رود حق‌الناس است. آیت‌الله مظاهری فرمودند «حق‌آبه‌ها حق‌الناس است و برداشت از آن‌ها حرام شرعی است.» آب‌های آزاد انفال هستند نه آب‌هایی که حق آبه هستند. حفظ این‌گونه آب‌ها برای مدیران نظام واجب است و اگر امروز به اعمال برخی مدیران در این زمینه رسیدگی شود کارنامه خوبی نخواهند داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار