نصب یادبود نوابغ و مشاهیر معلول ایران در جاده سلامت ناژوان

مدیر طرح ساماندهی ناژوان اعلام کرد: جاده سلامت ۲ ناژوان با اعتبار حدود ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به طول ۱۷۰۰ متر در مسیر ساحلی شمال ناژوان احداث گردید که در آن از مصالح سنگی طبیعی و المانهای مخصوص معلولین استفاده شده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان اعلام کرد: جاده سلامت ۲ ناژوان با اعتبار حدود ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به طول ۱۷۰۰ متر در مسیر ساحلی شمال ناژوان احداث گردید که در آن از مصالح سنگی طبیعی و المانهای مخصوص معلولین استفاده شده است.

حسن شفیعی در گفتگو با ایمنا افزود: مسیرهای منتهی به این جاده جهت دسترسی معلولان مناسب سازی شده و در طول جاده نیز نیمکت، سرویس بهداشتی، آبخوری، نمازخانه، زمین ورزشی و دیگر امکانات ویژه این قشر پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو واحد پارکینگ اختصاصی نیز بدین منظور احداث شده است، گفت: در طول مسیر به منظور زیباسازی محیطی و با هدف ترویج تفکر «معلولیت محدودیت نیست»، المان های سنگی جهت معرفی چند تن از نوابغ و مشاهیر معلول ایران نصب شده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان تصریح کرد: امیرقلی امینی، مرادعلی شیرانی، داود گنجه ای، منصور برجیان بروجنی و جانباز شهید محمد تقی طاهر زاده نوابغ و مشاهیر معلول ایرانی هستند که یاد بود و مختصری از زندگی نامه ی آنها در جاده سلامت ناژوان نصب شده است.

وی یادآور شد: امیرقلی امینی، نویسنده، روزنامه نگار، سیاست مدار و پژوهشگر ایرانی است که در سال ۱۲۷۶ در اصفهان دیده به جهان گشود اما در نوجوانی از ناحیه هر دو پا دچار معلولیت شد، با این حال وی در حوزه روزنامه نگاری، فعالیت های سیاسی و امور خیریه ای بسیار فعال بود.

شفیعی اظهارکرد: تأسیس پرورشگاه کودکان اصفهان در سال ۱۳۱۳ از مهم ترین فعالیت های عام المنفعه امیرقلی امینی به شمار می رود؛ او در سال ۱۳۵۷ درگذشت.

وی در خصوص جانباز شهید محمدتقی طاهرزاده نیز تصریح کرد: محمدتقی طاهرزاده شهریور ۱۳۴۹ در شهر اصفهان چشم بر این دنیای خاکی گشود، در هفده سالگی یعنی اسفند ۱۳۶۶ عازم جبهه های نبرد حق علیه باطل گشت و در تیرماه ۱۳۶۷ در شلمچه دچار موج گرفتگی شد و حدود یک ماه بعد به عالم بی هوشی رفت؛ دوران بیهوشی این جانباز ۱۸ سال به طول انجامید و آنچه در این مدت بر شگفتی این واقعه می افزود، پرستاری عاشقانه پدر وی بود اما محمدتقی طاهرزاده در اردیبهشت ۱۳۸۴ به کاروان شهدای دفاع مقدس پیوست.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان مختصری از زندگینامه منصور برجیان بروجنی، گفت: منصور برجیان در سال ۱۳۲۵ در اصفهان متولد و در سال ۱۳۵۴ بر اثر سانحه رانندگی از نعمت هر دو پا محروم شد؛ در سال ۱۳۵۷ به همت جمعی دیگر از معلولان «جامعه معلولان ایران» را تأسیس کرد و در سال ۱۳۵۹ به سمت ریاست فدراسیون ورزش های معلولان ایران منصوب شد و ورزش معلولان و جانبازان را پایه گذاری کرد.


وی ادامه داد: منصور برجیان بروجنی ضمن ثبت اختراع ویلچر چند منظوره و بالابر ویژه معلولین و نیز فعالیت در انجمن های مرتبط، کتب متعددی پیرامون مسایل معلولان از جمله کتاب های: نوابغ و مشاهیر معلول جهان، مادران معلول و پرورش کودکان، استانداردهای مناسب سازی بناها و محیط های شهری را تألیف کرد.

شفیعی درباره شخصیت داود گنجه ای نیز اظهارکرد: داود گنجه ای در سال ۱۳۲۱ در شهر ری متولد شد، در نوجوانی بر اثر سانحه قطار به سختی آسیب دید که منجر به قطع یک پا از زیر زانو و پای دیگر از انگشتان شد؛ پس از این حادثه او با روحیه ای مصمم به فعالیت و تحصیل پرداخت و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و فراگیری دستگاهها و ردیف های موسیقی آوازی ایران روی آورده و از محضر استادانی چون دکتر نور علی برومند و استاد اصغر بهاری بهره ها گرفت.

وی یادآور شد: داود گنجه ای از سال ۱۳۵۷ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مناصب متعددی از جمله عضو شورای موسیقی صدا و سیما و عضو گروه سرود آهنگ های انقلابی به خدمت پرداخت و نقش موثری در شناساندن موسیقی سنتی و اصیل ایرانی به مردمان خارج از مرزهای ایران عزیز داشته است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان خاطرنشان کرد: نام مراد علی شیرانی نیز با کُشتی اصفهان عجین شده است، کشتی گیری از یک خانواده ورزشی که نزدیک به چند دهه تنها مدال آور جهانی استان محسوب می شد.

وی تاکید کرد: مراد علی شیرانی با شرکت در مسابقات انتخابی ۱۹۷۲ تهران به تیم ملی راه یافت و در مسابقات ۱۹۷۷ سوئد به مدال برنز رسید، او در حالی که برای دومین مدال جهانی خود در مسابقات ۱۹۷۸ مکزیکوسیتی آماده می شد، تصمیم به حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل گرفت و در عملیات آزادسازی خرمشهر مدال خوش رنگ جانبازی را به گردن آویخت.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار