موفقیت های بزرگ روحانی در دوره اول ریاست جمهوری

در حالی که مدت زمان اندکی به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است رقابت ها بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است. در این بین مخالفان روحانی به تخریب شدید دولت وی پرداخته و زمینه را برای ریزش آرای او فراهم می کنند.

موفقیت های بزرگ روحانی در دوره اول ریاست جمهوری

اصفهان امروز: در حالی که مدت زمان اندکی به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است رقابت ها بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است. در این بین مخالفان روحانی به تخریب شدید دولت وی پرداخته و زمینه را برای ریزش آرای او فراهم می کنند. آنها با زیر سوال بردن دستاوردهای رئیس جمهور در طی 4 سال گذشته و همچنین نادیده گرفتن بسیاری از موفقیت های دولت او تلاش دارند تا دولت او را ناکارآمد جلوه داده و به رای دهندکان چنین القا کنند که روحانی هیچکدام از وعده های انتخاباتی خود را عملی نکرده است. اما اگر منصفانه به مساله نگاه کنیم باید بگوئیم که در طی دوره اول ریاست جمهوری، روحانی بسیار موفق ظاهر شد و به بسیاری از وعده های خود به مردمی که به او اعتماد کردند عمل نمود و با پیشه کردن اعتدال و عقلانیت فضای سیاسی کشور را از خیالپردازی های دوره قبل خارج کرد.


بازکردن باب روابط کشور با سایر کشورهای جهان

دولت او توانست با حل پرونده هسته ای ایران نه تنها باب روابط ایران با کشورهای دیگر که در طی 8 سال قبل به شدت آسیب دیده بود را بازکند بلکه موفق شد احترام و منزلتی که کشورمان در محیط بین المللی از دست داده بود را دوباره ره کشور بازگرداند. به گونه ای که امروز جهان به این نتیجه رسیده که حضور ایران برای حل منازعات بین‌المللی ضروری است و بدون حضور ایران تفاهمی صورت نمی‌گیرد .


برداشتن سایه تحریم ها از سر ایران

همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرایی شدن برجام برداشته شد. این اتفاق در حالی رخ داد که قطعنامه‌ها وتحریم‌هایی که به گفته رئیس دولت پیشین کاغذپاره‌ای بیش نبود، اقتصاد را زمینگیر کرده و تورم، بیکاری و رکود را به ارمغان آورده بود.


تورم مهار شد

موفقیت دیگر دولت، کاهش بسیار چشمگیر نرخ تورم است . در طول 8 سال دولت‌های نهم و دهم نرخ تورم در کشور چند برابر شده بود به شکلی که نرخ تورم که در سال 84، 14درصد  بود در پایان سال 91 به حدود 31 درصد رسید که در 30 سال گذشته بی‌سابقه و حتی در سال‌های جنگ هم تجربه نشده بود. اما در سال 95 نرخ تورم به 6.8 درصد رسید و ایران به جرگه کشورهای با نرخ تورم تک رقمی پیوست.


افزایش رشد اقتصادی

برآوردهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور در سال 90 در حدود 3 درصد بوده که در مقایسه با سال89 معادل 8/2 درصد کاهش یافته است. پس از این نرخ رشد اقتصادی در سال 91 به منفی 8/6 درصد و در سال 92 نیز به منفی 9/1 درصد رسید. با وجود این اقتصاد ایران پس از دو سال رشد منفی در سال‌های 91 و 92 توانست در سال 93 رشد اقتصادی مثبت را تجربه کند. روحانی در ابتدای سال95 وعده رشد 5 درصدی را داده بود اما امروز شاهد رشد 7.4 درصدی هستیم که به گفته خود او در منطقه نظیر ندارد.


کاهش بیکاری

سال گذشته در اقتصاد ایران 700 هزار شغل ایجاد شده است . طبق آمارهای رسمی مرکز آمار ایران در ابتدای شروع کار دولت محمود احمدی نژاد در سال 84 جمعیت شاغل کشور20 میلیون و 618 هزار و 579 نفر بوده که در پایان سال 91 این عدد به 21 میلیون و 160 هزار و 887 نفر رسیده است و این آمار نشان می دهد در طول این حدود 8 سال تنها 542 هزار و 308 نفر به جمعیت شاغلان کشور افزوده شده است.


اجرای طرح تحول سلامت

اقدام دیگر که متاسفانه کمتر به آن توجه شده آرامش دان به فضای اجتماعی در طبقات محروم جامعه است که عمدتا از طریق طرح تحول سلامت اجرایی شده و با توجه به اینکه تا سال 92، حدود 40 درصد قدرت خرید جامعه از بین رفته، طرح تحول بخش مهمی از التهابات و نابسامانی های اجتماعی را تنزل داده که این امر نیز دستاورد بزرگی برای دولت محسوب می شود. روحانی توانست از طریق بیمه رایگان سلامت حدود ۱۱ میلیون نفر را بیمه درمانی کند. که بیش از 80 درصد آنها افراد نیازمند حاشیه شهرها هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار