تعطیلی 130 واحد عکاسی در اصفهان در پنج سال گذشته

رییس اتحادیه عکاسان، فیلم‌برداران و لابراتوارداران اصفهان گفت: بر اساس آمار در پنج سال گذشته، 130 واحد صنفی عکسی در اصفهان تعطیل شدند.

رییس اتحادیه عکاسان، فیلم‌برداران و لابراتوارداران اصفهان گفت: بر اساس آمار در پنج سال گذشته، 130 واحد صنفی عکسی در اصفهان تعطیل شدند.

اکبر امامی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه عکاسی بخشی از تاریخ زندگی مردم و خانواده‌ها است، اظهار کرد: به خاطر حساسیت شغلی مشکلات بسیاری داریم، حتی عده ای به صورت زیرزمینی در واحدهای مسکونی در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: از مردم درخواست می کنیم که وقتی به یک واحد صنفی عکاسی مراجعه می‌کنند، حتما پروانه اشتغال آن واحد صنفی را مشاهده کنند و از مجاز بودن آن مطمئن شوند.

رییس اتحادیه عکاسان، فیلم‌برداران و لابراتوارداران اصفهان گفت: گاهی مراجعه‌کنندگان به واحدهای عکاسی، خواسته‌های غیرمعمول دارند این خواسته‌ها باعث شده تا فعالیت عکاسان سخت‌تر دنبال شود. همکاران در واحدهای عکاسی ممکن است بتوانند این خواسته‌ها را انجام دهند، اما قوانین در نظام صنفی این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد و به همین دلیل عکاسان دارای مجوز این خواسته‌ها را قبول نمی‌کنند. به همین دلیل گاهی مردم به سراغ واحدهای غیرمجاز می‌روند تا خواسته هایشان برآورده شود.

امامی خاطرنشان کرد: حدود 620 واحد صنفی دارای پروانه در اصفهان مشغول به فعالیت هستند و حدود 90 پروانه صنفی نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه برای کار هنری نمی توان قیمت گذاشت، گفت: اگر برای کار عکاسی قیمت ثابت تعیین شود، این هنر درجا خواهد زد. عکس های سایز بزرگ به صورت توافقی قیمت گذاری می شوند، اما حرف ما به همکاران این است که کار خوب انجام دهید و پول خوب بگیرید و اگر کارتان بد از آب درآمد، پولی دریافت نکنید. برای عکس های پرسنلی و کوچک مانند عکس های 3*4 و 6*4 قیمت ثابتی تعیین شده است.

رییس اتحادیه عکاسان اصفهان با اشاره به عکس هایی که در ادارات پست و دفاتر پیشخوان برای عکس پرسنلی گرفته می شود، گفت: پیرامون این قضیه جلساتی در سراسر کشور با حضور اتحادیه ها برگزار شده است، اما اقدامی صورت نگرفت. تعدادی از بازنشستگان سازمان ثبت احوال این کار را شروع و برای خودشان قانون درست کردند.

امامی با بیان اینکه چرا ادارات پست و پیشخوان ثبت احوال در کار عکاسی دخالت می کنند، ادامه داد: در اصفهان شخصا برای این موضوع به استاندار وقت مراجعه کردم و استاندار برای رسیدگی به این موضوع به کمیسیون نظارت دستور داد و مقررشد در ادارت و دفاتر پیشخوان عکس پرسنلی گرفته نشود، اما تاکنون این امر که اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه عکاسی یک کار تخصصی و تجربی است، اضافه کرد: طبق قانون هر کسی که مدرک فنی و حرفه ای داشته باشد می تواند مجوز دریافت کند، اما این کار به تجربه فراوان نیاز دارد و عکاسی صرفا دوربین دست گرفتن و عکس گرفتن نیست. این موضوع باعث شده بسیاری از افرادی که بیکار هستند و شغلی ندارند بدون هیچ گونه تجربه ای وارد حرفه عکاسی می شوند و به این حرفه هجوم آورده‌‌اند.

امامی خاطرنشان کرد: باغ تالارها به مشتریان برای برگزاری مراسم یک پکیج کامل ارایه می دهند که عکاسی و فیلمبرداری جزو آن است و برای این کار هزینه گزافی از عکاسان و فیلمبرداران دریافت می کنند، صاحبان باغ تالارها با عکاسان شرط می کنند که ما مشتری جذب می کنیم و در قبال آن عکاسان باید درصد زیادی از حق الزحمه خود را به آنها پرداخت کنند. گاهی اوقات نیز پیش آمده که در قراردادهای باغ تالارها با مشتریان ذکر می شود که فیلم و عکس رایگان انجام می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار