برگزاری مسابقه بین المللی برای تعیین کاربری کارخانه ریسباف

مديركل راه و شهرسازي استان اصفهان: تمام مراحل تملک كارخانه ریسباف توسط وزارت راه و شهرسازي انجام شده است در نظر داریم يك مسابقه بين‌المللي براي كاربري مناسب اين فضاي شهري برگزار كنيم.

برگزاری مسابقه بین المللی برای تعیین کاربری کارخانه ریسباف

مديركل راه و شهرسازي استان اصفهان با بیان اینکه تمام مراحل تملک كارخانه ریسباف توسط وزارت راه و شهرسازي انجام شده است، گفت: در نظر داریم يك شوراي راهبري براي طرح، تعريف كنيم و مسابقه بين‌المللي براي كاربري مناسب اين فضاي شهري كه در مركز شهر اصفهان قرار گرفته برگزار كنيم.
به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان اصفهان، حجت‌اله غلامي اظهار کرد: تكميل واحدهاي مسكن‌مهر و بهره‌برداري از بخش عمده‌اي از آنها، انتشار عمومي مصوبه‌هاي كميسيون ماده ۵، ابلاغ طرح بازنگري تفصيلي اصفهان و تهيه طرح جامع ۹۵ شهر استان و ابلاغ ۹۰ طرح جامع براي اجرا بخشي از مهمترين فعاليت‌هاي این اداره در سال گذشته بوده است.
وی افزود: كل واحدهاي مسكن‌مهر استان ۲۱۰ هزار واحد مسكوني است كه ۱۶۰ هزار واحد آن شهري و ۵۰ هزار واحد آن روستايي است كه در مجموع ۷۲هزار و ۳۳۲واحد مسكن‌مهر يعني ۵۴هزار و ۳۳۳ واحد شهري و ۱۸ هزار واحد روستايي در سال ۳ ساله دولت يازدهم به بهره‌برداري رسيدند.
مديركل راه و شهرسازي استان اصفهان واحدهاي باقي‌مانده مسكن مهر استان را حدود ۵هزار و ۵۵۰ واحد به اضافه ۱۰ هزار واحد مسكن مهر بدون متقاضي اعلام كرد و افزود: جمع‌بندي واحدهاي باقي مانده و واحدهاي بدون متقاضي جزو برنامه‌هاي سال ۹۶ ما در حوزه مسكن مهر است.
غلامی گفت: خوشبختانه توانستيم در سال ۹۵، ۴۵ سايت مسكن مهر را با پرداخت هزينه‌هاي خدمات روبنايي تحويل شهرداري‌هاي مربوطه بدهيم. اين يكي از كارهايي بود كه در سال ۹۵ اتقاق افتاد و هزينه عمليات باقي‌مانده يكايك سايت‌ها برآورد شده و بخشي از نيازمندي‌هاي اين مجموعه‌ها كه بايد توسط شهرداري‌ها تكميل شود به صورت يارانه نقدي و بخشي نيز به صورت معوض ملكي به شهرداري‌ها تحويل شده و يا در حال تحويل است.
وی اضافه کرد: وضعيت مسكن مهر در شهرهاي جديد، شهرهاي مجلسي و بهارستان بسيار خوب و مطلوب است. خدمات روبنايي عمدتا انجام شده و ساخت مدارس و فضاهاي بهداشتي، درماني، مساجد و كلانتري‌ها ادامه دارد كه تعدادي از آنها به بهره‌برداري رسيده و تعدادي نيز در دست ساخت است.
مديركل راه و شهرسازي استان اصفهان افزود: در شهر جديد فولاد شهر كه بيشترين حجم واحد مسكن مهر را با ۳۳ هزار واحد داشتيم در ۳ ماهه نخست سال جاري برنامه‌ريزي كرده‌ايم تا به سرانجام برسد.

تهيه طرح جامع ۹۵ شهر و ابلاغ ۹۰ طرح براي اجرا

غلامی گفت: در بخش شهرسازي ۱۰۷ شهر در استان اصفهان داريم كه از اين تعداد، طرح جامع ۹۵ شهر تهيه و طرح جامع ۹۰ شهر ابلاغ شد و بقيه شهرهايي كه ابلاغ نشده يا در دستور كار شوراي‌عالي شهرسازي و معماري است و يا در شوراي برنامه‌ريزي استان در حال تصويب است. همچنين در بخشي از شهرهاي مهم استان نيز مباحث طرح‌هاي تفصيلي آنها را پيگير هستيم.
وی ادامه داد: از جمله موارد مهمي كه در زمينه شهرسازي در استان انجام شده است، ابلاغ طرح‌هاي بازنگري تفصيلي كلانشهر اصفهان است كه در ۱۵ منطقه شهري همه مراحل قانوني طي شده است و در حال حاضر، طرح تفصيلي بازنگري شهر اصفهان ابلاغ شده و كليه مناطق شهري كلانشهر اصفهان داراي طرح بازنگري تفصيلي هستند. همين كار را براي شهرهاي بزرگ استان همچون شاهين شهر، كاشان، خميني‌شهر و نجف‌آباد در دستور كار داريم كه اين شهرها نيز در نيمه اول امسال ابلاغ مي‌شود. همچنين ادامه بحث ما براي سال ۹۶ اين است كه بتوانيم همه شهرهاي استان را داراي طرح تفصيلي كنيم.
مديركل راه و شهرسازي اصفهان در مورد انتشار مصوبات كميسيون ماده ۵ استان نيز گفت: بعد از آنكه شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران مصوب كرد تا تمام مصوبه‌هاي كميسيون ماده ۵ انتشار داده شود اكنون خوشبختانه هماهنگي شده و تمام مصوبه‌هاي كميسيون ماده ۵ هم اطلاع‌رساني مي‌شود و هم در سايت اداره كل راه و شهرسازي استان، بلافاصله بعد از اتمام جلسه با فاصله زماني يك روز، روي سايت قرار مي‌گيرد و عموما شهروندان مي‌توانند جزئيات كميسيون‌هاي ماده ۵ استان را ببينند.
غلامي در خصوص موضوع ساخت و سازهاي غيرمجاز در استان اصفهان گفت: منكر پديده تخلفات ساختماني در سطح استان نيستيم. تخلفات ساخت و ساز پديده‌اي است كه بخشي از آن به دليل ضعف قانون و عدم ابلاغ طرح‌هاي جامع و تفصيلي اتفاق مي‌افتد و بخشي از تخلفات نيز به دليل عدم نظارت‌هاي مستمر و همچنين عدم داشتن ابزار كافي در دست دستگاه‌هاي نظارتي است و بخشي نيز به اصلاح قانون مرتبط است كه حتما بايد قوانين اصلاح شود تا تخلفات را به سمت و سويي ببريم كه در راستاي طرح‌هاي ما باشد.
وي درآمد حاصل از كميسيون‌هاي ماده ۱۰۰ (كميسيون مربوط به تخلفات شهرها) و كميسيون ماده ۹۹ (كميسيون مربوط به حريم شهرها) را كه به حساب شهرداري‌ها واريز مي‌شود، از دلايل عمده تمايل هدايت يافته و هدايت شده به تخلفات اعلام كرد و گفت: متاسفانه به دليل آنكه ماده ۱۰۰ و ماده ۹۹ كد درآمدي براي شهرداري‌ها و دهيار‌ها شده است عملا به نوعي برخي از افراد به سمت تخلفات سوق داده مي‌شوند.
مديركل راه و شهرسازي اصفهان تصريح كرد: جرايم ماده ۱۰۰ و ماده ۹۹، عملا بابي براي تشويق به تخلف است. بدين معنا كه آنهايي كه نمي‌توانند از مجاري قانوني براي ساخت و سازهاي شهري مجوزهاي لازم را دريافت كنند متوسل به تخلف مي‌شوند و وقتي مي‌بينند تخلف در كميسيون‌هاي ماده ۹۹ و ۱۰۰ تبديل به جريمه مي‌شود و مي‌توانند مشكلاتشان را از اين طريق حل كنند به آن روش نادرست متوسل مي‌شوند. شاهد هستيم كه اين كميسيون‌ها كه عامل بازدارنده در برابر ساخت و ساز خلاف هستند در حال حاضر، عاملي براي كسب درآمدهاي ناصحيح شده‌اند. اگر اين درآمدها در ساختاري به جز شهرداري‌ها و دهياري‌ها متمركز شود، فكر مي‌كنم، بخشي از تخلفاتي كه سازمان يافته حركت مي‌كند و به جلو مي‌رود متوقف خواهد شد.

كاهش تخلفات شهري اصفهان در ۳ سال گذشته

غلامي گفت: از طرفي ابلاغ طرح‌هاي جامع و تفصيلي بسيار در جلوگيري از تخلفات موثر است. بعضا تاريخ طرح‌ها گذشته و در بسياري از نقاطي كه تبديل به شهر شده‌اند طرح هادي همچنان وجود دارد و اينها عمدتا مسايلي هستند كه مي‌توانند تخلفات را زياد كند. از طرفي هم كنترل بر تخلفات داريم يعني ماده ۳۳ و ۳۵ اما عملا هيچ ابزار بازدارنده‌اي در اختيار دستگاه‌هاي نظارتي براي توقف بر تخلفات نيست كه اصلاح قانون مي‌تواند ابزار موثري باشد. معتقدم ظرف سه سال گذشته، تخلفات شهري در استان اصفهان نسبت به سال‌هاي قبل كاهش قابل توجهي داشته است.
وی افزود: در استان اصفهان گام‌هاي موثري در راستاي بازآفريني‌شهري و انديشه ايران‌شهري انجام گرفته است كه سبب ارتقاي كيفي زندگي شهري در بافت‌هاي ناكارآمد، بافت‌هاي حاشيه‌اي، بافت‌هاي مركزي و بافت‌هاي تاريخي و سكونتگاه‌هاي غيررسمي شده است. تلاش كرديم تعامل تنگاتنگي را با شهرداري‌ها برقرار كنيم. اعتباراتي را از شركت عمران و بهسازي شهري ايران براي اينگونه پروژه‌ها گرفتيم و پروژه‌هايي را در سطح استان تعريف كرديم و پروژه مشتركي را با شهرداري‌ها در راستاي بارافريني شهري انجام مي‌دهيم.
مديركل راه و شهرسازي اصفهان تصریح کرد: در شهر اصفهان پروژه بزرگ همت‌آباد و پروژه بزرگ اطراف حرم زينبيه از پروژه‌هاي مشاركتي است كه اخيرا با دستور وزير راه و شهرسازي انجام شد. همچنين، يكي از سازه‌هاي كلانشهري كه در حال ايجاد آن هستيم موضوع كارخانه ريسباف با بيش از ۷۰ هزار مترمربع است. تمام مراحل تملک اين كارخانه توسط وزارت راه و شهرسازي تامين شده است. در حال حاضر خريداري شده و دارد به اين سمت مي‌رود كه يك شوراي راهبري براي طرح، تعريف كنيم و مسابقه بين‌المللي براي كاربري مناسب اين فضاي شهري كه در مركز شهر اصفهان قرار گرفته برگزار كنيم.
غلامي تصريح كرد: اگر وارد اين پروژه نمي‌شديم چه بسا مانند ساير پروژه‌ها كه در سطح شهر اصفهان تبديل به فضاي مسكوني با تراكم بالا شد اين فضا نيز دچار چنين سرنوشتي مي‌شد. خوشبختانه اين كارخانه با حمايت وزير راه و شهرسازي به سمت و سويي رفت كه كل ۷۰ هزار مترمربع فضاي كارخانه تاريخي ريسباف در محور چهارباغ بالاي اصفهان تملك شد و الان نيز مقدمات برگزار مسابقه در مقياس بين‌المللي را داريم كه به عنوان يك حركت بسيار بزرگ در راستاي بازآفريني شهري است.
وي خاطر نشان کرد: در حقيقت ورود ما به كارخانه ريسباف و حضور وزارتخانه در كارخانه بدين معناست كه كارخانه ريسباف را به عنوان يك پروژه شهري نمي‌بينم بلكه يك تغيير رويكرد را داريم معرفي مي‌كنيم. با اين مضمون كه بايد به سمت و سوي ايجاد فضاها و توسعه مسئولانه شهر برويم به جاي آنكه به توسعه سوداگرانه شهرها روي آوريم موضوعي كه وزير راه و شهرسازي بارها بر آن تاكيد داشته است.
مديركل راه و شهرسازي اصفهان ادامه داد: اين حركت مقدمه‌اي براي همه كلانشهرها و همه شهرهاست تا در تمامي فضاهاي بزرگ شهري به ارتقاي كيفي زندگي بپردازند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار