قیمت نان‌های آزادپز هیچ تغییری نمی‌کند

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار است از ابتدای آذر امسال نان‌های سنتی ۱۵ درصد بیشتر از نرخ کنونی عرضه شود.

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار است از ابتدای آذر امسال نان‌های سنتی ۱۵ درصد بیشتر از نرخ کنونی عرضه شود.
به گزارش تسنیم، بعد از گذشت چندین ماه از گله و شکایت نانوایان از ارزانی قیمت نان و عدم‌ تغییر قیمت توسط ستاد تنظیم بازار، بالاخره این ستاد با افزایش قیمت 15درصدی این محصول موافقت کرد، هرچند که نانوایان درخواست افزایش 30 درصدی را داشتند.

آخرین بار در آذر سال 1393 با مصوبه دولت، قیمت نان در کشور 30 درصد گران شد اما از آن پس، افزایش قیمتی در قوت مردم رخ نداد که موجب اعتراض نانوایان شد، زیرا معتقدند با افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه، مالیات، دستمزد و غیره قیمت‌های فعلی نان مقرون به صرفه نیست و آنان مجبور به کاهش وزن چانه‌ها هستند.

براساس مصوبه سال 93، قیمت نان لواش 220 تومان، بربری ساده 650 تومان، سنگک 800 تومان، تافتون سنتی 400 تومان و تافتون گردون 210 تومان تعیین شده بود.

براساس تصویب ستاد تنظیم بازار افزایش 15 درصدی قیمت نان در تهران با نظر رئیس اتاق اصناف اعمال می‌شود و برای شهرستان‌ها و استان‌های دیگر، براساس روال چند سال اخیر، متناسب با شرایط اجتماعی و الگوی مصرف نان، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نسبت به تعدیل و افزایش قیمت انواع نان سنتی تصمیم می‌گیرند.

اعلام افزایش 15 درصدی نرخ نان مصادف با روز ملی نان

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان پیرامون اینکه همزمان با روز ملی نان قیمت نان به صورت رسمی افزایش داشته است، گفت: براساس مصوبه سه‌شنبه هفته گذشته کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور، کارگروه‌های استانی تنظیم بازار و شوراهای آرد و نان مجاز خواهند بود تا از ابتدای آذر امسال 15 درصد قیمت نان را افزایش دهند.

محمدرضا خواجه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با بیان اینکه آخرین تغییرات نرخ نان در آذر سال 1393 اعمال شده بود، اظهار داشت: پیشنهاد اتحادیه‌های کشوری برای قیمت نان بالای 30 درصد بود، اما کارگروه ستاد تنظیم بازار با نرخ 15 درصد موافقت کردند.

وی با بیان اینکه طی 4 سال گذشته قیمت نان هیچ‌گونه تغییر قیمتی نداشته است، افزود: با افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه، مالیات و دستمزدها قیمت‌های فعلی نان مقرون به صرفه نیست، البته تصویب افزایش 15 درصدی نرخ نان هم عدد رضایت‌بخشی برای نانوایان محسوب نمی‌شود، اما بخشی از زخم‌های نانوایان را به شرطی که قیمت آرد گران نشود را التیام می‌دهد.

افزایش 30 درصدی قیمت آرد

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان بیان کرد: براساس گفته‌ها مقرر شده که قیمت آرد از کیلویی 600 به 900 تومان افزایش داشته باشد و تعیین 15 درصدی افزایش نرخ نان متأثر از سیر صعودی 30 درصدی آرد است تا نانوایان بیش از این متضرر نشوند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت نان‌های آزادپز هیچ تغییری نمی‌کند، گفت: قیمت فعلی نان‌های سنتی که در خبازی‌های دولتی پخته و عرضه می‌شوند از افزایش 15 درصدی برخوردار خواهد شد.

خواجه اظهار داشت: بنابراین براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار؛ چانه‌های 200 گرمی نان تافتون که در گذشته 220 تومان بود، با افزایش 15 درصدی به حدود 250 تومان و قیمت نان تافتون با نرخ آزادپز نیز 400 تومان ثابت باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به معایب گندم و آرد، بیان کرد: خواب ناکافی در سیلو، سِن زدگی بیش از 10درصد، زنگ زدگی، قارچ زدگی، نم زدگی، گلوتن پایین کمتر از 10، ایندکس کمتر از 40 و پروتئین پایین کمتر از 11 از جمله این معایب است.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه راه‌های غنی سازی گندم، خواب سه ماهه، خاک حاصلخیز، بذر سالم و پر بازده، کشاورز راضی و کود آلی است، گفت: نان خوب نانی است که ارزش غذایی داشته باشد یعنی از آرد کامل با سبوس دار تهیه شود، زمان استراحت خمیر آن حدود دو ساعت و زمان پخت آن حدود دو دقیقه است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا کیفیت نان‌ها پایین است، افزود: طی 4 سال قیمت نان هیچ‌گونه تغییری نکرده و این امر بی‌تأثیر بر عملکرد نانوایان نیست و البته پخت نان مرغوب نیازمند قدح بیشتر و تجهیزات بهتر است که درآمد نانوایان پاسخگو نیست. از سوی دیگر نیاز به آرد خوب دارد که کیفیت آردهای ما مطلوب نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار