ایجاد ثبات در بازار تلفن همراه به زمان نیاز دارد

لفن همراه، کالایی پرطرفدار که همواره مورد توجه بوده و وضعیت بازار آن نیز مورد پیگیری بسیاری است.اما این روزها اخبار مختلفی از بازار تلفن همراه به گوش می‌رسد، اجرای طرح رجیستری، افزایش قیمت دلار، و مواردی ازاین‌دست موجب شده تا شاهد ایجاد شرایطی در بازار باشیم که نیاز به بررسی دارد.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : تلفن همراه، کالایی پرطرفدار که همواره مورد توجه بوده و وضعیت بازار آن نیز مورد پیگیری بسیاری است.

اما این روزها اخبار مختلفی از بازار تلفن همراه به گوش می‌رسد، اجرای طرح رجیستری، افزایش قیمت دلار، و مواردی ازاین‌دست موجب شده تا شاهد ایجاد شرایطی در بازار باشیم که نیاز به بررسی دارد.

در همین ارتباط به گفت‌وگو با حسن میرشمشیری رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان پرداختیم تا از آخرین وضعیت بازار این محصول پرطرفدار برایمان بگوید.

وی در ابتدا با اشاره به تأثیرات طرح رجیستری بر بازار تلفن همراه اظهار کرد: هم‌زمان شدن طرح رجیستری با چند اتفاق دیگر موجب ایجاد نوساناتی در بازار تلفن همراه شد.

*با اجرای رجیستری موافق هستیم

وی ادامه داد: یکی از این اتفاقات، این بود که واردکنندگان تلفن همراه می‌توانستند برای واردات این کالا، ارز مبادله‌ای دریافت کنند که این امکان برداشته شد و با توجه به اختلاف قیمت ارز مبادله‌ای با ارز آزاد، تأثیراتی بر بازار ایجاد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان تأکید کرد: هم‌زمان با این تغییرات و افزایش قیمت دلار در چند ماه گذشته، برخی شرکت‌های سازنده گوشی تلفن همراه نیز به میزان چند درصد قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند.

وی تأکید کرد: باید هزینه‌هایی همچون حمل‌ونقل، مالیات، گمرک و ... را هم در نظر گرفت؛ مواردی که می‌توانند بر بازار تأثیرگذار باشند و موجب نوسان در قیمت‌ها شوند.

میرشمشیری درباره اجرای طرح رجیستری نیز گفت: با اجرای این طرح به‌طور کامل موافق هستیم زیرا اجرای رجیستری موجب ارائه خدمات مطلوب‌تر و پوشش مناسب گارانتی هم خواهد شد، شرکت سازنده گوشی نیز پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهد و این هم به نفع فروشنده و هم به سود خریدار است.

وی عنوان کرد: اگر در مقطعی شاهد ایجاد حباب کاذب در بازار بوده‌ایم، این موضوع هیچ ارتباطی با اتحادیه ندارد بلکه علت بروز چنین اتفاقاتی به واردکنندگان برمی‌گردد، متأسفانه شاهد این هستیم که واردات تلفن همراه به‌صورت انحصاری انجام می‌پذیرد درحالی‌که اگر واردات آزاد شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان در ادامه خواستار بازنگری در قانون ارزش‌افزوده شد و گفت: برای کالایی چون تلفن همراه که ما تنها فروشنده آن هستیم و هیچ‌گونه فرآوری روی آن انجام نمی‌شود، دریافت مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند موجب برو مسائلی شود لذا با حذف این موضوع می‌توان از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری کرد و به بهبود وضعیت بازار تلفن همراه کمک زیادی داشت.

*بازار تلفن همراه رونق مورد انتظار را ندارد

اما گشتی نیز در بازار زدیم و با یکی از فروشندگان هم‌صحبت شدیم، وی در ارتباط با وضعیت بازار تلفن همراه گفت: وضعیت بازار چندان مناسب نیست و رونق مورد انتظار را ندارد، نوسان در قیمت و صحبت‌های مطرح شده از سوی برخی افراد، باعث شده تا مردم برای خرید تردید داشته باشند.

وی افزود: بسیاری از مشتریان ما برای خرید گوشی‌های ارزان قیمت و یا با قیمت متوسط اقدام می‌کنند، گوشی‌های در رنج قیمت کمتر از 800 هزار تومان این روزها مشتریان بیشتری دارند و افرادی که قصد خرید گوشی‌های گران قیمت دارند با اجرای رجیستری، خرید خود را کمی به عقب انداخته‌اند.

محمد یکی از مشتریان بازار نیز در ارتباط با وضعیت بازار موبایل گفت: برخی برندها مثل آیفون و یا سامسونگ با نوسان قیمت بیشتری روبرو هستند، زمانی هم که از فروشندگان دلیل این نوسانات را می‌پرسیم عمدتاً رجیستری و قیمت ارز را مهمترین دلایل بیان می‌کنند.

وی گفت: بسیاری از افرادی که قصد خرید گوشی داشتند، مردد هستند و سعی می‌کنند خرید خود را به تأخیر بیندازند تا وضعیت بازار به خوبی مشخص شود و سپس اقدام به خرید کنند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد بازار موبایل دست‌خوش نوساناتی شده که چند دلیل عمده یعنی تغییرات نرخ ارز و اجرای طرح رجیستری دارد، درهرحال امید است شاهد ایجاد آرامش و ثبات کامل در این بازار باشیم تا هم فروشندگان و هم خریداران با آرامش خاطر اقدام به خرید و فروش گوشی ‌تلفن همراه کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار