حاج صفی و دیگر دوستان تازه‌وارد

احسان حاج صفی بازیکنی است که بیشتر از سایر هافبک‌های دفاعی ایران در این پست به میدان رفته است. این بازیکن نمایش‌های قابل قبولی نیز در مرکز زمین تیم ملی در کنار عزت‌اللهی داشت و در دیدارهای حساس تیم ملی توانست نمره قبولی بگیرد تا احتمالاً زوج عزت‌اللهی و حاج صفی بیشترین شانس را برای حضور در جام جهانی داشته باشد

امیر حسین احتشامی- اصفهان امروز : احسان حاج صفی بازیکنی است که بیشتر از سایر هافبک‌های دفاعی ایران در این پست به میدان رفته است. این بازیکن نمایش‌های قابل قبولی نیز در مرکز زمین تیم ملی در کنار عزت‌اللهی داشت و در دیدارهای حساس تیم ملی توانست نمره قبولی بگیرد تا احتمالاً زوج عزت‌اللهی و حاج صفی بیشترین شانس را برای حضور در جام جهانی داشته باشد اما حاج صفی به‌خوبی می‌داند که نمی‌تواند از همین حالا برای بازی در دومین جام جهانی متوالی مطمئن باشد. البته غیبت عزت الهی در نخستین دیدار تیم ملی در جام جهانی شانس حاج صفی را برای بازی در این پست بیشتر می‌کند. اما سرمربی تیم ملی همچنان زوج‌های مختلف در پست هافبک دفاعی را امتحان می‌کند تا درنهایت برای جام جهانی دو نفر را در ترکیب ثابت تیم ملی بازی بدهد. کی روش بازی برابر ونزوئلا را با علی کریمی و سعید عزت‌اللهی در پست هافبک دفاعی شروع کرد اما در نیمه دوم ترجیح داد تغییراتی در این پست داشته باشد. در دقیقه 45 بازی سرمربی پرتغالی تیم ملی اکبر ایمانی را جایگزین سعید عزت‌اللهی کرد که به دلیل محرومیت بازی نخست ایران در جام جهانی را ازدست‌داده است. کی روش در حال حاضر بازیکنان باکیفیت زیادی در پست هافبک دفاعی دارد که تازه بازیکنانی مثل امید نورافکن و کمال کامیابی نیا هنوز به چرخه بازیکنان او در این پست اضافه نشده‌اند و او قصد دارد با بازی دادن به بازیکنان مختلف زوج نهایی خود را برای جام جهانی انتخاب کند.

حاج صفی در چپ مورد اعتماد نیست

احسان حاج صفی در بسیاری از بازی‌های تیم ملی در پست هافبک دفاعی به میدان رفته است و در بازی با ونزوئلا به خاطر مصدومیت میلاد محمدی ناچار شد در پست دفاع چپ به میدان برود. بازیکن باتجربه تیم ملی که نمایش‌های قابل قبولی در پست هافبک مرکزی داشت با غیبت محمدی و نیمکت نشینی آقایی به دفاع چپ منتقل شد. احسان باوجود تجربه بالا اما در این پست روز درخشانی را سپری نکرد و بازیکنان تیم ملی ونزوئلا به‌ویژه در 30 دقیقه پایانی که قوای بدنی وحید امیری تحلیل رفته بود، توانستند از فضای به وجود آمده در سمت چپ دفاع استفاده کنند و حاج صفی را بارها دور بزنند. به نظر می‌رسد با بازگشت محمدی، حاج صفی بازهم به مرکز زمین بازخواهد گشت. حاج صفی در بازی با روسیه نیز همین وظیفه را بر عهده داشت و پست جدید برای او خوش‌یمن نبود، زیرا تک‌گل روس‌ها با پاس بلند بازیکنان روسیه پشت سر این بازیکن به دست آمد تا رد پای این تغییر پست در تنها گل خورده تیم ملی نمایان باشد. احسان البته در این دیدار ازجمله بازیکنان خوب تیم ملی بود؛ اما روز خوب او در کازان با اشتباه در تنها گل روس‌ها به پایان رسید.

دگردیسی اساسی کی روش

کی روش بعد از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2014 برزیل تغییراتی را در تیم ملی اعمال کرد. تغییراتی که باعث شد بازیکنان تکنیکی و فانتزی بازی مثل مجتبی جباری ناخودآگاه از چرخه اردوهای تیم ملی کنار گذاشته شوند. حالا انگار این پروسه با شدت و شکل متفاوت‌تری برای جام جهانی 2018 هم در راه است. هافبک‌هایی مثل مسلمان و سروش رفیعی و حتی شجاعیان به تیم ملی دعوت نمی‌شوند. این در حالی است که در خط حمله و بخش مهاجمان پر است بازیکنان وینگر و کناری و البته چند مهاجم نوک و این می‌تواند به معنای اجرای یک روش تاکتیکی جدید از سوی کی روش باشیم. او می‌داند که تیم ملی در بازی اول جام جهانی سعید عزت‌اللهی را در اختیار ندارد و شاید این تلنگری برای ایجاد تغییرات بنیادین در تاکتیک تیم ملی باشد.

نقش ویژه هافبک‌های دفاعی تیم ملی

تیم ملی فوتبال ایران ‌که برای برپایی اردو به اروپا رفته بود، پس از بازی تدارکاتی با پاناما در اتریش، توانست در بازی تدارکاتی دوم در هلند هم مقابل ونزوئلا به پیروزی یک‌بر صفر برسد تا رکورد رویایی کارلوس کی‌روش در سال 2017 تیم ملی دست‌نیافتنی‌تر شود. تیم ملی فوتبال ایران با هدایت مرد پرتغالی توانسته‌ در‌ 11‌ بازی که در سال جاری میلادی انجام داده، هفت پیروزی، سه تساوی و تنها یک شکست کسب کرده است. این آمار خیره کننده که با کمترین گل خورده همراه بوده بیش از آنکه گواه توان هجومی تیم ملی باشد نشان‌دهنده استحکام خط دفاعی تیم ملی است. تیمی که تا پیش از برگزاری دو بازی آخر در مقدماتی جام جهانی برابر کره جنوبی گلی دریافت نکرده بود و تنها سوری‌ها توانستند این طلسم را بشکنند. در چهار بازی دوستانه که تیم ملی تاکنون برگزار کرده است حریفان تنها دو بار موفق به گلزنی شده‌اند. در این میان جدا از نقش پررنگ زنجیره دفاعی تیم ملی باید به جنگندگی هافبک‌های میانی هم اشاره کرد. هافبک‌هایی که وظیفه خراب کردن حملات تیم‌های مقابل را بر عهده داشتند و اجازه بازی‌سازی را به آنها نمی‌دادند. برهمین اساس پیش‌بینی اینکه کی روش روی کارایی هافبک‌های دفاعی تیم ملی در جام جهانی حساب ویژه‌ای بازکرده است امر چندان پنهانی نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار