نیازمند بازآفرینی اجتماعی نهادهای مدیریت بحران هستیم

نماینده مردم اصفهان گفت: اگر اعتماد عمومی کاهش یابد و ارتباط دو سویه بین سازمانهای دولتی و نهادهای مردمی برقرار نشود به جای کمک‌های جمعی و غیر مستقیم شاهد کمک‌های فردی مستقیم و بلا واسطه خواهیم بود.

نماینده مردم اصفهان گفت: اگر اعتماد عمومی کاهش یابد و ارتباط دو سویه بین سازمانهای دولتی و نهادهای مردمی برقرار نشود به جای کمک‌های جمعی و غیر مستقیم شاهد کمک‌های فردی مستقیم و بلا واسطه خواهیم بود.
ناهید تاج الدین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بی نظمی در مدیریت بحران‌هایی چون زلزله گفت: اینکه در جاده‌های منتهی به کرمانشاه شاهد ترافیک خودروهای شخصی هستیم در عین آنکه نشانه زنده بودن جامعه ایرانی، نوع دوستی کم نظیر مردم‌ و اهمیت خیر اجتماعی است نشانه نوعی بی نظمی اجتماعی در مدیریت بحران نیز است. عضو هیئت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: با وجود خدمات شایسته سازمان‌ها و نیروهای فعال در مدیریت بحران اثربخشی و کارایی نهادهای مدیریت بحران به واسطه حجم بالای کار آنها و فشاری که بر رویشان است برای بخشی از مردم محل تردید است و این ناشی از ضعف این نهادها در ارتباط گیری با مردم، جلب اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی توسط آنهاست.
وی ادامه داد: مثلا اورژانس اجتماعی بعد از 19 سال هنوز برای مردم ناشناخته است یا هلال احمر علی رغم‌ همه خدمات و تلاش‌های مجدانه نیروهای خدوم آن، هنوز آنطور که باید نتوانسته با نهادهای مدنی و مردم ارتباط لازم را بگیرد.
تاج الدین تصریح کرد: در اغلب کشورهای دنیا نهادهای مدنی نقش واسط را میان دولت و مردم ایفا می‌کنند ، این نهادها تصدی گری اجتماعی دولت را به حداقل می‌رسانند و در بسیاری از موارد نقش کارگزار اجتماعی را بازی می‌کنند . این نماینده مجلس گفت: سازمان‌های مردم نهاد در دنیا رابطه اجتماعی میان دولت و ملت را تنظیم و حتی سرمایه اجتماعی را در جامعه مدیریت می‌کنند و این وقتی اهمیت پیدا می کند که بدانیم مهمترین ابزار مدیریت بحران، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است.
وی افزود: اگر اعتماد عمومی کاهش یابد و ارتباط دو سویه بین سازمانهای دولتی و نهادهای مردمی برقرار نشود به جای کمک‌های جمعی و غیر مستقیم شاهد کمک‌های فردی مستقیم و بلا واسطه خواهیم بود و این برای مدیریت بحران یک آسیب است.
تاج الدین اظهار کرد: این آسیب ناشی از به بازی نگرفتن نهادهای مدنی است و باعث بی نظمی اجتماعی در مدیریت بحران خواهد شد، بی نظمی که متاسفانه در هر بحران تکرار می‌شود. نماینده مردم اصفهان گفت: نیازمند بازآفرینی اجتماعی نهادهای مدیریت بحران هستیم و اگر این امر اتفاق نیافتد بی ‌نظمی اجتماعی در مدیریت بحران از این بیشتر می‌شود . وی گفت: متاسفانه با توجه به حجم بالای معلولیت‌ها، کودکان بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار در جریان زلزله کرمانشاه نیازمند توجه فوری وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی و حمایت ویژه و پایدار از این آسیب دیدگان هستیم و وزارت کار و نهادهای ذی‌ربط باید از هم اکنون ساماندهی وضعیت اشتغال و حمایت‌های اجتماعی پس از بحران را در دستور کار قرار دهند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار