مشکل توسعه فرودگاه اصفهان همچنان پابرجاست

اصفهان به‌عنوان یک استان مهم می‌تواند نقش یک هاب هوایی و بارانداز را در منطقه ایفا کند، ایرلاین‌ها و کشورهای زیادی خواستار ارائه خدمات از طریق فرودگاه اصفهان هستند و لازمه این کار، توسعه فرودگاه است

احمدرضا منزه| به گفته کارشناسان، فرودگاه‌ها از باارزش‌ترین زیرساخت‌های جوامع پیشرفته محسوب شده و به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های مختلف، در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند. در واقع اهمیت فرودگاه‌ها در دنیای امروز به حدی است که دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل هوایی، فرودگاه‌ها را لکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف می‌کنند و وجود آن را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می‌دانند. ازاین‌رو توسعه فرودگاه‌ها به جهت افزایش ظرفیت و پررونق شدن آنها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. درست است که امروز دیگر لزوم توسعه فرودگا‌ه‌ها و تأثیر آن بر روی وضعیت حمل‌ونقل هوایی کشور بر هیچ‌یک از مدیران و مسئولان بخش حمل‌ونقل هوایی کشور پوشیده نیست اما تجربه استانی مانند اصفهان در خصوص توسعه فرودگاهی نشان داده که اراده تنها برای اجرای این امر کافی نیست و اجرای توسعه با مشکلات و موانع مختلفی روبه‌روست که نیاز است برطرف شوند. مدت‌ها است موضوع توسعه فرودگاه بین‌المللی اصفهان در دستور کار مسئولان است اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که اجرا و تکمیل این طرح مهم کشوری را با مسائل مختلفی روبرو ساخته است. با توجه به اهمیت این موضوع به گفت‌وگو با حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی پرداختیم.

مشکل تملک اراضی مانع توسعه فرودگاه اصفهان
حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با طرح توسعه فرودگاه اصفهان اظهار کرد: طرح توسعه فرودگاه اصفهان مدت‌ها است به تصویب رسیده و مصوبه سفرهای استانی دولت یازدهم را هم دارد، حتی با سرمایه‌گذاران برای این طرح توافقات حاصل شده و یک شرکت فرانسوی برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده است. وی ادامه داد: مشکلی که در این بخش وجود دارد، موضوع زمین‌های موردنیاز برای توسعه باندها است که در اختیار پایگاه هشتم قرار دارد، در زمان تغییر مکان فرودگاه اصفهان در زمان جنگ تحمیلی این مباحث مالکیت باید دنبال می‌شد و لذا اکنون نیز برای توسعه باندهای فرودگاه نیاز به همکاری بخش نظامی است. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در زمینه توسعه ترمینال‌ها مشکل چندانی وجود ندارد و می‌توان این موضوع را دنبال کرد، اما در زمینه توسعه باندهای فرودگاه باید مشکل تملک اراضی برطرف شود، در همین ارتباط جلسات فراوانی با حضور مسئولان، نهادها و ارگان‌های مرتبط با این مبحث برگزار و موضوع پیگیری شد. وی تصریح کرد: برای برطرف شدن مشکل تملک زمین‌های فرودگاه اصفهان نیاز به گردش کار و گذراندن مراحل در ستاد کل نیروهای مسلح است، البته باید کارهای مقدماتی و امکانات برای توسعه فرودگاه فراهم شود تا پس از برطرف شدن مشکلات تملک اراضی دیگر شاهد اتلاف وقت نباشیم و روند توسعه هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

توسعه اقتصادی، نیازمند فرودگاه خوب
فولادگر با مهم دانستن طرح توسعه فرودگاه برای استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان به‌عنوان یک استان مهم می‌تواند نقش یک هاب هوایی و بارانداز را در منطقه ایفا کند، خوشبختانه ایرلاین‌ها و کشورهای زیادی خواستار ارائه خدمات از طریق فرودگاه اصفهان هستند و لازمه این کار، توسعه فرودگاه است. وی گفت: امروز شاهد پروازهایی از فرودگاه اصفهان به کشورهایی چون عراق، عربستان، ترکیه، اتریش و چند کشور دیگر هستیم درحالی‌که این فرودگاه می‌تواند تعداد بسیار زیادی پرواز به کشورهای مختلف و به‌خصوص کشورهای جنوب و شرق آسیا و اروپا داشته باشد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرودگاه اصفهان به‌عنوان فرودگاه معین و جانشین تهران نیز فعالیت می‌کند، گفت: این در صورتی است که در مواقع لزوم این فرودگاه نمی‌تواند میزبان هواپیماهای زیادی باشد اما طرح توسعه فرودگاه می‌تواند این مشکل را برطرف کند. وی اضافه کرد: از طرفی با توجه به ظرفیت‌های استان و شهرت اصفهان در موضوع گردشگری، توسعه فرودگاه به افزایش جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک بسیار زیادی خواهد داشت، توسعه فرودگاه همچنین می‌تواند موجب ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شده و زمینه اشتغال جوانان را مهیا کند. فولادگر توسعه فرودگاه اصفهان را مقدمه‌ای برای حضور پررنگ‌تر سرمایه‌گذاران در استان اصفهان برشمرد و تصریح کرد: زمانی که تعداد زیادی پرواز به استان انجام شود و فعالیت‌های اقتصادی قوت بیشتری بگیرد به‌طورقطع سرمایه‌گذاران نیز رغبت بیشتری برای حضور در استان خواهند داشت. وی عنوان کرد: از طرفی توسعه صادرات و مبادلات اقتصادی با خارج استان نیازمند توسعه فرودگاه است، امروز صادرکنندگان مختلفی در استان وجود دارند که به دلیل محدودیت‌های فرودگاهی نمی‌توانند آن‌طور که باید در بخش صادرات محصولاتشان فعالیت کنند، گلخانه‌دارانی در استان داریم که به دلیل نبود امکانات، توانایی صادرات محصولات خود را ندارند، صادرکنندگانی در اصفهان وجود دارند که مبادلات گسترده‌ای با کشورهای مختلف دارند اما برای توسعه صادرات با مشکل مواجه هستند لذا از این حیث نیز توسعه فرودگاه اصفهان ضروری است. رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمینه گیت‌ها، ترمینال‌ها و باندها نیاز به توسعه به‌صورت جدی احساس می‌شود لذا امیدواریم با مساعدت تمامی دست‌اندرکاران مربوطه شاهد رفع مشکلات در این بخش باشیم.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار