عدم ابلاغ افزایش 15 درصدی نرخ نان به اصفهان

همزمان با روز ملی نان خبر اعلام تصویب رسمی افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان سنتی توسط دولت از ابتدای آذر ماه مردم را غافلگیر کرد.

همزمان با روز ملی نان خبر اعلام تصویب رسمی افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان سنتی توسط دولت از ابتدای آذر ماه مردم را غافلگیر کرد.
به گزارش تسنیم ، براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد از ابتدای آذر امسال نان‌های سنتی 15 درصد بیشتر از نرخ کنونی عرضه شود.
بعد از گذشت چندین ماه از گله و شکایت نانوایان از ارزانی قیمت نان و عدم‌ تغییر قیمت توسط ستاد تنظیم بازار، بالاخره این ستاد با افزایش قیمت 15 درصدی این محصول موافقت کرد، هرچند که نانوایان درخواست افزایش 30 درصدی را داشتند.
آخرین بار در آذر سال 1393 با مصوبه دولت، قیمت نان در کشور 30 درصد گران شد اما از آن پس، افزایش قیمتی در قوت مردم رخ نداد که موجب اعتراض نانوایان شد، زیرا آن ها معتقدند با افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه، مالیات، دستمزد و غیره قیمت‌های فعلی نان مقرون به صرفه نیست و آنان مجبور به کاهش وزن چانه‌ها هستند.

براساس مصوبه سال 93، قیمت نان لواش 220 تومان، بربری ساده 650تومان، سنگک 800 تومان، تافتون سنتی 400 تومان و تافتون گردون 210 تومان تعیین شده بود.

براساس تصویب ستاد تنظیم بازار افزایش 15 درصدی قیمت نان در تهران با نظر رئیس اتاق اصناف اعمال می‌شود و برای شهرستان‌ها و استان‌های دیگر، براساس روال چند سال اخیر، متناسب با شرایط اجتماعی و الگوی مصرف نان، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نسبت به تعدیل و افزایش قیمت انواع نان سنتی تصمیم می‌گیرند.

اعلام افزایش نرخ نان در کشور مصادف با روز ملی نان

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان پیرامون اینکه همزمان با روز ملی نان قیمت نان به صورت رسمی افزایش داشته است، گفت: براساس مصوبه هفته گذشته کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور، کارگروه‌های استانی تنظیم بازار و شوراهای آرد و نان مجاز خواهند بود تا از ابتدای آذر امسال 15 درصد قیمت نان را افزایش دهند.

محمدرضا خواجه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با بیان اینکه آخرین تغییرات نرخ نان در آذر سال 1393 اعمال شده بود، اظهار داشت: پیشنهاد اتحادیه‌های کشوری برای قیمت نان بالای 30 درصد بود اما کارگروه ستاد تنظیم بازار با نرخ 15 درصد موافقت کرد.

وی با بیان اینکه در 4 سال گذشته قیمت نان هیچ‌گونه تغییری نداشته است، افزود: با افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه، مالیات و دستمزدها قیمت‌های فعلی نان مقرون به صرفه نیست، البته تصویب افزایش 15 درصدی نرخ نان نیزعدد رضایت‌بخشی برای نانوایان محسوب نمی‌شود، اما بخشی از زخم‌های نانوایان را به شرطی که قیمت آرد گران نشود را التیام می‌دهد.

افزایش 30 درصدی قیمت آرد

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان بیان کرد: براین اساس، مقرر شده که قیمت آرد از کیلویی 600 به 900 تومان افزایش یابد و تعیین 15 درصدی افزایش نرخ نان متأثر از سیرصعودی 30 درصدی آرد است تا نانوایان بیش از این متضرر نشوند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت نان‌های آزادپز هیچ تغییری نمی‌کند، گفت: قیمت فعلی نان‌های سنتی که در نانوایی های دولتی عرضه می‌شود ، افزایش 15 درصدی می باید.

خواجه اظهار داشت: بنابراین براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار؛ چانه‌های 200 گرمی نان تافتون که در گذشته 220 تومان بود، با افزایش 15 درصدی به حدود 250 تومان و قیمت نان تافتون با نرخ آزادپز نیز 400 تومان ثابت باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به معایب گندم و آرد، بیان کرد: خواب ناکافی در سیلو، سِن زدگی بیش از 10درصد، زنگ زدگی، قارچ زدگی، نم زدگی، گلوتن پایین کمتر از 10، ایندکس کمتر از 40 و پروتئین پایین کمتر از 11 از جمله این معایب است.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه راه‌های غنی سازی گندم، خواب سه ماهه، خاک حاصلخیز، بذر سالم و پر بازده و کود آلی است، گفت: نان خوب، نانی است که ارزش غذایی داشته باشد یعنی از آرد کامل و همراه با سبوس تهیه شود، زمان استراحت خمیر آن حدود دو ساعت و زمان پخت آن حدود دو دقیقه است.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با دلیل پائین بودن کیفیت نان‌ها افزود: در 4 سال قیمت نان هیچ‌گونه تغییری نکرده و این امر بی‌تأثیر بر عملکرد نانوایان نیست و البته پخت نان مرغوب نیازمند تجهیزات بهتر است که درآمد نانوایان پاسخگوی آن نیست. از سوی دیگر نیاز به آرد خوب دارد که کیفیت آردهای ما مطلوب نیست.

عدم ابلاغ افزایش 15 درصدی نرخ نان به اصفهان

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پیرامون اینکه متناسب با شرایط اجتماعی و الگوی مصرف نان، استانداری‌ها سبت به تعدیل و افزایش قیمت انواع نان سنتی تصمیم می‌گیرند، گفت: تا این لحظه هیچ‌گونه دستور و ابلاغیه‌ای از استانداری اصفهان برای افزایش 15 درصدی نرخ نان ارسال نشده است.

اسرافیل احمدیه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با تاکید بر اینکه افزایش 15 درصدی نرخ نان تا این لحظه برای ما رسمیت ندارد، اظهار داشت: تصمیم نهایی و قطعی افزایش و تغییر قیمت نان در استان اصفهان توسط استانداری باید ابلاغ شود، اما تاکنون نه نامه‌ای از استانداری برای ما ابلاغ شده و نه جلسه‌ای در این رابطه برگزار شده است.

وی افزود: تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی برای افزایش 15 درصدی نرخ نان در استان اصفهان اجرایی نشده و در حال حاضر منتظر برگزاری جلسه کارگروه شورای آرد، گندم و نان به ریاست استاندار اصفهان هستیم و به محض برپایی این نشست دستورالعمل نهایی برای تغییر قیمت نان‌های سنتی ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: تا این لحظه ابلاغیه افزایش 15 درصدی نرخ نان توسط ستاد تنظیم بازار کشور برای ما ابلاغ نشده است.

وی افزود: چنانچه تا امروز، اول آذر ماه که در رسانه‌ها اعلام شده نرخ نان توسط ستاد تنظیم بازار کشور 15 درصد افزایش خواهد داشت، این ابلاغیه برای ما نیز ارسال شود، پس از برگزاری جلسه و تعیین تکلیف نرخ‌ها در استانداری اصفهان، دستورات و اطلاع‌رسانی دقیق برای مردم و اتحادیه نانوایان و نانوایی‌‌های استان اصفهان ابلاغ خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار