تصویرسازی رسانه‌های غربی از ایران اشتباه است

امتیاز طبیعت ایران را داشتن منظره‌های متنوع بیابان، کوه، آبشار، جنگل و رودخانه می‌دانم. به علت علاقه به فرهنگ ایرانی به اصفهان آمده‌ام، سفر به ایران به‌تازگی در بین روس‌ها رواج یافته، هرچند تعداد گردشگران روسی کم است.

آنا پرسنیکوا (گردشگر روسی)/اصفهان امروز: امتیاز طبیعت ایران را داشتن منظره‌های متنوع بیابان، کوه، آبشار، جنگل و رودخانه می‌دانم. به علت علاقه به فرهنگ ایرانی به اصفهان آمده‌ام، سفر به ایران به‌تازگی در بین روس‌ها رواج یافته، هرچند تعداد گردشگران روسی کم است. این اتفاق، ناشی از کمرنگ بودن ایران به‌عنوان یک هدف گردشگری در شرکت‌های جهانگردی روسیه است. مطرح نبودن ایران در گردشگری روسیه هم به این دلیل است که روس‌ها به‌اشتباه فکر می‌کنند کشورهای اسلامی ازجمله ایران، جایگاه تروریست‌ها هستند. من با دیدن ایران، به نتیجه‌ای مخالف این تفکر رسیدم، اینکه ایران، کشوری امن است، برخلاف بعضی کشورهای اطرافش مثل عراق یا پاکستان.

علت تمایل تازه روس‌ها به سفر به ایران هم تأثیر رسانه‌ها بر آنهاست، رسانه‌هایی که پیش‌ازاین، روس‌ها را از سفر به ایران می‌ترساندند، اکنون رویکرد خود را تغییر داده‌اند. همین باعث شد من به هنگام سفر به اصفهان، از خطرناک بودن آن نگران نباشم.

من به دلیل علاقه به سفر، درباره کشورهای مختلف جهان اطلاعات کسب می‌کنم، پیش از سفر به اصفهان هم از امنیت آن مطمئن بودم، باوجود آن‌که بسیاری از دوستانم درباره خطر ایران به من هشدار می‌دادند، انگیزه‌ام برای این کار را متوجه نمی‌شدند و سعی می‌کردند منصرفم کنند. این ترس، ناشی از تصویر نادرستی است که رسانه‌ها از ایران ارائه می‌دهند. با ‌اینکه می‌دانستم ایرانی‌ها خیلی مهربان هستند، اما میزان محبت اصفهانی‌ها مرا شگفت‌زده کرد. چیز دیگری هم مرا غافلگیر کرد. فکر نمی‌کردم زن‌های ایرانی اینقدر آزادی داشته باشند و این‌همه از خانه بیرون بروند. نوع پوشش زنان ایرانی هم برایم عجیب بود.

فرهنگ ایرانی را دوست دارم، سفر به این کشور را به دوستانم پیشنهاد خواهم کرد و خودم هم باز به ایران سفر خواهم کرد. من بیش از همه، مردم ایران و احساسات جاری در این کشور را دوست داشتم و تاکنون مردم به این مهربانی در هیچ کشوری ندیده‌ام. البته چیزهایی هم در ایران، آزارم داد، اینکه نتوانستم هتل ارزان‌قیمت پیدا کنم و اگر هم موفق به این کار شدم، به کیفیت چندان بالایی دست نیافتم. من تاکنون به موسیقی ایرانی گوش نداده‌ام و تنها گذرا آن را از رادیو یا در رستوران‌ها شنیده‌ام، کاش فضایی برای نواختن موسیقی ایرانی برای توریست‌ها وجود داشت.

این یادداشت شفاهی است
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار