کودکان کار در چشم های معصوم مهتاب

نمایش «چشم های معصوم مهتاب» به نویسندگی وکارگردانی سعید اله یاری، تا ۳۰ آبان ماه در مجتمع فرهنگی هنری کوثر به روی صحنه می رود. این نمایش به دنبال تغییر دیدگاه مردم جامعه نسبت به کودکان کار و افزایش روحیه و فرهنگ حمایت از کودکان کار و آسیب دیده اجتماعی است.

نمایش «چشم های معصوم مهتاب» به نویسندگی وکارگردانی سعید اله یاری، تا ۳۰ آبان ماه در مجتمع فرهنگی هنری کوثر به روی صحنه می رود. این نمایش به دنبال تغییر دیدگاه مردم جامعه نسبت به کودکان کار و افزایش روحیه و فرهنگ حمایت از کودکان کار و آسیب دیده اجتماعی است. سازندگان اثر امیدوارند نه تنها در شهرگنبدهای فیروزه ای که در هیچ کجای دنیا دیگر کودکی برای سیر کردن شکم و تامین احتیاجاتش در خیابان کار نکند. نمایش سعی می کند مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و دیدگاه جامعه را نسبت به کودکان کار و آسیب دیده اجتماعی لطیف تر و مهربان تر سازد و لایه های پنهانی از زندگی، مشکلات و دغدغه های این قشراز جامعه را به تصویر بکشد.

«چشمهای معصوم مهتاب» روایتی از داستان زندگی چهار فرزند یک خانواده است که پدر و مادر خود را از دست داده اند. مهتاب، ماهان و مهسا برای تأمین مخارج خود بعد از مدرسه در خیابان کار می کنند و محسن برادر بزرگتر آن ها نیز در یک تعمیرگاه مشغول به کار است. مهتاب که کوچکترین عضو این خانواده است، دچار یک بیماری می شود و دکتر تشخیص می دهد که اگر او را عمل نکنند ممکن است تا یک ماه و نیم دیگر بینایی چشم هایش را از دست بدهد. پانزده میلیون تومان هزینه عمل مهتاب است و آن ها به هیچ عنوان از پس تأمین این مقدار پول بر نمی آیند و بقیه ماجرا. در این نمایش سه بازیگر کودک و نوجوان با نام های نگار علامه در نقش مهتاب، مبینا کاظمی در نقش مهسا، محمدحسن نصیری در نقش ماهان، اکبر خلقی در نقش دکتر جراح و سعید اله یاری در نقش محسن ایفای نقش می کنند.

اله یاری، نویسنده و کارگردان درباره نقطه آغاز آن گفت:« ماقصد داشتیم برای جشنواره رضوی کودک نوجوان نمایشی تولید کنیم. از آنجاکه جشنواره با نام امام رضا مزین شده پس می بایست تولیدات در حوزه معارف و داستان های رضوی صورت می گرفت . ایده اولیه این نمایش پشت یک چراغ قرمز و در مواجهه با یکی از کودکان کار به ذهنم رسید و با تلفیق آن با یک داستان واقعی که به امام رضا مربوط بود شروع به نوشتن متن کردم. پرداختن همزمان به موضوع کودکان کار و الطاف امام هشتم و همچنین داشتن دو قهرمان در این قصه را می توان از ویژگی های این نمایش نام برد.».

این هنرمند درباره کودکان کار و کار برای آنها نیز گفت:« ما همیشه کودکان کار را در حال کار دیده ایم و شاید فرصت نکرده ایم یا علاقه ای نداشتیم که نگاهی عمیق تر و نزدیک تر به زندگی آنها داشته باشیم.. خیلی ازآنها همراه با بچه های دیگر هم به مدرسه می روند.هم دغدغه های معمول انسانهای عادی جامعه را دارند اما همیشه یک بعد از زندگی آنها جلوی چشم ماست و من سعی کردم با این متن وارد چهارچوب درونی زندگی کودکان کار بشوم تا از مشکلات، آسیب ها و نگرانی ها و حتی خوشی ها و شاید شیرینی های اندک زندگی آنها آگاه شوم و آن را به مخاطب خود نیز نشان دهم»

کارگردان «چشم های معصوم مهتاب» در پاسخ به این پرسش که این کار بنا به پیشنهاد و طراحی خودتان در این سالن اجرا شد؟ برای اجرا در شهرها و فضاهای دیگر برنامه ای دارید؟ گفت: «اینکار به پیشنهاد بنده و به دلیل موفقیت نمایش قبلی گروه در این سالن و استقبال غافلگیر کننده مخاطبان از آن دراین مکان به روی صحنه رفت.» وی همچنین اضافه کرد:«این نمایش ابتدا برای جشنواره تئاتر کودک نوجوان رضوی بندرعباس ارسال شد و قصد داریم در ادامه و با همکاری مراکز مربوط این نمایش را در سالنهای دیگر شهر نیز به روی صحنه ببریم. در این نمایش نگاه امام رضا و لطف او به بچه ها و کمک غیرمستقیم به تامین مخارج عمل چشمهای مهتاب موضوعی ست که کار را با معارف وکرامات امام رضا عجین می کند.»

اله یاری، نویسنده «چشم های معصوم مهتاب» در پاسخ به این پرسش که زیباترین دیالوگ این متن کدام است؟ گفت:«جایی از نمایش که مهتاب بااینکه از درد چشمهایش عذاب می کشد، برای دلگرمی و آرام کردن خواهر و برادرهایش می گوید : اصلا بهتر، فکر کنین من اگه کور بشم، مردم بیشتر دلشون می سوزه و بیشتر ازم جنس می خرن. درآمدم خیلی بهتر می شه مگه نه؟ بابا من که هرچی می بینم تکراریه..مدرسه، خیابون ،خونه ، مدرسه ،خیابون ،خونه.. باندیدن اینا که چیزی برام عوض نمی شه، همش هموناست.».

موضوع نمایش، بازی روان بازیگران کودک و نوجوان و موسیقی خوبی جواد رضایی از نقاط قوت کار به حساب می آید. محمد امیری رامشه، فریباسادات حسینی، حدیث نصیری، سمانه حمامی، مریم نقشینه، میترا مسائلی، مینامحترم، سعیده مختاری، اسما امینی، علی صادقی و مجتبی صادقی از عوامل دیگر این نمایش هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار