حرکت جهادی لنجان به سمت بومی‌گرایی و بومی گزینی در صنایع

درست است که مشکل بیکاری ریشه در سال‌های طولانی دارد و مسئله چند سال اخیر نیست و حل مشکل بیکاری از دغدغه‌های مسئولان در همه دولت‌ها بوده است.

حامد سلیمیان-اصفهان امروز: درست است که مشکل بیکاری ریشه در سال‌های طولانی دارد و مسئله چند سال اخیر نیست و حل مشکل بیکاری از دغدغه‌های مسئولان در همه دولت‌ها بوده است. ازآنجایی‌که اشتغال جوانان، ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به‌عنوان پدیده‌ مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره دغدغه‌ اساسی دولت‌ها و برنامه‌ریزان را به خود اختصاص داده ازاین‌رو موضوع اشتغال و بهره‌وری کامل و مناسب از نیروی انسانی باید به‌عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه‌ی کشور در نظر گرفته شود. شهرستان لنجان یکی از شهرستان‌های مطرح کشور به دلیل دارا بودن مزیت‌هایی همچون صنایع مادر، شرکت‌های اقماری و خدمات و همچنین کشاورزی است که این مهم باعث شده است شهرستان لنجان به شهرستانی مهاجرپذیر مبدل شود و به همین علت نیز از جمعت شناوری برخوردار است. باید توجه داشت این مسائل دست در دست یکدیگر داده تا شهرستان لنجان از لحاظ نرخ بیکاری جزو شهرستان‌هایی باشد که در استان اصفهان نرخ بالایی را به خود اختصاص دهد. با توجه به اینکه معضل بیکاری شهرستان لنجان را تحت تأثیر خود قرار داده بود اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان اقدامات کوتاه‌مدت و بلند در دستور کار قرارداد. با توجه به اینکه شهرستان لنجان نیز با نرخ بیکاری بالادست به گریبان بوده با مهدی کریمی رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواهند.

نرخ بالای بیکاری یکی از چالش‌های پیش روی توسعه شهرستان لنجان مطرح است سیاست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان در این حوزه چیست؟

شهرستان لنجان یکی از شهرستان‌های مطرح کشور به دلیل دارا بودن مزیت‌هایی همچون صنایع مادر، شرکت‌های اقماری و خدمات و همچنین کشاورزی است که این مهم باعث شده است شهرستان لنجان به شهرستانی مهاجرپذیر مبدل شود و به همین علت نیز از جمعت شناوری برخوردار است. باید توجه داشت این مسائل دست در دست یکدیگر داده تا شهرستان لنجان از لحاظ نرخ بیکاری جزو شهرستان‌هایی باشد که در استان اصفهان نرخ بالایی را به خود اختصاص دهد. با توجه به اینکه معضل بیکاری شهرستان لنجان را تحت تأثیر خود قرار داده بود اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان اقدامات کوتاه‌مدت و بلند در دستور کار قرارداد و این اداره به‌عنوان دبیر کارگروه اشتغال شهرستان در اهداف کوتاه‌مدت خود بر آن شد بیشترین ظرفیت اشتغال و بازار کار این شهرستان را در اختیار متقاضیان کار قرار دهد. بر همین اساس با برگزاری جلسات متعدد با صاحبان صنایع و مشاغل و همچنین کاریابی‌های فعال در شهرستان این اتفاق به‌خوبی محقق شد و امروز تمامی واحدهای صنعتی و خدمات رسان به‌خوبی می‌دانند باید نیروی کار خود را از نیروهای جویای کار در شهرستان و با هماهنگی با این اداره تأمین کنند. البته در راستای تحقق این مهم تلاش فراوانی انجام گرفت و از تمام ابزارها، امکانات و توانمندهای مسئولان استفاده شد و نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان کمک‌های فراوانی را در این راستا انجام دادند تا این ظرفیت در اختیار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان قرار گیرد. نباید فراموش کرد امروزه به دلیل نرخ بالای بیکاری در همه شهرستان‌ها هر شهرستان بر اساس منطق و انصاف سعی دارد در صنایع موجود در آن شهرستان فرصت‌های شغلی که به وجود می‌آید از نیروهای بومی خود استفاده کنند و مجموعه صنایع دفاع در شهرستان لنجان در این حوزه همکاری شایسته‌ای را با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان داشته که این مهم قابل‌تقدیر است.

با توجه به لزوم بازنگری در به‌کارگیری نیروهای بومی و غیربومی در منطقه آیا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان در این حوزه ورود پیداکرده است؟

نرخ بیکاری استان اصفهان از سال گذشته 6/14 درصد بوده و این در حالی است که نرخ متوسط کشور 4/12 بوده است، این یعنی بیکاری در استان 2/2 درصد بیشتر از کشور است و این در حالی است که شهرستان لنجان با توجه به اینکه شهرستان صنعتی محسوب می‌شود سرریز جمعیت استان به این شهرستان است، بالاترین آمار بیکاری را به خود اختصاص داده است. آماری که درباره وضعیت اشتغال کشور اعلام‌شده است، استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری رتبه چهارم را داشته و شهرستان لنجان در استان اصفهان با بیش از ۱۸ درصد در رتبه نخست قرار دارد. با تلاش‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه نماینده مردم شهرستان لنجان مجلس در قانون ۵ ساله ششم، ماده ۴۷ را در نظر گرفت که کلیه دستگاه‌های اجرایی ازجمله وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی و بنگاه‌های اقتصادی نهادهای عمومی غیردولتی مکلف‌اند در طول اجرای قانون برنامه، در طرح‌ها و پروژه‌های خود و در شرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد با کلیه شرکت‌ها و پیمانکاران، اولویت با به‌کارگیری نیروهای بومی استانی (در شرایط برابر ازنظر علمی و تجربی و با اولویت محل سکونت نزدیک‌تر) را درج و بر حسن اجرای آن نظارت کنند؛ و این مسئله خود یکی از مطالبات مردمی بوده که درگذشته به‌عنوان یک خواسته اخلاقی مطرح می‌شد که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و تا زمانی که نیروی بیکار در مناطق وجود دارد نیروی کار از بیرون جذب نشود اما امروز طبق ماده ۴۷ قانون ۵ ساله ششم این مسئله به یک تکلیف مبدل شده و چنانچه دستگاهی از بیرون نیروی کار خود را جذب کند خلاف قانون عمل کرده است. استفاده از سرمایه انسانی بومی و توجه به توانمندی آنها به دلیل داشتن حس تعلق و تعهد نسبت به موطن خود مزایای زیادی دارد و حتی نیروی انسانی بومی دارای اثربخشی، دلسوزی و تعهد بالایی نیز هست. لذا نباید فراموش کرد لنجان شهرستانی است که قابلیت زیادی را داشته و جوانان جویای کار منطقه از ظرفیت‌های علمی و تخصصی بالایی برخوردار هستند و می‌تواند به این ظرفیت خوبی در اختیار صاحبان صنایع منطقه قرار گیرد و حتی بهره‌وری بیشتر را نیز شاهد بود. استفاده از نیروهای بومی در صنایع علاوه بر اینکه باعث صرفه‌جویی‌های بسیاری خواهد شد باعث می‌شود به تکالیف اجتماعی که صنایع در قبال مردم منطقه دارند نیز جامع عمل پوشانده شود لذا افرادی که در این منطقه مشغول فعالیت‌های اقتصادی هستند باید دِین خود را نیز به مردم منطقه ادا کنند و برای ما قابل‌قبول نیست صاحبان صنایع از مزیت‌های این شهرستان بهره‌مند شوند اما مردم شهرستان با مشکلات متعدد ازجمله بیکاری دست‌وپنجه نرم کنند. همچنین باید توجه داشت که ما ضمن گزینش نیروی انسانی مناسب باید امکان آموزش این افراد را نیز فراهم کنیم تا بتوانیم آن‌ها را در سطوح مختلف به نیروی کار آموزش‌دیده بخش تبدیل کنیم؛ به عبارتی این مهم، کلید موفقیت در دست‌یابی به توسعه منابع انسانی بومی و کارا در بخش صنعت و همچنین اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی است.

حفظ فرصت‌های شغلی موجود در کنار تولید اشتغال جدید یکی از مسائلی است که همواره بر روی آن تأکید شده برنامه شما در این باره چگونه طراحی و دنبال شده است؟

نامگذاری سال جدید به‌عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال توسط رهبر معظم انقلاب، اگرچه ضرورت برنامه‌ریزی و اقدام فوری تمام دستگاه‌ها برای افزایش تولید و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی را گوشزد می‌کند، ولی تأکید ویژه‌ای نیز بر حفظ ظرفیت‌های موجود تولیدی و حمایت از اشتغالِ کارگرانِ در حال کار دارد. لذا مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که ما تنها نباید به دنبال ایجاد اشتغال جدید باشیم بلکه حفظ اشتغال موجود آن‌هم در وضعیت کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لذا تلاش‌های فراوانی در شهرستان لنجان انجام گرفت تا افرادی که مشغول کار هستند در این چرخه باقی‌مانده و به آمار بیکاران اضافه نشوند، چراکه سهم قابل‌توجهی از رشد نرخ بیکاری کشور در این سال‌ها مربوط به افرادی است که فرصت شغلی خود را به دلیل کاهش ظرفیت تولید یا تعطیلی بنگاه‌ها ازدست‌داده‌اند. این ضایعه در میان بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی که توان اقتصادی کمتری نسبت به کارخانه‌ها بزرگ دارند نیز حتی بیشتر دیده می‌شود. در این حوزه با تشکیل کمیسیون‌های کارگری و تشکیل جلسات متعدد و همچنین پیش‌بینی مشکلات و طرح آن در ستاد تسهیل و موانع تولید به جهت استفاده از تسهیلات و فرصت‌هایی که دولت در قالب این ستاد مهیا ساخته در دستور کار قرار گرفت تا با ارائه تخفیف‌ها و مشوق‌های لازم و ...این مسئله را مدیریت کنیم. خوشبختانه در حوزه حفظ اشتغال موجود اتفاقات خوبی رخ‌داده و نسبت به دیگر شهرستان‌ها کمتر با تعطیلی دسته‌جمعی صنایع و یا کارگاه‌های فعال در شهرستان لنجان در سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم. باید توجه داشت امروز بیش از 40 هزار کارگر بیمه‌شده داریم که در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی مشغول به فعالیت هستند لذا در حوزه تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما نیز اقدامات شایانی انجام‌گرفته تا معضلات موجود در این حوزه نیز مدیریت شود. از سوی دیگر در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور پیشنهاد‌ها لازم به واحدهای صنعتی فعال در شهرستان لنجان داده‌شده که بجای اخراج و یا تعدیل نیرو از مزایای این طرح استفاده کرده و کارگران خود را بازنشسته کنند. لذا کارگری که 20 سال در واحدهایی که جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند مشغول فعالیت بوده‌اند می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند و بر همین اساس شرکت سهامی ذوب‌آهن نیز که با مازاد نیروی کار مواجه است می‌تواند با استفاده از این طرح چابک سازی لازم را در بدنه خود انجام دهد که با مذاکرات انجام‌گرفته این مهم مورد استقبال این مجموعه قرارگرفته است.

برنامه‌های بلندمدت شما در حوزه اشتغال کدم‌اند؟

برنامه‌های بلندمدت ما در حوزه اشتغال در چند محور آغازشده و یکی از این برنامه‌ها اجرای طرح اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی تحت عنوان «طرح کارورزی» است که این طرح باهدف به‌کارگیری و جذب فارغ‌التحصیلان بیکار دوره‌های کاردانی تا دکتری در بازار کار است. باید توجه داشت طرح کارورزی به‌طورکلی در تاریخ پیش از انقلاب صنعتی نیز وجود داشته است. حتی در کشور خودمان هم بی‌سابقه نبوده است. اینکه عده‌ای را در قالب رابطه «استاد، شاگردی» و یا «کارآموزی» هنر یا حرفه‌ای را فرامی‌گرفتند تا به این روش یا صنعتی را اداره کنند یا با استفاده از این دوره به مهارت و نهایتاً شغل دست پیدا کنند اما در سال‌های اخیر به‌خصوص در کشورهای صنعتی این مسئله در نظام آموزشی دوران متوسطه آغاز می‌شود و افراد در سال‌های پایانی تحصیلات خود ملزم به گذراندن این دوره در صنعت هستند. درواقع به این مسئله باید به‌عنوان یک امر پذیرفته‌شده فرهنگی در این کشورهای صنعتی نظر کرد. منتها مشخص است در کشور ما علت اصلی اجرای چنین طرحی بحث مبارزه با بیکاری است. در ارزیابی این پرسش که «چرا حتی دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ما نمی‌توانند وارد بازار کار شوند» تصور شده است که همه مسئله و نیازهای صنعت تنها با آموزش نظری فراهم نمی‌شود و ما باید افرادی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند علاوه بر تقویت بنیه‌های نظری، به صنعت نیز وارد کنیم تا آن‌ها در عمل مهارت‌های خود را افزایش دهند. وزارت کار برای اینکه بتواند از تمامی ظرفیت‌های ممکن استفاده کند این طرح را مطرح کرد و به‌عنوان یکی از سازوکارهای کاهش بیکاری دیده‌شده است و بنگاه‌های اقتصادی و افراد جویای کار که فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند و بر همین اساس امسال 220 سهمیه به شهرستان اختصاص‌یافته است. نباید فراموش کرد که تطبیق محیط دانشگاه و صنعت همواره یکی از چالش‌های ما در شهرستان بوده و بر همین اساس این طرح می‌تواند چالش‌های موجود را به‌خوبی پوشش و کاهش دهد. باید توجه داشت طرح اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار شش ماه بوده و دولت کمک‌هزینه لازم را نیز به فرد کارآموز پرداخت می‌کند و چنانچه بنگاه‌های اقتصادی از این افراد استفاده کنند از 2 سال معافیت‌های بیمه‌ای بهره‌مند خواهند شد لذا متقاضیان می‌توانند در سامانه کارورزی ثبت‌نام کنند.

///محوری 2///

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان خبر داد

پایان مرمت پشت‌بام خانه تاریخی حکیم‌باشی در کاشان

ایمنا: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان، از پایان مرمت پشت‌بام اتاق آیینه‌خانه تاریخی حکیم‌باشی خبر داد. محسن جاوری بابیان اینکه ایـن بنـای تـاریخـی مربوط بـه دوره قـاجـاریـه و متعلـق بـه شخصـی بـه نـام حکیم‌باشی است که از طبیبان حـاذق دوره خـود بوده، اظهار داشت: سبـک معمـاری آن بـا بنـاهـای هم‌دوره خـود شبـاهت فـراوان داشتـه و تـزئینـات معمـاری آن بویژه نقاشی‌های پرکار و نفیـس آن ارزشمنـدی خـاصـی بـه بنـا داده است. وی تصریح کرد: از ویژگی های منحصربه‌فرد این خانه نقاشی‌های اتاق جبهه جنوبی است که بسیار ارزشمند بوده و به قلم عبدالوهاب غفاری است. اتاق مذکور از دو سو یکی از حیاط شمالی و دیگری باغچه جبهه جنوبی که به نارنجستان معروف است، نور می‌گیرد. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: این بنا در دوطبقه ساخته‌شده و جزو خانه‌های گودال باغچه بشمار می‌رود که در اطراف حیاط مرکزی ساختمان اتاق‌ها و راهروها شکل‌گرفته و ارتباط این قسمت با حیاط دیگر و معبر مربوط به ملک از زاویه جبهه جنوب شرقی است. جاوری خاطرنشان کرد: حوض‌خانه این بنا که دارای تزئینات گچی و سقف رسمی بندی است و در ضلع شمال غربی حیاط واقع‌شده است، از ویژگی‌های این بنا اتاق پنج‌دری است که در روی حوض‌خانه قرار دارد و دارای گچبری و آیینه‌کاری و نقاشی‌های ارزنده‌ای است، همچنین زیرزمین دست کند این خانه دارای رسمی بندی منحصربه‌فردی دارد. وی با اشاره به اینکه ساماندهی و مرمت خانه‌های تاریخی کاشان از مهمترین اهداف اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان است، افزود: سبک‌سازی پشت‌بام‌ها و آواربرداری، استحکام‌بخشی بام‌ها شامل برچیدن پالانه خشتی، درآوردن درز گچی فرسوده، اجرای گچ کف‌مال، اجرای پالانه آجری، اجرای قید بندی پشت‌بام، اجرای شمع بندی جهت نگه‌داشتن سقف، اجرای اندود کاهگل و غوره‌گل بااعتباری بیش از ۵۰۰ میلیون ریال از اقدامات این پروژه مرمتی است. پرونده ثبتی این خانه ارزشمند تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی به دفتر ثبت آثار تاریخی ارسال‌شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار