گردهمایی فعالان رایانه ای در اصفهان

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کامپیوتر و اتوماسیون اداری (اتوکام 2017) که از 30 آبان‌ماه کار خود را در محل برگزاری نمایشگاه‌های اصفهان آغاز کرده تا چهارم آذرماه و در فضایی به مساحت 9500 مترمربع و در ساعات 15 تا 21 میزبان علاقه‌مندان است.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کامپیوتر و اتوماسیون اداری (اتوکام 2017) که از 30 آبان‌ماه کار خود را در محل برگزاری نمایشگاه‌های اصفهان آغاز کرده تا چهارم آذرماه و در فضایی به مساحت 9500 مترمربع و در ساعات 15 تا 21 میزبان علاقه‌مندان است. در این دوره 100 مشارکت‌کننده از استان‌های اصفهان، تهران، یزد و خراسان رضوی آخرین تازه‌های خود را برای نمایش و رقابت با یکدیگر به این نمایشگاه آورده‌اند. مشارکت‌کنندگان مذکور در زمینه تولید محتوا و مالتی‌مدیا، سخت‌افزار، نرم‌افزار، دولت الکترونیک، شبکه‌های داده و امنیت فضای تبادل اطلاعات، اینترنت، مخابرات، تجارت الکترونیک، ماشین‌های اداری و آموزش و پژوهش فعالیت دارند. همچنین حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های مطرح، حضور بیش از 15 استارتاپ در سرای کارآفرینی و کسب‌و‌کارهای نوپا از دیگر مشخصاتی است که برگزاری این دوره از نمایشگاه اتوکام را از سنوات گذشته متفاوت ساخته است.
حضور استارتاپ‌ها در اتوکام 2017
ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در آیین افتتاحیه این نمایشگاه با بیان اینکه استان اصفهان از استان‌های پیشرو حوزه آی‌تی در کشور است، اظهار کرد: 23 دوره از نمایشگاه اتوکام با کیفیت خوب در اصفهان برگزار شده است، نمایشگاه اصفهان تنها نمایشگاه حوزه آی‌تی کشور است که بخش‌های دولتی با جدیت در آن حضور دارند. وی با اشاره به حضور فعالانه استارتاپ‌ها در این نمایشگاه ادامه داد: این موضوع یکی از مهمترین نقاط قوت این نمایشگاه است چراکه حضور استارتاپ‌ها در کنار شرکت‌های بزرگ و دستگاه‌های دولتی بسیار مؤثر خواهد بود. وی تصریح کرد: شرایط فعلی نمایشگاه اصفهان گنجایش و ظرفیت رشد بیشتر را ندارد و امیدواریم دور بعدی این نمایشگاه در محل جدید نمایشگاه‌های اصفهان برگزار شود. وی رشد نامتناسب دو حوزه سی‌تی و آی‌تی در کشور را مورد انتقاد قرار داد و افزود: آی‌سی‌تی به‌تنهایی نمی‌تواند موفقیتی را برای کشور ایجاد کند و هر اقدامی که برای حوزه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می‌گیرد باید چندین برابر آن برای زیرساخت فناوری اطلاعات و آی‌تی سرمایه‌گذاری شود. این در حالی است که رشد حوزه سی‌تی در دنیا ۴۰ درصد و در حوزه آی‌‌تی ۶۰ درصد است اما متأسفانه این رشد در ایران نامتناسب است به‌نحوی‌که رشد سی‌تی ۸۰ درصد و رشد آی‌تی ۲۰ درصد است. سعادت، به نگاه دولت یازدهم و دوازدهم در خصوص مشارکت و حضور بخش خصوصی در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف اشاره کرد و بیان داشت: امیدواریم با تلاش‌های شکل‌گرفته، حضور بخش خصوصی بیشتر شود و پروژه‌های مهم و ملی به‌خوبی توزیع شوند. خسرو سلجوقی عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این مراسم گفت: متأسفانه در ایران هنوز در قالب اقتصاد منبع محور حرکت می‌کنیم. وی ادامه داد: در سال ۲۰۴۵ سهم اشتغال در بخش خدمات باید به ۹۳ درصد برسد که متأسفانه ما از این موضوع عقب هستیم. سلجوقی اذعان داشت: خدمات فناوری اطلاعات بدون داده و محتوا غیرقابل‌تصور است. بنابراین بهره‌برداری مناسب از داده‌های فراوان امروز منجر به اثربخشی بالا و خلق ارزش می‌شود که یکی از حوزه‌های مهم ارزش‌آفرینی است. وی گفت: طبق برآوردهای جهانی در سال ۲۰۴۵، سهم اشتغال بخش کشاورزی سه درصد، صنعت چهار درصد و خدمات ۹۳ درصد خواهد بود اما با خشکی رودخانه زاینده‌رود باید فاتحه ۹۳ درصد اشتغال بخش خدمات را خواند.
لزوم نگاه ویژه به ایجاد اشتغال در فناوری اطلاعات
همچنین حسین سیستانی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان در این مراسم با اشاره به اینکه نقش دیتا و جایگاه خدمات در اقتصاد استان و کشور بیش‌ازپیش آشکارشده است، تأکید کرد: بخش خصوصی و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همیشه همراه دولت بوده و هستند، این بخش در تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و حتی بخش‌های اجرایی حضورداشته اما انتظار می‌رود که استان سهم بیشتری در اجرای فعالیت‌های اقتصادی داشته باشد. وی ادامه داد: سهم ۲۰ درصدی آی‌تی در مقابل سهم ۸۰ درصد آی‌تی‌سی در اصفهان و کشور، وضعیت نگران‌کننده‌ای است که باید اصلاح شود. معاون استاندار اصفهان اظهار داشت: بسیاری از تولیدکنندگان نرم‌افزار در داخل استان با کشورهای خارجی در ارتباط و طرف قرارداد هستند این در حالی است که در داخل استان از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود. وی ایجاد اشتغال بیشتر در حوزه دیتا را نیازمند فعال‌تر شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و عنوان کرد: متکی کردن این فعالیت‌ها تنها به دولت و شهرداری‌ها درست نیست و باید از ظرفیت‌هایی که در استان موجود است در راستای ایجاد تحول در این زمینه استفاده کرد. سیستانی اذعان داشت: امیدواریم مقوله اشتغال که یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز کشور است به جای ورود به عرصه صنعت و کشاورزی، به بخش خدمات و به‌خصوص ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد شود. وی ادامه داد: همچنین انتظار می‌رود با تغییر برخی نگرش‌ها، در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تجدیدنظر صورت گیرد و زمینه جذب نخبگان فراهم شود. محمد اطرج رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان، دیگر سخنران این مراسم نیز با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن ردیف بودجه برای توسعه دولت الکترونیک در استان، گفت: توسعه تجارت الکترونیک در راستای ایجاد ارزش‌افزوده در استان بسیار حائز اهمیت است. وی اظهار داشت: اتوکام ۲۰۱۷ اکنون در شرایطی برگزار می‌شود که شورای شهر، شهردار و استاندار جدید و همچنین سایر بخش‌های دولتی و خصوصی فعالیت خود را برای داشتن شهری هدفمند و توسعه بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز کرده‌اند. وی ادامه داد: اولویت واگذاری فعالیت‌ها به مردم و فراهم شدن مشارکت بخش خصوصی، ایجاد تحول و اشتغال‌زایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهبود و توسعه همکاری‌های بین‌المللی با شرکت‌های پیشرو خارجی و تعریف پروژه‌های تحقیق و توسعه از مهمترین موارد مورد تاکید است که عمل به هر یک از آنها می‌تواند تحول‌آفرین باشد. رئیس سازمان ‌نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان بیان داشت: نظام صنفی رایانه‌ای در راستای توسعه سازمان و بهبود فضای کسب‌و‌کار اعضا و توسعه پایدار با محوریت نرم‌افزار گام برداشته و امیدواریم این نمایشگاه نیز نقطه تماس ذی‌نفعان این صنعت در استان و کشور باشد.
اتوکام مهمترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات

علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز در این آیین گفت: نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری اصفهان، بزرگترین، مهمترین و معتبرترین رویداد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان اصفهان است. وی افزود: خوشبختانه برند نمایشگاه کامپیوتر اصفهان (اتوکام) در سال‌های گذشته اعتماد و اعتبار ارزشمندی را در میان فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان و کشور ایجاد کرده و فضایی مناسب برای تعاملات تخصصی بوده است. وی با بیان این‌که این نمایشگاه، فضایی مبتنی بر رقابت سالم و دانش‌بنیان با نگاه کلان به ظرفیت‌های اقتصادی کشور است، افزود: ازآنجاکه دولت دوازدهم نیز حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی را پیشران اقتصادی و توسعه کشور قلمداد کرده است، می‌توان به تغییرات بنیادین در این زمینه امیدوار بود. وی ادامه داد: خوشبختانه نگاه مدیریت کلان استان و مدیریت شهری نیز بر همین دیدگاه منطبق است. ازاین‌رو فضای نمایشگاه‌هایی ازاین‌دست می‌تواند به یاری مدیران استان آمده و علاوه بر معرفی آخرین توانمندی‌ها، دستاوردها و تازه‌های هر حوزه، به شناسایی نقاط ضعف و قوت و انعکاس صحیحی از وضعیت موجود بپردازد تا بتوان برای آینده استان و کشور برنامه‌ریز‌ی‌های بهتر و قابل تحقق‌تری داشت.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار