سنت‌شکنی پرارزش ذوب‌آهن

ذوب‌آهن در حالی در هفته دوازدهم به مصاف سپیدرود رفت که سبزپوشان اصفهانی تا پیش‌ازاین دیدار موفق به کسب پیروزی در بازی‌های خارج از خانه نشده بودند.

امیر حسیسن احتشامی - اصفهان امروز : ذوب‌آهن در حالی در هفته دوازدهم به مصاف سپیدرود رفت که سبزپوشان اصفهانی تا پیش‌ازاین دیدار موفق به کسب پیروزی در بازی‌های خارج از خانه نشده بودند. آنها در شش بازی بیرون از خانه با شش تساوی از میدان بیرون آمده بودند. آماری عجیب و غیرقابل‌قبول از تیمی که ابزارهای لازم برای شکست حریفان را در اختیار دارد. این تساوی‌های پرشمار و آزاردهنده تنها شش امتیاز برای تیم اصفهانی به همراه داشت درحالی‌که اگر ذوبی‌ها در نیمی از بازی‌های به پیروزی می‌رسیدند و در نیمی از همین دیدارها شکست می‌خوردند حالا 3 امتیاز بیشتر داشتند. با این اوصاف بازی هفته دوازدهم آنها مقابل سپیدرود رشت چندوجهی شده بود. نخست اینکه حریف را در خانه شکست دهند و امتیاز کامل را به دست آورند. دوم اینکه طلسم تساوی خارج از خانه را بشکنند و سوم هم جایگاه جدولی خودشان را تثبیت کنند و به دیدارهای باقی‌مانده تا نیم‌فصل همچنان امیدوار باقی بمانند. اما این مهم تا دقیقه 92 بازی با سپیدرود به دست نیامده بود تا اینکه همکاری دانیال اسماعیل فر و احسان درخشان مهر در سمت چپ به بار نشست و هافبک شمالی ذوب‌آهن شادی را به اردوی تیم میهمان آورد. این گل زمینه‌ساز همه موارد مورداشاره برای تیم اصفهانی شد. ذوبی‌ها پس از پنج هفته کسالت‌بار به پیروزی دست یافتند؛ بردی که در خارج از خانه حاصل شد و جایگاه این تیم در مکان هفتم جدول ثابت کرد.

قلعه‌نویی به زمان نیاز دارد

امیر قلعه‌نویی در بازگشت به اصفهان هنوز نتوانسته روزهای خوبش با سپاهان را تکرار کند و حالا با ذوب‌آهن یکی از معمولی‌ترین فصل های مربیگری‌اش را تجربه می‌کند قلعه‌نویی بعد از دو فصل حضور موفق در اصفهان و دو قهرمانی در لیگ برتر به همراه سپاهان، روزهای خوبی را در نصف جهان تجربه کرد و همیشه از آن سال‌ها به‌عنوان بهترین دوران کاری خود یاد می‌کند. وقتی در ابتدای لیگ هفدهم صحبت از هدایت ذوب‌آهن و بازگشت او به اصفهان شد، تصور بر این بود که با پتانسیلی که باشگاه در اختیار دارد اتفاقات خوبی در این تیم باریشه رقم خواهد خورد. اما نه قلعه‌نویی و نه ستاره‌های ذوب‌آهن در حدی که از آنها انتظار می‌رفت ظاهر نشدند. آنها در هفته دوازدهم بالاخره بعد از مدت‌ها بردند و با شکست سپیدرود در رشت بازگشت دوباره‌ای به لیگ داشتند. البته سرمربی ذوب‌آهن اعتقاد دارد باید به او فرصت کافی داد تا اندیشه‌های تاکتیکی‌اش را در تیم تحت رهبری‌اش پیاده کند. «تیم ذوب‌آهن در سال‌های گذشته به شیوه بازی دفاع و ضد حمله عادت کرده بود که ما این نوع نگرش را در بازیکنان تغییر دادیم. البته برای جا افتادن سیستم جدید حداقل یک سال و نیم زمان نیاز است.»

آغاز و تداوم با گام‌هایی لرزان

ذوبی‌ها می‌توانستند لیگ هفدهم را با یک برد خارج از خانه آغاز کنند. آنها در مشهد و تا دقیقه 2+90 از سیاه‌جامگان پیش بودند؛ اما گل حسین بادامکی در ثانیه‌های تلف‌شده باعث شد شروع رویایی قلعه‌نویی خراب شود. آنها در هفته دوم میزبان گسترش فولادی بودند که آن روزها به هیچ تیمی نه نمی‌گفت و مقابل ذوب‌آهن هم سه بار تسلیم شد تا نخستین برد اصفهانی‌ها رقم بخورد. پس‌ازاین برد به نظر می‌رسید تیم روی غلتک افتاده باشد؛ اما دو هفته بد، باعث شد مشکلات اصلی کلید بخورد. ابتدا تساوی بدون گل مقابل پیکان در ورزشگاه شهدای شهرقدس و بعد هم باخت در شهرآورد اصفهان تیم قلعه‌نویی را با انتقادات جدی مواجه کرد. 180 دقیقه بدون گل زده برای تیمی که همیشه به ارائه فوتبال تهاجمی و داشتن بهترین خط حمله‌های لیگ شهره بوده، اصلاً قابل‌پذیرش نبود.

یک شوک مقطعی باعث شد ذوبی‌ها جبران مافات کنند و در دو هفته هشت گل بزنند. آنها در آبادان با صنعت نفت به‌تساوی 2 بر 2 رسیدند و بعد هم در اصفهان استقلال خوزستان را شش تایی کردند تا دوباره در مسیر موفقیت قرار بگیرند. اما قلعه‌نویی هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد عصر جمعه 24 شهریورماه آخرین باری خواهد بود که طعم برد در لیگ برتر را می‌چشد.

سه تساوی متوالی مقابل استقلال، سایپا و پدیده شاگردان قلعه‌نویی و البته خودش را به اغما برد. کسی باورش نمی‌شد امتیازآورترین مربی لیگ برتر بااین‌همه ستاره نتواند سه هفته متوالی نبردن را تکرار کند. اما این پایان ماجرا نبود، مهدی تارتار و شاگردان یاغی‌اش در پارس جنوبی جم دست‌به‌کار بزرگی زدند و با شلیک سه تیر به قلب سرمربی ذوب‌آهن 28 مهرماه را برای ذوبی‌ها به جمعه سیاه تبدیل کردند. با این نتیجه تاریک‌ترین نتیجه قلعه‌نویی در لیگ هفدهم رقم خورد و حالا دوباره شروع کردن ذوب‌آهن سخت‌ترین کار بود. آنها در هفته یازدهم در یک بازی سرد و بی‌روحی در تبریز مقابل تراکتورسازی به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل دست نیافتند. این یعنی اینکه ذوب‌آهن یک 180 دقیقه دیگر گل نزد!

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار