پذیرش بیش از 7000 هزار بیمار در نوروز 96

به مناسبت روز جهانی بهداشت و در پیش بودن هفته سلامت گفتگویی صمیمی را با دکتر رضا کیخایی ، مدیر موفق و توانمند شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین میاندشت ترتیب دادیم که در این گفتگو مسئله بیمارستان ، ساختمان دانشگاه پیام نور و وضعیت استخدام های این اداره را بررسی کردیم . در ادامه می توانید شاهد این گفتگو باشید .

پذیرش  بیش از 7000 هزار بیمار در نوروز 96

جناب آقای دکتر کیخایی خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کرده و از وضعیت شبکه بهداشت و درمان شهرستان برایمان سخن بگویید .

اینجانب دکتر رضا کیخایی ، دکترای داروسازی و متولد شهرستان بویین میاندشت هستم که از زمان استقرار شبکه بهداشت و درمان از اول سال 93 در شهرسان بویین میاندشت در خدمت حوزه سلامت مردم خوب و نجیب شهرستان بویین میاندشت بوده ام . اگر بخواهم یک منظر کلی از شبکه بهداشت و درمان این شهرستان بدهم ، قطعا مردم می توانند یک مقایسه و براورد کلی انجام بدهند . چالش عمده در ابتدای کارِ استقرار, خواسته ها و نیازهای بحق تلمبار شده و افزایش توقعات مردم با توجه به تبدیل شدن بخش به شهرستان و البته در تمام حوزه ها بوده و هست. که طبیعتا مطالبات در حوزه بهداشت وسلامت جدی تر است و همیشه بسیار زیاد بوده . در ابتدای تاسیس شبکه از مهمترین مشکلات در بخش بهداشت و درمان مشکلات زیر ساختی همچون کمبود فضا ، فرسودگی یا نبود مکان و ساختمان و تجهیزات اداری و فنی بود.

اما به هر حال نیاز بود در همه حوزه ها کار را بصورت جدی شروع کنیم که با ابلاغ طرح تحول سلامت شرایط خوبی در کل کشور ایجاد شد که که ماهم در شهرستان نوپای بویین میاندشت از این شرایط بی نصیب نبوده و با پیگیری هایی که انجام شد توفیقاتی حاصل شد و الان در شرایط نسبتا خوبی در شهرستان هستیم . گرچه احداث ، بازسازی و اجرای پروژه ها همچنان ادامه دارد اما اکنون در تمامی شهر و روستاهایی که خانه یا مراکز بهداشت و درمان داریم می توانیم خدمات را به بهترین شکل ارائه دهیم .

که قطعا در سال جدید وارد فاز جدیدتر و جدی تری شده ایم و آن ارائه و کسترش خدمات دقیق تر و بهتر بهداشتی و مراقبتی است .

با توجه به قرارداشتن در روز جهانی بهداشت ، شعار این روز در سال جاری چیست ؟

در تقویم سازمان جهانی بهداشت 7 اپریل مصادف با 18 فروردین بعنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری گردیده است. با توجه به اهمیت و چالش موضوعات و دغدغه های جهانی در حوزه بهداشت و سلامت برای هر سال یک شعار بهداشتی و سلامتی تعیین میگردد، امسال سازمان جهانی بهداشت شعار Depression "Lets talk" (بیایید با هم صحبت کنیم )، را انتخاب کرده که به بیماری ها و اختلالات روانی خاصه افسردگی اشاره دارد .

دغدغه ای که شاید موجب انتخاب این نام شده بار این بیماری در جهان است که حسب امار این سازمان از هر 5 نفر در دنیا 1 نفر به نوعی از اختلال روانی از جمله افسردگی یا اضطراب درگیر است. در کشور ما بر اساس امار تقریبی مطرح شده 25 تا 30 درصد مردم جامعه ما به نوعی و درجه ای از اختلالات روانی مبتلا هستند که بیشترین بار را بیماری افسردگی دارد . در کشور ما مرسوم است که در سال یک هفته را بنام هفته سلامت اختصاص و نامگذاری مینمایند. و شعار سال به نحوی بومی سازی می گردد . در ایران 1 تا 7 اردیبهشت به عنوان هفته سلامت است که با شعار (زندگی سالم با نشاط و امید ) این هفته را گرامی خواهیم داشت . در حوزه رسانه نیز افزایش سواد سلامت مورد انتظار ما در این ایام و در واقع همیشه م بطور مستمر است، سواد سلامت میزان آگاهی درست افراد از بهداشت و سلامت است که در کل دنیا از سطح بالایی برخوردار نبوده و در ایران نیز نسبتا وضعیت مطلوبی ندارد. و همه ما باید با تمام ظرفیتها از جمله ظرفیت ارزشمند و بالای رسانه ها به افزایش سواد سلامت در سطح جامعه کمک کنیم.

آقای دکتر آیا ارتباطی بین حوزه درمان و اقتصاد مقاومتی وجود دارد ؟

در موضوع نامگذاری سال جاری به عنوان اقتصاد مقاومتی ، تولید _ اشتغال توسط رهبر معظم انقلاب می توان گفت نظام بهداشت و سلامت با افزایش ارائه و کیفیت برنامه های بهداشتی و مراقبتی و نتیجتا ارتقای سلامت مردم که منجر به کاهش بیماری و طبیعتا بار هزینه های مربوط به ان میگردد میتواند مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. شاید در قسمت تولید و اشتغال به ظاهر ارتباطی بین اداره بهداشت و درمان و ان دیده نشود اما به اعتقاد بنده اتفاقا حوزه بهداشت می تواند در موضوع تولید بنوعی نقش مهم داشته باشد وآن تولید بیشتر و مطلوبتر خدمت و خدمات نوین سلامتی و درمانی است .

و در پیوند با این موضوع من معتقدم چاره ای بجز جدی گرفتن امر بهداشت وسلامت نداریم . اگر می خواهیم بار بیماریها را کم کنیم ، هزینه های وحشتناک درمان ، واردات دارو ، تجهیزات و ... را کم کنیم باید به سلامت و بهداشت جدی نگاه کنیم و سعی کنیم با نظارت ، مداخلات موثر بهداشتی و پیشگیری ,غربال گری به موقع و ... سلامت مردم را تضمین کرده تا مردم کمتر وارد فاز بیماری شوند .

بیماری می تواند مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کند . خارج شدن افراد از چرخه تولید ، افزایش بار اقتصادی کشور و ...از این مشکلات است که حیف است این حجم از سرمایه و پول در امر درمان هزینه شود در صورتی که می تواند وارد دیگر حوزه ها مانند آموزش, فرهنگ, توسعه و اشتغالزایی بشود . من فکر میکنم اقتصاد مقاومتی در حوزه درمان همان شعار کلیشه ای و معروف پیشگیری بهتر از درمان است که در این رابطه باید به آن تاکید کرد. در شهرستان بویین میاندشت نیز با محوریت توسعه و ارتقای سلامت کار خود را پیش خواهیم برد .

در سال جاری وضعیت ساختمان قدیمی شبکه بهداشت و درمان به کجا رسید و آبا در سال جاری شاهد ساخت مرکز درمان بستر و اورژانش خواهیم بود ؟

متاسفانه در حوزه درمان با مشکل فضا روبرو هستیم . فضایی قبلا وجود داشته که اکنون در اختیار یک دستگاه دیگر است ، اگر این فضا در اختیار شبکه بود می توانستیم خدمات بیشتر و بزرگتری را ارائه دهیم هرچند با اینحال کمبود فضا از کیفیت خدمات ارائه شده توسط همکاران ما نکاسته است.

یکی از دغدغه های ما در شهرستان تعیین تکلیف ساختمانی است که در دست دانشگاه پیام نور است ، که متاسفانه متولیان این دانشگاه در استان اراده ای برای تکمیل ساختمان جدید خود ندارند ، در ابتدای کار مردم خیر بویین میاندشت چندین هکتار زمین در اختیار این دانشگاه قرار دادند تا ساختمان جدیدی بسازند که اکنون این ساختمان نزدیک به 70 درصد پیشرفت فیزیکی کرده است اما 2 تا 3 سال است به دلایل نامشخصی احداث ان متوقف شده است. همچنین در شروع و حین عملیات ساخت, ساختمان جدید پیام نور با مشکلات زیادی همچون نوع کاربری، پروانه ساخت ، انشعابات آب و برق و... مواجه بوده که به کوشش مردم و مسئولین بخش عمده ای از مشکلات مرتفع گردیده است (بدون زحمت و دخالت متولیان پیام نور!!!)

جالب است که درراستای تعیین تکلیف و کمک به تکمیل این ساختمان 13 جلسه توسط شبکه بهداشت و درمان برگزار گردیده اما متاسفانه انفعال در کار تکمیل ساختمان پیام نور ناامید کننده است.

ضمن تقدیر از پیگیریها و تلاش موثر و ارزشمند مردم از جمله معتمدین, کشاورزان عزیز خیر, شورا و شهردار محترم شهر,مجمع خیرین سلامت و خصوصا پیگیریهای جدی و مستمر فرماندار محترم و همچنین نماینده محترم شهرستان

امیدواریم امسال دوستان در دانشگاه پیام نور استان موضوع سلامت مردم و همچنین برخورداری شهرستان از دانشگاه پیام نور و تداوم و رونق تحصیل دانشجویان را جدی بگیرند و حداقل یک طبقه از ساختمان جدید را تکمیل کنند و ساختمان زایشگاه سابق را تخلیه کنند .

ساختمان مذکور که قبلا متعلق به زایشگاه و بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی ره با 3 هزار متر زیربنا بوده تقریبا منطبق با نیاز های درمانی طراحی شده و خوشبختانه با بهسازی و پاره ای تغییرات قابلیت استفاده درمانی را دارد. عقل و منطق و اقتصاد مقاومتی حکم می کند که همین ساختمان را بازسازی کرده و مورد استفاده قرار دهیم .

اما در چشم انداز شهرستان نیاز به یک مرکز درمانی مجهز دیده شده اما آنچه اکنون اهمیت دارد تحویل این ساختمان به دانشگاه است ، دانشگاه برای بازسازی و ترمیم ساختمان قول حتمی داده و امیدواریم مرکز درمان بستر و اورژانس مورد نیاز شهرستان را هرچه سریعتر آماده کنیم که انشالله از دغدغه های مردم کم کنیم که این مهم به تحویل ساختمان زایشگاه گره خورده است . در هیمنجا از همه مسئولین استان و شهرستان مساعدت در این زمینه را میطلبیم .

آقای دکتر در ایام نوروز وضعیت خدمات اداره بهداشت شهرستان به چه نحوی بوده است ؟

در تعطیلات نوروز امسال یکی از پرکارترین ایام را در سه ساله گذشته تجربه کردیم ، در حوزه بهداشت محیط نظارت بر سلامت مواد غذایی، سلامت آب ، نظارت های شبانه روزی انجام شد و در بخش واحد مبارزه با بیماری ها ، واکسیناسیون ، خدمات واحد هایپوتیروییدی نوزاد ها ، رصد وقوع اپیدمی ها ، حیوان گزیدگی ها. و...به بهترین شکل ممکن انجام شد. آزمایشگاه و دندانپزشکی نیز در ایام تعطیل به مردم شریف خدمات ارائه نمودند و از همه مهم تر و پرتلاش تر ، مرکز درمانی و اورژانس شهرستان بود که در ایام نوروز از 1 تا 15 فروردین ماه 96 بالای 7000 پذیرش در این مرکز انجام شده که با بکارگیری کادر مجرب پرستاری و اشتغال همزمان دو پزشک بدون کوچکترین مشکل این ایام را سپری کردیم . خوشبختانه در اورژانس پیش بیمارستانی حادثه جدی نداشته ایم ، با وجود رخ داد چندین تصادف جای شکر است در سطح این شهرستان تلفات جانی نداشتیم و با حضور بموقع تیم اورژانس115 در تمامی حادثه ها خدمات درمانی بموقع و بشکل مطلوب ارایه شده است .

جناب آقای دکتر کیخایی وضعیت پرسنلی اداره بهداشت بویین میاندشت در چه وضعی است و آیا استخدامی در سال جاری دارید ؟

در4 سال گذشته با توجه به محدودیت ها در امر جذب نیرو در ارگان ها و نهاد های مختلف در سطح کشور اما در حوزه بهداشت افراد زیادی با تحصیلات بهداشتی و عمدتا بعنوان مراقب سلامت در نقاط مختلف شهرها و حاشیه شهرها در سراسر کشورجذب شدند .

در شهرستان خوشبختانه به لحاظ پزشک تمامی مرکز شهری و روستایی ما پزشک تمام وقت دارند ، و هیچگونه کمبودی در این خصوص در شهرستان نداریم . در شهرستان 3 مرکز جامع سلامت وجود دارد ، تیم مراقبین سلامت کامل است و در قالب بسته های خدمتی در حال انجام وظیفه هستند. آزمایشگاه با انجام بیش از 50 نوع ازمایش عمومی و تخصصی فعال است ، در بحث متخصص با توجه به اینکه بیمارستان نداریم اما متخصص داخلی ، اطفال و زنان به صورت پاره وقت و در بخش دولتی در شهرستان حاضر می شوند ، کلینیک فیزیوتراپی در شهرستان فعال شده و در بخش خصوصی نیز متخصصان دیگری داریم که امیدواریم با توجه به ایجاد فضای مناسب بهمت خیرین مختصص های دیگری را نیز در شهرستان داشته باشیم .

در جذب نیرو غیر از بخش خصوصی مانند شرکت های خرید خدمت که نیروی خدماتی ، خدمات تایپ و تکثیر و ... را جذب کردند در حوزه خدمات بهداشتی مجوز استخدام 6 نفر مراقب سلامت اخذ شده است . آزمون انجام شده و انشالله از میان متقاضیان بومی این افراد جذب کار خواهند شد . 3 نیرو در بحث استخدام پیمانی داریم که تا پایان فروردین مشخص می شود که تماما از نیروی های بومی هستند که در آزمون شرکت کرده اند .

در سال جدید نیز پیگیر جذب نیروی فنی و بهداشتی بوده و امیدواریم مجوز استخدام از طریق آزمون را بگیریم . اما اگر ماما ، پزشک و یا پرستاری در شهرستان باشد هم اکنون نیز جذب خواهیم داشت .

• به عنوان سخن پایانی خواهشمندیم مهمترین اقدام اداره بهداشت در سال گذشته عنوان کنید .

من معتقدم مهمترین رسالت نظام بهداشت و سلامت ایجاد و گسترش عدالت در دسترسی همه مردم به خدمات بهداشتی است که در این امر کوشیده ایم در روستاهای دور و نزدیک شهرستان خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی را بازسازی یا احداث کنیم همه مراکز و خانه ها را به تجهیزات روز فنی و تخصصی و همچنین اداری و رفاهی تجهیز کرده و با استقرار پزشک ، مراقب سلامت ماما و ... در این روستا ها امنیت روانی را برای مردم شریف و ساکنین محترم محقق کنیم . وجود خانه بهداشت در شهر و روستا موجب آرامش مردم خواهد بود ، مانند حضور نیروهای اورژانس و پایگاههای 115 که در جاده ها در درجه نخست راستای تامین امنیت روانی است .

مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان شهرستان را نمی توان در یک موضوع خلاصه کرد. خوشبختانه در حوزه های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری کار های خوبی انجام شده که می توان گفت دندان پزشک خانواده ، که اکنون در 3 مرکز جامع خدمات سلامت ما در سطح شهرستان به صورت ثابت و در روستا ها به صورت سیار انجام می شود یکی از بهترین خدمات بوده است . در مرکز روستای بلطاق اکنون در ساختمان احداثی جدید مرکز دندانپزشکی داریم ، که در تمامی این مراکز خدمات برای افراد زیر 14 سال به صورت رایگان ارائه کرده و برای دیگر افراد هم با هزینه های بسیار اندک این خدمات ارائه می گردد .

راه انداری سامانه سیب با وجود تمامی مشکلات ارتباطی و زیر ساختی غیر از 3 نقطه که متاسفانه فاقد ارتباط اینترنتی بودند در تمامی مناطق انجام شده و سیستمLAN با هزینه بالغ بر 2میلیارد ریال توسط شبکه اجرا شد. در سال جدید با نصب دکل توسط شبکه نقاط بدون اینترنت نیز به سامانه سیب خواهند پیوست . در این طرح مصممیم بحث پرونده های کاغذی و ثبتیات را کنار گذاشته شده و با توجه به خطاها هزینه و زمانی که در شیوه سنتی از بین می رفت خدمات الکترونیک ارائه گردد .

در بحث غربال گری موفقیت های خوبی را شاهد بودیم . دو طرح خوب در بحث غربال گری انجام شده . کشف زود هنگام بیماری های بد خیم روده ای و همچنین غربال گری سرطان دستگاه تناسلی زنان انجام شده .خوشبختانه در طرح غربال گری دیابت و فشار خون بیماران جدیدی کشف شد ، طرح هوم کر. برای سالمندان شهرستان بصورت رایگان از سال 94 شروع شده و 95 به خوبی انجام شد و 96 هم با قدرت و برای تمام گروه های سنی مشمول ادامه خواهد یافت . در این طرح خدمات به منازل افرادی که امکان حضور در مراکز ما را نداشتند برده شد .

در پایان با سپاس فراوان از مردم شریف و نجیب شهرستان بویین میاندشت و تشکر از همراهی و مساعدت مسولان محترم با بخش بهداشت و درمان امیدوارم سال جدید سال رونق و توسعه و شکوفایی بیشتر شهرستان در تمام زمینه ها از جمله حوزه بهداشت و سلامت باشد.

و با ذکر این نکته که بسیاری از ناملایمات و تنشهای اجتماعی, دعواها ,آزردگیها و اختلافهای خانوادگی و فردی ناشی از عدم ارتباط سازنده تعامل,گفتگو ,محبت و دوستی صادقانه انسانها با یکدیگر ناشی میگردد و در اغلب موارد به اختلالات و بیماریهای روحی و روانی از جمله افسردگی منجر میشود پس ;

بیاییم با یکدیگر حرف بزنیم گفتگو بهترین و متمدنانه ترین ابزاری است که صلح ارامش و امنیت را در ابعاد مختلف از جمله بعد روانی و اجتماعی خود برای بشر پر تنش امروز به ارمغان می اورد پس بیاییم با هم حرف بزنیم

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار